Medaka Box

 

נגמלתי מסדרות אקשן בית-ספריות רוויות אצ'י. לא שאני לא רואה אותן בכלל, אבל ימי "Tenjou Tenge", "High School of the Dead", ו-"Ikkitousen" מאחורי, והסדרות החדשות שיוצאות ועונות להגדרה כבר לא מקום ראשון בסדר העדיפויות שלי (גם לא במקום שני, שלישי או עשרים). לכן מי שקיווה – ביקורת על "Maken-Ki" לא תמצאו כאן בתקופה הקרובה. אבל הסיפור עם Medaka Box מעט שונה; היא פיתתה אותי כאשר הציגה את עצמה כסדרה א', ולבסוף התבררה כסדרה שונה לחלוטין. אני לא אשם כבוד השופט!

מדובר בסדרה נוספת ממפעל הלהיטים של שונאן ג'אמפ, אם כי אין לי מושג עם מי המנגקה היה צריך לשכב כדי להכניס את עצמו למגזין; לדמות הראשית – מאדקה – יש חזה כל-כך גדול שיש לו ירח משלו, עם מחשוף עמוק יותר ממכתש רמון, ויש למדאקה נטיות להתפשט, להסתובב בבגד-ים וללבוש חצאיות מיני ממש קצרות. הייתי מצפה למצוא את המנגה בכל מקום אחר למעט שונאן ג'אמפ. אבל ניחא, העלילה עצמה מציגה את עצמה כידידותית למדי: מדאקה היא נערה פופולרית שזכתה בבחירות לראשות מועצת התלמידים (עסק שנלקח ביפן, כך מסתבר, ברצינות רבה) כאשר ברשותה 99% מקולות הבוחרים. היא מגייסת את ידידהּ משכבר הימים זנקיצ'י שישמש כיד ימינה ועזר כנגדה, ויחד הם נרתמים לעזור לכל בעיה שתלמידי בית-הספר מפנים אליהם דרך תיבת ההצעות בשם 'Medaka Box'. קצת כמו Sket Dance פחות מצחיק ועם מנות פאנסרביס קצובות.

זה לא שלא נהניתי, אבל שמעתי אגדות רבות על הסדרה עד שהציפייה שלי הייתה מאוד גבוהה. אלא שבשבועות האחרונים שמתי לב שהצטברו אצלי פרקים נוספים של הסדרה שעוד לא ראיתי. "ניחא, אז אני אראה שלושה פרקים ברצף". השלושה הפכו לארבעה, ארבעה לחמישה, וחמישה ל…הבנתם. יצא שראיתי את כל הסדרה בשתי פעימות בלבד. זה לא שהפרקים משעממים, הם פשוט…רגילים. סגת הג'ודו הקצרה – בה חברי מועצת התלמידים מפגינים את כשרונם בג'ודו – הייתה משעממת ביותר, נכון, אבל הפרקים בהם עוזרת החבורה לתלמיד ופותרת את הבעיה באותו הפרק, כן – הם חמודים. גם סגת התחרות בברכה, בה מועצת התלמידים מארגנת תחרות בית-ספרית בברכה הייתה לא רעה על אף (או למרות) האצ'י. אבל אין שום דבר מפעים או יוצא דופן באף אחד מהפרקים הללו.

לדמויות עצמן חסר עומק (אם נשים את בדיחות המחשוף בצד). מדאקה מאופיינת בתור שוחרת שלום, תלמידה מושלמת, יפהפייה, מצטיינת בהכול וחסרת פגמים. אפילו כאשר אומרים עליה שהיא חסרת מודעות עצמית ומציגים אותה כמפלצת יותר מאשר כאדם, עדיין קשה לי לראות אותה בתור משהו פחות ממושלם. הסממנים לעברה הטרגי לא מצדיקים את היותה כל-כך טובה בכל מה שהיא עושה, והשלמוּת הזו – למען האמת – מציקה. זנקיצ'י, הצד השני של המטבע, אינו מעניין כדמות ראשית; הוא ציני, לא רוצה להיות שם (במועצת התלמידים) אבל עוזר בכל זאת כי הוא 'מרגיש צורך' לשמור על מדאקה. את הקלישאה החבוטה הזו ראיתי בסדרה אחת יותר מדי, ולמדאקה נפלה הזכות להיות הסדרה הזו.

יותר מהמוניטין של המנגה, מוניטין חשוב אף יותר העלה לי את הציפיות: זה של סטודיו Gainax. החבר'ה מאחורי Evangelion, Gurren Lagann, Panty & Stocking ו- FLCL, מוצאים את עצמם מפיקים סדרה…רגילה. היו לסטודיו את הפלופים שלו (*אהמ Dantalian *אהמ*), אך לפחות ניכר בהם המאמץ ליצור משהו חריג ויוצא דופן. ל-Medaka אין את זה.

ואז בא פרק 9.

כדי שתבינו על מה אני מדבר, אתן דוגמה קיצונית: תארו לכם שאחרי כמה פרקים של פוקימון, בגרסה שאתם מכירים (קריין. נערה במצוקה. פוקימון חדש שהחבורה מכירה. צוות רוקט. מכת ברק. הליכה לעבר השקיעה. קריין), מגיע פרק בו לצוות רוקט מצטרף מישהו שמחליט להרוג את פיקאצ'ו, ובאמתחתו גופות פוקימונים. הוא לא בוחל בשום אמצעים שטרוריסט ממוצע לא היה משתמש בהם, ולפתע הסדרה נהפכת ל-Dragon Ball Z. ככה מדאקה בפרקים 9-11, לאחר שלסיפור נכנס אוּנזן, תלמיד גאון בן 9, ראש צוות ה…איך לקרוא לזה…'סדרנים' של בית הספר, שמחליט שמעלליהם של צוות מועצת התלמידים הם סיבה מוצדקת לפוצץ אותם. ואם אתם חושבים שהוא כולו דיבורים, כנראה לא ראיתם את הדם של חברי תזמורת בית-הספר. עד לנקודה הזו אני לא יודע אם הם בחיים או לא. אה, כן – והוא מעצבן. לא יודע למה, אבל יש לי מעט מאוד סובלנות כלפי ילדים קטנים ללא שום כבוד כלפי מבוגרים.

ולא רק האלימות הינה הדבר היחיד שחוצה גבולות, אלא גם האקשן. קרב מכות בומבסטי, ברוטלי ומדהים כזה לא ראיתי לפחות חודש. זה הרגע בו הבנתי מה זה באמת "Medaka Box", ואיך היא הגיעה לשונאן ג'אמפ (אם כי האצ'י עדיין תמוה. במהלך הקרב הוא הגיע לרמות כמעט פורנוגרפיות). בסוף כל אחד מהפרקים הללו תהיתי איפה לעזאזל המורים וההנהלה בכל העסק הזה? לכל השדים, בית הספר כמעט והושמד בגלל ריב בין מועצת התלמידים לסדרן עצבני במיוחד.

לסדרה יש המון רגעים טובים, רק חבל שלוקח לה כך-כך הרבה זמן להתניע. ההכרזה הטרייה על העונה השנייה הופכת את הסדרה לפרויקט שאפתני למדי, למרות ש-15 ווליומים של מנגה מאפשרים ליצור עונה ראשונה של לפחות 24 פרקים, ולאפשר לי מרווח נשימה ולכתוב ביקורת אחת פחות בשבוע הקרוב.


הטוב: אנימציה טובה ועקבית; פרקים 9-11.
הרע: שאר הפרקים סבירים במקרה הטוב.
והמכוער: תלמידי בית-הספר שאינם במועצת התלמידים.

ציון במדד OK – סביר

Medaka Box | יפן, 2012 | 12 פרקים | אקשן, קומדיה, רומנטיקה, היעדר גרביטציה באזור החזה | סטודיו Gainax | אקי טויוסאקי [יוּאי מ-"!K-ON"], יוּקי אוֹנוֹ [אלמנתו של ג'ין לנון טאייגה מ-"Kuroko's Basketball"], רומי פאקו [אדוארד אלריק מ-"Fullmetal Alchemist"] | במאי: שואוג'י סאָ'אְקי | יוצר מקורי: נישיאו אישי [Bakemonogatari] 

AnimeMangamedaka boxאנימהביקורתבלוגכתבהמאנגהמדאקה בוקסמנגהסיקורסקירהרם קיץ
Comments (1)
Add Comment
  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אבל איפה אפשר לראות אותה?