Little Witch Academia

זוכרים את "הובוס ספר הקסמים הגדול"? זו סדרת אנימציה (קנדית, מסתבר) ששודרה פעם במחוזותינו ועוסקת בהרפתקאותיהם של שלושה צעירים בבית ספר לכישוף. 'הובוס' יצאה ב-2001, לא במקרה בתקופה בה סדרת "הארי פוטר" (שחגגה השבוע שני עשורים) הייתה בשיא הפופולריות.

באותן שנים יצאה סדרה נוספת – אנימה הפעם, "hack//sign." – המתרחשת רובה ככולה במשחק MMORPG. היא אולי לא המציאה את הרעיון, אך סדרות אנימה שהנחת היסוד שלהן היא "אני בתוך משחק" הפכו מאז לפופולריות עד כדי שחיקה (בהתאם למשפט הידוע "פעם שלישית ז'אנר"). לכן, באותו אופן, סיפורים המתרחשים בבתי ספר לכישוף אינם עוד חיקוי הארי פוטר – כי את ימי "הובוס ספר הקסמים הגדול וחסר הבושה" כבר עברנו – אלא אמצעי המאפשר לדחוף קדימה את מה שנהיה עכשיו ז'אנר.

ואת הטייק המרענן, המסעיר, המצחיק והדרמטי מכולן הביאה "Little Witch Academia".

סדרת האנימה של סטודיו Trigger שואלת שאלה פשוטה: מה אם מוגלג היה לומד בהוגוורטס? אָקוֹ היא נערה שבילדותה חזתה במופע קסמים מרהיב של שָיינִי צָ'אריאוֹט, מכשפה דגולה שעקבותיה מאז נעלמו. על אף שבדמה אין שום רקע קסום, מתעקשת אקו ללמוד באקדמיה היוקרתית לונה נובה שמכשירה מכשפות. אולם כבר ביומה הראשון ללימודים מגלה אקו שאפילו את הקסם הבסיסי ביותר, לעוף על מטאטא, היא לא מסוגלת לבצע. אך אקו לא מרימה ידיים; היא מנסה קסמים חדשים ומתאמנת… אבל שום דבר לא עוזר. נו, מזל שהיא מצאה את שייני רוד – מטה קסם אגדי שהיה שייך לשייני צ'ריאוט, ומציית רק לאקו משום מה. אל דאגה, זה לא כמו "Boku no Hero Academia": אקו נשארת תלמידה נוראית גם אחרי שהתסריט מעניק לידיה כוח רב. 

הסדרה מתרחשת במדינה אירופאית דמיונית (או כנראה בריטניה) בעולם בו קסם הפך לאזוטרי, מקצוע שאין בו עתיד. אפשר לומר שהקסם… איבד את הקסם שלו (#סליחה). לונה נובה נלחמת בעור שיניה להישאר רלוונטית, אך המדע תופס את קידמת הבמה והפוליטיקאים לא מתרשמים יותר מהוקוס פוקוס.

נשמע מדכא, אבל המהות של "Little Witch Academia" היא כיף: אין בה רעיון מקורי במיוחד, או העלילה החכמה בסביבה או את הדמויות הכי עמוקות, אך היא שוזרת בהצלחה את אותם אלמנטים לכדי אחת מסדרות האנימה המוצלחות של השנים האחרונות, הרבה מכך הודות לאקו והאישיות הנירוטית שלה. הייתי בטוח כי מגומי האן הביאה את תפקיד חייה עם גוֹן ב-"Hunter x Hunter", ואני שמח לגלות שהתזמון הקומי והכריזמה שלה ב-LWA מתעלים על כל מה שעשתה עד כה. היא יודעת להצחיק, היא יודעת לרגש, והיא יודעת לעשות זאת בו זמנית.

סטודיו Trigger (שהוקם מפורשי Gainax) התעלה על עצמו שוב: הסדרה אינה פסיכדלית כמו Kill la Kill, אך הסטודיו מבצע לא פעם ניסויים באנימציה שיגרמו לכם להזיל ריר. אני זוכר לטובה את הפרק השמיני "Sleeping Sucy" ובו אקו נכנסת לתוך חלום של חברתה סוסי. הפרק הזכיר לי לאן המדיום הזה שקרוי 'אנימה' יכול להגיע בידיים הנכונות, והוא רווי בעשרות רפרנסים לסדרות וסרטים ידועים, החל מסרטי דיסני הקלסיים, דרך "אקירא" ו-"מלחמת הכוכבים" ועד "המעבדה של דקסטר" – כל זאת ברוח Daicon III ו-Daicon IV (פרק אחר אף מכיל רפרנס ישיר ל-Daicon).

דמויות משנה יש כאן בשפע, וחלקן אף מנפצות סטראוטיפים. דיאנה למשל, יריבתה של אקו, היא נצר לשושלת מכשפות ידועה והתלמידה המצטיינת באקדמיה. אבל קבלו את זה: היא לא כלבה! כל מילה שיוצאת לדיאנה מהפה נועדה להכווין את אקו בדרך הנכונה (זה כבר עניין אחר כיצד אקו מפרשת זאת באמת), והדינמיקה בין שתיהן היא גולת הכותרת של הסיפור. נקודת החולשה לעומת זאת מגיעה בדמותו של אנדרו, בנו של פוליטיקאי ידוע ואדם עם עתיד מזהיר לפניו. אנדרו מייצג את העולם שבחוץ, היכן שקסמים זה פסה. הוא אמנם לא מאנייק או משהו כזה, אך בסדרה עם אנסמבל נשי כל-כך מובהק, אנדרו הוא כמו קוץ בתחת; חכם, חתיך, שרמנטי, אדיב ואף פעם לא מחזיר קרטון חלב ריק למקרר. ולצערי הוא פה על תקן מושא אהבה (פוטנציאלי) הן לאקו והן לדיאנה – לא דבר שמתיישב היטב עם האופי של הבנות. מילא אם היה אנדרו פגום קצת, אבל היותו מושלם פוגעת ברוח הסדרה.


"Little Witch Academia" זו אנימה חובה למי שאוהב (או אהב) אנימה. היא עושה הכול נכון (טוב, כמעט: לעזאזל איתך אנדרו) ובמינון מדויק. הפרויקט אגב החל בתור זוג סרטים קצרים שזכו להצלחה וזמינים בנטפליקס בתרגום לעברית. Trigger נענו לדרישות הקהל להפקת הסדרה המלאה עליה אתם קוראים כעת (גם היא תהיה זמינה בנטפליקס החל מיום שישי), ואני אומר זאת בביטחון מלא – מדובר בסדרה הטובה ביותר ש-2017 הנפיקה נכון להיום. היא לא "הארי פוטר", אבל "הארי פוטר" היה מת להיות LWA.


הטוב: אני לא יודע איך נראית סדרה מושלמת, אבל מעתה אחשוב על Little Witch Academia.
הרע: בשביל מה אתה טוב, אנדרו?
והמכוער: תקציר לאותה סדרה, אבל גרוע:  "בית ספר יוקרתי מלמד נערות כיצד להשתמש במטאטא".

 ציון במדד OK – סביר פלוס פלוס פלוס

Little Witch Academia | יפן, 2017 | 25 פרקים | סטודיו Trigger | פנטזיה, קומדיה, אקשן, דרמה, "Metamorphie Faciesse" | מגומי האן [גוֹן מ-"(Hunter x Hunter (2011"], ג'וּנקו טאקגוּצ'י [גוֹן מ-"(1999) Hunter x Hunter"] יוֹקוֹ היקאסה [מיאו מ-"!K-ON"], פוּמיקוֹ אוֹריקָאסָה [שירלי מ-"Code Geass"], מיצ'יאו מוּרָאסה [סילוויה מ-"Schwarzes Marken"], נוֹריקוֹ הידָאקָה [ניר מ-"Death Note"], אריסה שידה [סתם מישהי], ריאה מוּרקאווה [ג'קלין מ-"!!Show By Rock"], ריינה אוּאדה [אוֹנוֹיה מ-"ReLIFE"], ריוסוקה קאנמוטו [טורוויי מ-"Alderamin on the Sky"] | תסריטאית: מיצ'ירו שימאדה ["!Little Busters"] | במאי: יוֹאוּ יוֹשינָארִי

little witch academialwaאנימהביקורתבית ספר לקוסמיםהארי פוטרטריגריפןכתבהמאנגהמנגהנטפליקססיקורסקירהקסם
Comments (1)
Add Comment
  • ענבר

    בד"כ לא צופה באנימה אבל אהבתי את הסדרה הזו.
    יש לך המלצות לסדרות דומות?