(Usagi Drop (Live Action

ראיתי את קייניצ’י מאטסוייאמה כמטאליסט עם תסביכי אישיות, זונה ממין זכה שהוא גם נגן באס, נינג’ה, בלש תימהוני שתר אחר רוצחים סדרתיים, סטודנט שמתאהב בנערה אבדנית וסתם איש שמהלך על חבל דק בין 2 בניינים. אבל כדבר אחד לא ראיתי אותו: אבא. Usagi Drop הוא אולי הסרט הבוגר ביותר שמאטסוייאמה בחר לעשות, ולא במקרה מדובר בסרט האחרון ברזומה שלו, ללא שום סרט נוסף שנצפה באופק; את צילומיו החל השחקן (בן ה-27) חודשים בודדים לאחר שנישא לבחירת לבו, ובינואר האחרון אף נולד בנו הבכור. זו דרכו של מאטסוייאמה, שמרבית דמויותיו מוקצנות בצורה זו או אחרת, להגיד לנו שהוא התבגר. היעדרותו מהמסך ודאי שלא תישאר לעד, אך אני מאמין שחזרתו לא תהיה דומה לקריירה שלו עד כה.

זה לא דבר רע, זו דרך הטבע. סרט הלייב אקשן של Usagi Drop לא בא לספר לנו שהחיים נעצרים כשנכנס ילד חדש לחיים שלך, אלא פשוט…הולכים לכיוון שונה.

חששי הגדול ביותר טרם הצפייה היה שהסרט – שעלילתו כבר ראתה אור בסדרות מנגה ואנימה – לא יחדש הרבה באמירה שלו. ובכן, צדקתי; העלילה היא לא יותר מהילוך מהיר של סדרת האנימה. דאיקיצ’י, רווק בן 30, מגלה שסביו המנוח הותיר אחריו ילדה. פוף, דאיקיצ’י מגדל ילדה. פוף, דאיקיצ’י חייב למצוא לה גן. פוף, דאיקיצ’י מהרהר על המהות בלהיות הורה. פוף, הסרט נגמר.

ובכל זאת, למה הוא מרגיש כל-כך ארוך?

זו לא הפתעה גדולה. מי מאיתנו לא ציפה שסרט בן שעתיים יאלץ לעגל פינות מעלילה בת 3 שעות וחצי? הבמאי, סאבּוּ, החליט שלעשות תקציר הוא לא מוכן…אז על הדרך הוא גם שינה והוסיף דברים, מבלי לחתוך כמעט דבר, ופה הבעיה הגדולה ביותר של Usagi Drop. הסרט יכול היה להיות ממוקד בהרבה לו היה נפטר מקווי עלילה משניים (שלא זכו ממילא למספיק זמן מסך בכדי להעביר את הפואנטה שלהם). הניסיון הזה של לאכול את העוגה ולהשאיר אותה גדולה יותר גורם לסרט להיות ארוך מכפי שהוא צריך להיות. אפילו השינויים, אלה שכביכול אמורים להיות מרעננים בשביל מי שכבר צפה באנימה, תמוהים למדי: במקור, אמו של קואוקי היא, ובכן, אמו של קואוקי. אנחנו לא אמורים לדעת עליה דבר כי זו השקפת עולמנו עליה: היא שם כדי להציב מראה ליחסים בין רין ודאיקיצ’י. אלא שבסרט הזה היא דוגמנית. דקות ארוכות מבלה דאיקיצ’י בפנטזיות עליה, ולא מהסוג שגבר צעיר אמור לפנטז, אלא פנטזיה בה הוא רוקד עמה פסדובלה אל מול השיר Die Konkurrenz (מעוניינים לצחוק? דמיינו שזה L כשאתם צופים בסצנה). ולא, היחסים בין השניים לא מתפתחים לכדי משהו יוצא דופן שמצדיק סצנה כזו.

דבר אחד עיקרי חסר לסרט (חוץ מגרסה קצרה יותר): סגנון. בניגוד לטריילר שמוכר לנו קומדיה חביבה, לסרט אין התנהלות שמגדירה את אופיו; הוא לא קומי כמו שהייתה הסדרה, אין לו את גישת ה-Slice of Life ואפילו אופן העלילה תמוה. מתי שהסרט אמור להסתיים הוא ממשיך, ומתי שהוא אמור להמשיך הוא בוחר להסתיים.

ואיך השחקנים?
הפרשנות של מאטסוייאמה לדאיקיצ’י אינה תואמת את הדמות שאנו מכירים; הוא פחות סובלני ו…ובכן…מקלל הרבה יותר. בגלל בעיית הדחיסות ממנה הסרט סובל, היחסים בינו לבין רין גדלים מהר מדי ולא באופן משכנע. רגע אחד הוא בן משפחה זר שלא מבין את הילדה התימהונית הזו, וברגע האחר היא הדבר החשוב לו מכל. רין לעומת זאת חמודה, אם כי חסר לה האפקט הזה שהופך את רין המקורית למיוחדת. מצד שני, בביקורת על האנימה הלנתי על כך שרין היא ילדה מיוחדת ועל כן רגשות הצופים כלפיה לא היו חלים לו היא הייתה ילדה רגילה. ובכן, אני שמח להודות שהפעם – כאשר אכן יש ילדה רגילה על הפרק – עניין ההורות עדיין נראה מרגש (אבל פחות).

שלושים הדקות האחרונות של הסרט מצילות אותו מלהיות מיותר לחלוטין. קו עלילה מקורי הוכנס לסיפור, מה שתיבל קצת את העניינים. השיא מגיע בסצנה מרגשת עד דמעות בה נוכחים רק רין וקוֹקי בבית קברות. תצורת משחק כה איכותית מילדים בני 6 לא ראיתי מאז…אף פעם למעשה.

“Usagi Drop” אינו סרט שכדאי להרים עליו ידיים. הוא אולי חסָר עומק כמו הסדרה, אך הקסם, זה שבבסיסו עומדים רווק סטנדרטי וילדה בת 6, עודנו מחמם לב. בסופו של דבר אי אפשר להישאר אדישים, וכנראה שזו החולשה שלי – ילדים קטנים. מי שמחפש ערך מוסף ימצא אותו, ומי שמחפש שעתיים להעביר איתן את הזמן, ימצא גם אותן.

חוץ מזה – הסרט לא מכסה את מחציתה השנייה של המנגה. זה מקנה לו נקודות בונוס.


הטוב: קייניצ’י מאטסוייאמה רוקד; רין; עלילה מקורית ומרעננת לקראת הסוף.
הרע: דברים שלא היו במקור וטוב שכך; דוחס לשעתיים בלבד את כל העלילה.
והמכוער: הגיע הזמן שמישהו יודה – בנים יפנים מתחת לגיל 7.

ציון במדד OK – סביר

(Usagi Drop (Bunny Drop | יפן, 2011 | 114 דקות | דרמה, שחקנים נושמים | קייניצ’י מאטסוייאמה (L מ-“Death Note”, תלמיד #18 ב-“Linda Linda Linda”), מאנא אשידה (אליס מ-“Liar Game: Reborn”, רוח הרפאים ב-“Ghost: In Your Arms Again”), קארינה (הינאמי מ-“Breathe In, Breathe Out”) | במאי: סאבּוּ (Hard Luck Hero) | יוצרת מקורית: יוּמי אוּניטה

· לקריאה נוספת: Usagi Drop (ביקורת אנימה)

לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם