Uchuu Senkan Yamato 2199: Hoshimeguru Hakobune

חובבי Yamato 2199 – מהרו לצפות בסרט שלא ידעתם שהסדרה אינה שלמה בלעדיו. ביקורת מלאה על אחד מסרטי האנימה הטובים שראיתי לאחרונה.

[Space Battleship Yamato 2199: Odyssey of the Celestial Ark]


מיותר לציין, אולם בכל זאת: ספוילרים קשים לסדרת האנימה Space Battleship Yamato 2199.


סיפורי המסע המרתקים ביותר הם רק חצי מהסיפור: כולנו אוהבים לשמוע על התלאות בדרך ליעד, אך את אף אחד לא מעניינת הדרך חזרה: הירידה מפסגת האוורסט לא נשמעת חוויתית כמו הטיפוס; צפינו במרקו חוצה יבשות קרוב ל-50 פרקים בחיפוש אחר אימא, אך הביתה הוא שב תוך 10 דקות; ולפי מה שבחרו לספר לי בבית הספר כשהייתי קטן, יכולתי להישבע כי ניל ארמסטרונג עדיין בירח.

על היאמאטו עברו תלאות רבים בדרכה לכוכב איסקנדר, שם מצא הצוות את המגקפין שיציל את כדור הארץ הגוסס. זה היה מסע קשה, רווי בגדודי אויב וקרבות. ועוד לא הזכרתי את התקלות הטכניות, המחסור במשאבים, ואפילו מרד. ולמרות הייסורים הרבים, גם הסדרה לא מצאה חשיבות בתיאור המסע הביתה, ולכן היאמאטו שבה בשלום אל מערכת השמש שלנו בדקות האחרונות של הסדרה.

אך קרה דבר והחליטו להפיק סרט. האם ממשיכים מהרגע שהיאמאטו חזרה לכדור הארץ? לא, בשביל משהו כזה צריך עונה נוספת. וכך קיבלה היאמאטו הרפתקה אחת אחרונה לספר לכם, הרפתקה שמתרחשת בשבועות שהיא שייטה בחזרה אלינו.

גזע חייזרי האויב-בדימוס, הגאמילס, קיבלו הוראה לא לפגוע יותר ביאמאטו. אך בחלל, כך מסתבר, יש הרבה חייזרים לא נחמדים אחרים. קבוצה של לוחמי פרא חלליים (לצופי פיירפליי זה ישמע נוסטלגי) פוגשים את היאמאטו, והם מבקשים מאנשיה “הי, תיכנעו ונהרוג את כולכם בכל זאת”. קוֹדָאי, גיבור הסדרה, אומר להם “תודה, אבל לא” ומחליט לברוח (עם היאמאטו, כמובן. לא לבד. הוא לא דושבאג).

סצנת המרדף היא רק הראשונה מתוך סדרה של סצנות אקשן עשויות היטב. יש הרבה מהן בתחילת הסרט, ופי אלף מכך בסופו. אך האמצע? האמצע הוא משהו… אחר. המערכה הזו של הסרט לוקחת את ‘Yamato’ למקום חדש. קודאי, יחד עם קומץ של אנשי מפתח מהספינה, מוצאים את עצמם לכודים בין הריסותיה של ציוויליזציה לא מוכרת ומסתורית, וההרפתקה שעוברת עליהם שם (ועל קבוצה נוספת שנקלעה למקום) היא חוויה שונה ממה שהורגלנו אליה בסדרה.

אני שמח על כך שהסרט הוא לא עוד-מאותו-דבר, אלא לוקח סיכונים. אנחנו אולי יודעים את גורל ספינת היאמאטו ומי מהגיבורים מגיע לכדור הארץ חי, אך בסיפון ישנם עוד עשרות אנשי צוות שאנו לא מכירים. שניים מהם, אחד טייס קרב והשנייה בלשנית, נכתבו עבור הסרט והצטרפו לקאסט הראשי כדי שאף אחד לא יוכל להגיד ‘אני יודע בוודאות שכולם שורדים את הסרט’. הם וקבוצת הזרים שתקועה בכוכב מוכרחים לעבוד יחד כדי לשרוד, אך זה לא פשוט כשלאף אחד אין מושג מה קורה סביבם.

חשבתי שהסדרה נראית מצוין, אך מסתבר שתמיד היה לה לאן לשאוף: אני בספק אם Yamato אי פעם נראתה טוב כמו בסרט הזה, “Odyssey of the Celestial Ark”. הסרט שומר על סגנון הרטרו סטייל סאנרייז של פעם, אך מוסיף לעסק את הגרפיקה המודרנית של היום. אין שימוש מוגזם באנימציית מחשב, ולמעשה זהו אחד מסרטי האנימה הבודדים שעוד מסתמכים על אנימציה ידנית, כזו שמוכיחה מעבר לכל צל של ספק: אנימציה ידנית שולטת. יש משהו בפרטים הקטנים, בתנועה, בעיצוב הדמויות ובאקשן שהופך את הסרט הזה לחוויה נדירה מסוּגה.

אני רוצה להגיד שאם לא צפיתם בסדרה, אתם עדיין יכולים לצפות בסרט. ובמידה מסוימת זה יהיה נכון. אך את ההנאה המקסימלית תשאבו מהעלילה רק אם הייתם חלק מההרפתקה כולה. צופי הסדרה לא ישמחו לשמוע כי רוב הדמויות הראשיות מקבלות זמן מסך של סנדל באנטרטיקה; זו החלטה נבונה, בהתחשב בכך שהזמן מוקצב והמלאכה מרובה. רק חבל שרוב הדמויות הראשיות שכן נבחרו להצטרף למסע הן לא הדמויות שהמעריצים יקטלגו כָּאהובות ביותר. הדמויות החדשות לעומת זאת מעניינות ומפצות על היעדר האופי המחוספס של קודאי וחבריו הקרובים. 

דמויות טובות יותר או פחות, קרבות אדירים וסיפור משמעותי ומעניין: חבר’ה, קיבלנו אפוסטיל לכך שהמסע הביתה מרתק לא פחות מהמסע ליעד, וכעת הסגה של ה-Yamato שלמה באמת. עוד לא מאוחר מדי לעלות לסיפון.


הטוב: נראה נהדר; סצנות אקשן נדירות באיכותן; סיפור יוצא דופן.
הרע: חלק מהדמויות הראשיות והאהובות בסדרה נדחקות לשולי העלילה.
והמכוער: לא הבנתי אף פעם מדוע כל החייזרים חייבים להיראות כמו בני אדם.

ציון במדד OK – סביר פלוס פלוס פלוס

[Uchuu Senkan Yamato 2199: Hoshimeguru Hakobune [Odyssey of the Celestial Ark | יפן, 2014 | 111 דקות | סטודיו XEBEC, AIC | מד”ב, אופרת חלל, אקשן, הרפתקאות, פיו פיו | דאיסוּקה אוׁנוֹ [ג’וג’ו מ-“JoJo’s Bizarre Adventure: Stardust Crusaders”], הוֹאוּקוֹ קוּוָאשימָה [סקארלט מ-“Space Dandy”], טָאקָאיוּקי סוּגוֹאוּ [יוֹשימוּרָה מ-“Tokyo Ghoul”], קניצ’י סוּזוּרוּרוּ [אוֹקיטָה מ-“Gintama”], אָיָה היסָאקָאוָוה [ריאקוֹ מ-“Chihayafuru”], אריקוֹ נָאקָאמּוּרָה [הָארוּקָה אָמָאמִי מ-“The Idolmaster”], יוּיָה צ’יקאקי [זמר] | במאי: מאקוֹטוֹ בּשוֹ | יוצרים מקוריים: לייג’י מאטסומוטו, נישיזאקי יושינוֹבּוּ

לקריאה נוספת:
· 
Space Battleship Yamato 2199 [ביקורת על הסדרה וסקירת הפרנצ’ייז]
· Space Battlesehip Yamato [ביקורת על סרט הלייב אקשן מ-2010]

לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם