חלומות בהקיץ: טריילרים, לייב אקשן ומיאזאקי

חזרתי מחו”ל ומחנון צעיר שרואה סדרות מצוירות ביפנית, אני גבר נשוי (וחנון) שרואה סדרות מצוירות ביפנית. את החזרה לשגרת עדכונים אנצל לתחייתה של פינת האקטואליה של הבלוג, והפעם: לייב אקשן, לייב אקשן בכל פינה! וגם: מיאזאקי חוזר מפרישה (לא הוא לא) וחדשות בדקה. קריאה מהנה.

alt

alt

הרבה זמן לא עשיתי פוסט חדשות וטריילרים (כמעט שנה למעשה), אבל קרו כל-כך הרבה דברים לאחרונה והאצבעות שלי מצוות עלי לכתוב עליהם. אני מתכוון לזה באופן מילולי: קוללתי על-ידי מכשפה ולאצבעותיי אופי זדוני משל עצמן. אם, נניח, אני רוצה לשתות מיץ — הן יפילו את הכוס (כבר עשר שנים אני מלקק מהרצפה). ואם אני רוצה לשחק ב-PS4, הן יעדיפו שאכתוב בבלוג האנימה הזה. וזה הזמן לגלות: אני בכלל לא אוהב אנימה. אני מפציר, אם מישהו מכם שומע אותי, תזעיקו עזרה. אני… לא… יכול… יו… יו… י…. ק….קח….$9Dל94…ד….59ד….

אנימה…. זה…. סבבה. האצבעות… של רם… שולטות. הוא… כלומר… אני… התבדחתי. חה חה. חה חה. חה.


עלייתם של סרטי הלייב אקשן.

טוב, “עלייתם” זה קצת מוגזם, סרטי לייב אקשן מבוססי מנגה ואנימה היו כאן מאז ומתמיד, או לפחות, לפי וויקיפדיה, מאז 1970. אך בזמן האחרון תופס הגל altתאוצה, בעיקר כי הוליווד החליטה לאכול מהצלחת, והיא רעבה מכולם. כן כן, דרגון בול אבולושן. לא נשכח לא נסלח. אני מזכיר לכם אבל שהוליווד הפיקה שני סרטי לייב אקשן לא רעים: Blood: The Last Vampire ו-Speed Racer (אנא התעלמו מהביקורת השלילית על Speed Racer. עברו 7 שנים, דעות משתנות).

האינטרנט התפוצץ מאז שוחרר הטריילר של Ghost in the Shell ונראה כי ישנה סיבה לצפות בָסרט על מסך גדול: ויזואלית הוא נראה מדהים. אך כיצד הוא ישתווה לסרט המקורי מ-1995, סרט שהשפיע רבות על הוליווד? עוד מוקדם לדעת. רבים קבעו, על סמך הטריילר, כי העלילה הפילוסופית המורכבת שונמכה לכדי אקשן-פליק סטנדרטי. ואני אומר: יכול להיות? זה טריילר, ומבחינתי הסרט חף מפשע עד שהוכחה גְרעוּתוׁ.

מה כן ניתן ללמוד מהטריילר? ובכן, עלילת הסרט החדש לא תהיה אחד-לאחד ביחס למקור, ולמעשה היא תושפע מנרטיב מרכזי שצופי Stand Alone Complex מכירים היטב. הייתי חווה על כך דעה, אבל לא צפיתי ב-Stand Alone Complex אז אין לי מושג מה לחשוב. נו, לפחות לא נקבל בבואה של המקור, וזו נחמה פורתא למי שמקווה לראות סרט שאינו תעתיק עצלני.

אחרי GitS יגיע התור של Death Note. אבל לפני זה, ביפן עלה לפני שלושה שבועות סרט המשך לשני הסרטים מ-2006. הקונספט? חמש מחברות, שלושה altגיבורים וטרור סייבר. אם גם לכם זה עושה כאב ראש אתם בחברה טובה.

מעבר לאוקיינוס מצלמים בנטפליקס את הגרסה שלהם אשר צפויה לעלות ב-2017. וב-‘נטפליקס’ הכוונה היא לסרט הוליוודי באורך מלא ובתקציב של 50 מיליון דולר, ולא סדרה בת עשרה פרקים אשר בגללה אתם לא יוצאים מהבית כל הסופ”ש.

וורנר, מפיקי הסרטים היפנים של Death Note, תכננו גרסה אמריקאית במשך הרבה זמן. אולם אחרי שהם החליפו 20 במאים ו-224 תסריטאים (פלוס מינוס), נטפליקס קנו מהם את הזכויות ועמן התסריט שכתב ג’רמי סלייטר אשר היה מעורב ב… שימו לב… “ארבעת המופלאים” (להגנתו יאמר שאת “ארבעת המופלאים” הוא לא כתב לבד, וכישלון הסרט נבע מהבימוי והעריכה. לרעתו ייאמר כי גם שאר סרטיו הם לא מי-יודע-מה). במאי הסרט הוא אדם ווינגארד שעשה כמה וכמה סרטי אימה בחייו, חלקם טובים (“האורח”, אם כי זה לא בדיוק אימה) וחלקם לא (“המכשפה מבלייר”). טריילר עוד אין, אבל וילם דפו הוא ריוק ולדעתי זה אחד הליהוקים המוצלחים בהיסטוריה.

קונספט כמו “מחברת המוות” קל מאוד לתרגם, ולכן גרסה הוליוודית עשויה לעבוד במקרה הזה. נגלה בקרוב.

סרט שצריך היה להיות לייב אקשן הוליוודי אבל הוא לא זה “Fullmetal Alchemist“. את הסיבות לכך מניתי במאמר-דעה מ-2010, עוד כשסרט כזה היה בשלב השמועות, אולם מספר דברים השתנו מאז הימים הללו (כמו דעתי על ספיד רייסר); תעשיית הקולנוע היפנית הוכיחה שאפקטים עתירי תקציב היא יכולה ליצור ללא דופי, וניתן להיווכח בכך בטיזר-טריילר altשיצא השבוע. שנית, יפנים הראו שהם מסוגלים לגלם אירופאים באופן משכנע, כפי שהם הציגו ב-Thermae Romae. ושלישית: אם להוליווד מותר לקחת שחקנים לבנים עבור דמויות אסייתיות, ליפן מותר לעשות ההפך.

עם זאת הטיזר לא קנה אותי. האם הסרט עתיד להיות יפה? כנראה. טוב? ממש לא. עלילת המנגה היא לא כזו שניתן להעביר בפרק קצוב של שעתיים, בניגוד ל-GitS המבוסס על סרט. שבריר השנייה בו רואים את אדוארד אלריק, כמו גם הצילומים מהסט, מראים לי קוספליי זול ולא דמות משכנעת. אבל, כמו שאדם נבון אמר פעם, כל סרט חף מפשע עד שהוכחה גרעותו (כן, מהיום ‘גרעותו’ זו מילה). ואם מישהו בוורנר שומע אותי: אנא מכם, שחררו את הסרט בשלושה באוקוטבר.

סדרת המנגה המצליחה Blade of the Immortal זוכה גם היא לעיבוד לייב אקשן אשר עתיד לצאת ב-2017, וגם לו יצא טיזר לפני ימים אחדים. גם על הסרט הזה אגב אחראים אולפני וורנר שהחליטו כי סרטי לייב אקשן יפנים זה הקטע שלהם. הבמאי הוא טאקשי מיקה שברזומה שלו נמצאים 50% מכל סרטי הלייב אקשן אי פעם, ובהם הסרט של Ace Attorney מ-2012 וסרט הלייב אקשן של JoJo שהוכרז לפני חודשים ספורים. אה כן, הוכרז סרט לייב אקשן ל-JoJo. למה? כובע.

הסרט של JoJo מגוחך קצת פחות מהסרט של Gintama שקורם עור וגידים. מישהו מכם היה ודאי פושע מלחמה בגלגול הקודם וזה העונש. בסרט — שייצא ב-2017 תחת הפצה של… לא תאמינו… אולפני וורנר — מככב שוּן אוֹגוּרי שהחליט לגלם כל דמות אייקונית שהוא רק יכול; הוא כבר היה לופן השלישי ומוּטה מ-Space Brothers. בימים אלה אגב מככב אוגורי בסרט Museum עפ”י המנגה בעלת אותו השם (הנה הטריילר), שם הוא מגלם בלש שמתחקה אחר רוצח עם מסכת צפרדע. אני לא צוחק. את הסרט מפיצים אגב אולפני דיסני… סתם, שוב וורנר. 

רכבת הלייב אקשן תגביר מהירותה בשנים הקרובות, כיוון שעל הכוונת ההוליוודית נמצאים פרויקטים רבים: בליץ’ ונארוטו הם שני שמות שנוספו לאחרונה. בינתיים ההפקה על Alita: Battle Angel יצאה בשעה טובה לדרך, עם ג’יימס קמרון, שרצה לביים את הסרט, כמפיק אחראי בלבד (לא מפתיע. הוא חתם על חוזה עם השטן altכדי שיתנו לו ליצור עוד 43 סרטים לאווטאר). רוברט רודריגז (“עיר החטאים”), במאי עם סטייל, לקח את המושכות לידיים; יש גם שחקנים והכל, רק כדי שתבינו כי זה באמת קורה; כריסטוף ואלץ (“ממזרים חסרי כבוד”), מהרשלה עלי (“לוק קייג”) וג’קי ארל היילי (“השומרים”) הם רק חלק מהקאסט שימשיך לגדול. תאריך ההפצה עומד על ה-20 ביולי 2018, ואני מקווה שזה יזוז כי באותו יום יש לי תור לרופא שיניים.

אקירא נמצא שנים רבות בגיהינום הפקתי, אך גם GitS היה במצב דומה ותראו איך זה נגמר. ישנם דיווחים כי הפרויקט תופס תאוצה, עם ג’סטין לין (“סטאר טרק” האחרון, “מהיר ועצבני”) במגעים לשבת על כס הבמאי ומרקו רמירז (אחד השואוראנרים של דרדוויל) חתום על התסריט. הימור שלי: זה עוד ישתנה. אגב, קאטסוהירו אוטומו (יוצר אקירא) רמז בינואר האחרון כי סדרת אנימה עפ”י אקירא היא אופציה שנשקלת. סתם שתדעו.

חזרתי אגב לכתבה מ-2009 בה סקרתי סרטים הוליוודיים מבוססי-מנגה שמתבשלים, והופתעתי לגלות עד כמה הנוף השתנה; הסרט של Cowboy Bebop ירד מהפרק וכמוהו פרויקט Bubblegum Crisis, ולמזלנו גם סרט ל-Monster לא יקרה (גיימרו דל טורו רצה להפיק סדרה ל-HBO, אבל הוא בטח רשם את זה על פתקית והחתול אכל אותה). הספקתי מאז גם לשכוח כי רימייק הוליוודי ל-Lone Wolf and Cub היה פעם קטע שמישהו חשב עליו ברצינות (עם ג’סטין לין שהוצמד כבמאי. אתם מבינים עכשיו מדוע אני סקפטי בנוגע לאקירא?), ולאחר שעשיתי גוגל גיליתי לדאבוני שזה עדיין קטע; המפיק סטיבן פאול רכש את הזכויות ביוני האחרון, ויש סיכוי טוב שהוא יעשה עם הזכויות הללו משהו, כי סטיבן פאול הוא אחד המפיקים של Ghost in the Shell.


מיאזאקי חוזר: האמנם?

הייאו מיאזאקי חזר לכותרות השבוע עם דיווחים בומבסטיים כגון “מיאזאקי חוזר מהפרישה!” ו-“באימא שלנו נשבעים שהוא חוזר!!”. 

ובכן, לא הוא לא. לפחות לא באופן רשמי. מיאזאקי עבד על סרט CGI קצר עבור מוזיאון ג’יבלי בשם “בורו הזחל” על-פי רעיון המתבשל אצלו בראש בערך שני עשורים. מיאזאקי הופיע בספיישל בטלוויזיה הממלכתית בו נאמר כי הבמאי בן ה-75 הגיש הצעה לסרט באורך מלא על-פי “בורו הזחל” ויש אפילו altסקיצות. לטענתו יכול הסרט לראות אור לפני אולימפיאדת טוקיו 2020. קחו בחשבון שמיאזאקי לא בן-אדם שעומד מאחורי המילים שלו, והגיל המתקדם בו נמצא ומצבו הפיזי הרעוע הם לא סימן חיובי. ב-2013 שוחרר סרט דוקומנטרי חביב בשם “ממלכת החלומות והטירוף” (The Kingdom of Dreams and Madness) העוקב אחר אנשי סטודיו ג’יבלי בזמן עבודתם על “הנסיכה קאגויהו-“הרוח העולה“. כבר אז הפגין מיאזאקי סימני עייפות, שחיקה ובלבול, ואם אתם רואים אותו בלי סיגריה בפה, זה כנראה כי הוא מתקלח ולמה לעזאזל אתם באמבטיה של מיאזאקי? 

לכן את הכרזות ‘חוזר מפרישה’ אני לוקח בערבון מוגבל. עם זאת, קיים סיכוי שסרט באורך מלא ל-“בורו הזחל” אכן ייצא אל הפועל, עם מיאזאקי כמפיק אחראי ותסריטאי, בעוד מישהו אחר יביים. אולי יהיה זה הבן שלו, גורו מיאזאקי, או אולי אחד הבמאים הצעירים בסטודיו. לא חסרים לו יורשים.


קצרים: חדשות בדקה.

alt• “Your Name” של מאקוטו שינקאי הוא כעת הסרט היפני הרביעי הכי המצליח ביפן, ועד סוף הקריירה שלו הוא יגיע למקום השני – מאחורי “המסע המופלא” בלבד. הסרט אף יתחרה על מקום בטקס האוסקר, מה שכנראה לא ילך כמתוכנן — אבל מצד שני, גם לא תיארתי שהוא יהיה הסרט השני הכי מצליח ביפן, אז לכו תדעו.

• שיתוף פעולה בין איחוד האמירויות וסטודיו GAINAX הוליד פרויקט בשם “אביר המדבר“. אין לי מושג אם זה Proof of Concept או טריילר אותנטי לסרט שעוד יגיע, אך שיתוף הפעולה בין יפן והעולם הערבי הוא מסקרן, והוא חלק ממגמה בה תרבויות האנימה והמנגה נהיות פופולריות בעולם הערבי.

• פורטל וואלה, מכל האתרים, פרסם הבוקר כתבה אודות סדרות הילדות עליהן גדלנו — רובן ככולן תוצרת יפן. על הדרך החלטתי לברר מה שלום הכתבה שלי “מסע אל העבר“, וכן – כמעט 8 שנים אחרי והיא עדיין הכתבה הכי פופולרית בבלוג, ובהפרש ניכר מהמקום השני. מי מכם שהנושא מעניין אותו, והאמת גם מי שלא, אני ממליץ בחום לבוא להרצאה של דורון פישלר “דולף הוא הצדק! מאחורי סדרות האנימציה הנוסטלגיות” (וחודש הבא בחיפה, לשם אני מגיע).

באירוע חנוכה של אמא”י אתם מתכננים לבקר?

• טיסות זולות ליפן ב-2017: הרשימה המלאה (ולכל הקשור ביפן, עמוד הפייסבוק Japan Torii הוא מקום טוב לעשות לו לייק).

• משתמש reddit צפה ב-Evangelion בכנסיה.

Haikyuu העלתה את הפופולריות של כדורעף בבתי ספר תיכוניים.

• Persona 5 נדחה לאפריל וכעת אני עצוב. אני הולך לשחק פעם שלישית ב-Persona 4 ולבכות.

לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם