Steamboy

קצת שכחנו מקאטסוהירו אוטומו (מי?). האיש הביא לנו את אחד מסרטי המד”ב הגדולים בהיסטוריה (הוא עשה את המטריקס?), אך מאז ימי Akira (אההה) נוכחותו בעולם האנימה ירדה למינימום: סרטו המלא האחרון היה ב-2006 עם הלייב אקשן של Mushishi. כן, קיים אחד כזה. לא, לא החמצתם יצירת מופת. אולם לצערי, רבים שוכחים תרומה משמעותית נוספת של אוטומו לתעשייה: Steamboy, סרט הרפתקאות בסגנון סטימפאנק מ-2004.

עלילת הסרט לוקחת אותנו אל אירופה של שנת 1863, אחת התקופות החביבות עלי, או לפחות כשזה נוגע לאירופה (לא הייתם רוצים להיות בארה”ב בשנים האלה. סמכו עלי: מזג אוויר נוראי. אה, ומלחמה). כיאה לסרט סטימפאנק, Steamboy לוקח פרשנות חופשית בכל הנוגע להתפתחות הטכנולוגית באותן שנים. או בקיצור: קיטור. מנועי קיטור בכל מקום!

מדען ושמו לויד סטים (כמה מקורי) ובנו אדוארד מגלים מינרל חשוב שעתיד להשפיע רבות על העולם. הניסוי במינרל משתבש, ושנים לאחר מכן אנו פוגשים את בנו של אדוארד, ריי סטים, צעיר שאוהב להמציא דברים (מבוססי קיטור, נו מה). חבילה מסתורית שמקבל ריי מסבוֹ לויד משנה את חייו, אם כי לא לטובה: הוא לפתע נרדף על-ידי ארגון בשם ‘קרן אוהרה’ שמעוניין לשים את ידיו על המתנה שקיבל.

המרדף בין החבר’ה הרעים לריי היא עד היום אחת מסצנות האקשן המהנות שראיתי, כיוון שלא ראיתי מעולם מרדף הכולל Monowheel. באופן כללי, Steamboy הוא סרט שכיף מאוד לצפות בו… רוב הזמן. קאטסוהירו אוטומו יודע לביים סרטי מד”ב שעוסקים בנושאים כבדים, ולכן Akira הוא סרט כל-כך טוב. אולם סחוג עובד היטב על מנת שווארמה, אך לא בעוגת שוקולד. או בקיצור: מה שעובד עם Akira לא מתאים ל-Steamboy: סרט הרפתקאות המכוון לכל המשפחה אמור להכיל יותר הרפתקאות, ופחות דרמה והרהורים פילוסופיים על החיים. ואם חשבתם ש-Akira הרגיש לכם ארוך, Steamboy הוא 126 דקות שאין סיכוי שילד יצליח לשרוד עד הסוף.

אך אנחנו לא ילדים. נכון? כולנו פה אנשים בוגרים ונאורים שדווקא אוהבים לאכול עוגה עם סחוּג. הבעיה היא ש-‘מהו ערך האדם’ היא לא מסוג השאלות אותן הסרט נוטה לשאול. את כל מה שאוטומו רצה לדעת על העולם, הוא כבר חקר ב-Akira. זה משאיר בעצם את Steamboy עם הפירורים (של עוגת הסחוג): האם טכנולוגיה נועדה לעזור לבני אדם, או שהיא בעצם תשתית לכוח הרסני? התשובה היא, כמובן, קצת שניהם. כי העולם הוא לא שחור ולבן. אך Steamboy מעדיף לחקור את הנושא לעומק במשך שעתיים, רק כדי להגיע למסקנה זהה.

כאשר יצא, נחשב Steamboy לסרט האנימה היקר אי פעם, תואר שהוא גנב… נו כמובן… מ-Akira. הבדל קטן בין השניים: Steamboy לא הצליח בקופות. 36 מיליון הדולר שהרוויח החזירו בקושי את ההשקעה בת 8 השנים בו, השקעה שהיא אגב ניכרת. אפילו שהסרט מ-2004, מעטים סרטי האנימה שאני יכול להגדיר כמרהיבים יותר מ-Steamboy. אנימציית ה-CG נותנת פייט לכל סרטי ה-CG של ימינו, אולם זהו דווקא בתחום המאויר בו הסרט מצטיין: יותר מ-180 אלף איורים ייחודיים מעטרים את היצירה. סטודיו Sunrise קראו לעמיתים רבים בתעשייה שיעזרו להם בהפקה, ובהם Production I.G, Kyoto Animation, Madhouse, Studio 4°C ועוד אולפנים שבחיים לא שמענו עליהם כמו Sabich, Task, Kuma, Shaki ועוד (גילוי נאות: חלק מהשמות המצאתי).

חובבי ז’ול ורן ימצאו בסרט קריצות רבות ליצירותיו של הגאון הספרותי. העולם של Steamboy שווה ביקור, אם לא בשביל העלילה אז לפחות בשביל היופי: מנצ’סטר ולונדון אף פעם לא נראו מזמינות יותר’ והמבנים הארכיטקטוניים גורמים לצופה להרגיש כזה קטן (דמיינו שהראיתי מרווח זעיר בין האצבע לאגודל), מה שהופך את Steamboy לחוויה ויזואלית יוצאת דופן. אז נכון, זהו לא הסרט החכם שציפינו לקבל מהאיש שיצר את Akira, אבל זה בהחלט אחד מסרטי האנימה שאם לא יצא לכם לראות – כעת זה זמן טוב לתקן את העוול. אלא אם אתם בנהיגה או משהו, ובמקרה כזה חכו קצת (ותפסיקו לקרוא ביקורות בזמן נהיגה).

Steamboy | יפן, 2004 | 126 דקות | אקשן, הרפתקאות, סטימפאנק, פיש אנד צ’יפס | סטודיו Sunrise | אן סוזוקי [האנה מ-“The Case of Hana & Alice”], מאנאמי קונישי [סתם מישהי], קאטסוּאוֹ נאקאמוקה [סתם מישהו], מאסאנה טסוּקאימׂה [זוֹקן מאטוֹ מ-“Fate/zero”] | תסריט: סאדאיוּקי מוּראי [“Perfect Blue”], קאטסוהירו אוטומו | במאי: קאטסוהירו אוטומו [“Akira”]

לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם