Space Pirate Captain Harlock

Space Pirate Captain Harlock הוא סרט האנימה היפה ביותר שנוצר.

אל תיקחו את המשפט עמוק ללב, הוא משתנה אחת לשנה; התואר הבא יוּּענק ל-Saint Seiya: Legend of Sanctuary (מבית אותו סטודיו) בעל תקציב הגדול פי 3. מדי שנה סרטים נהיים יקרים, גרנדיוזיים ויפים יותר מעמיתיהם בשנה הקודמת. זו כבר בעיה מוכרת שככל שתקציב של סרט גדֵל, העלילה נדחקת לטובת האפקטים. המזל הוא ששינג’י ארמאקי [Appleseed] הוא לא במאי שמתפשר על סיפור טוב.

לא צפיתי ב-Captain Harlock המקורית, סדרה שיצר לייג’י מאטסומוטו [Space Battleship Yamato] שאמוּן הפעם על התסריט. לכן לא תמצאו כאן משפטי “אבל במקור זה היה ככה”. לא אכפת לי. כן אספר לכם שמדובר בסרט מד”ב מרהיב ביופיו שמביא את קפטן הארלוק לדור חדש – כמוני – של מעריצים.


“אי שם בעתיד הרחוק, או שמה בעבר” – במילים האלה נפתח הסרט שמתרחש בשנת 2977 – “מתפרסת האנושות למחוזות רבים בגלקסיה ומקימה מושבות בכוכבי לכת נידחים. האוכלוסייה מתרחבת כך שיותר מ-500 מיליארד בני אדם חיים בגלקסיה. אך המשאבים מתדלדלים, קצב הילודה צונח והמין האנושי נכנס לעידן של דעיכה. אלא שאז קמה תנועה חדשה הקוראת לשיבה המונית אל כוכב האם. אלא שכוכב לכת קטן אינו מסוגל לאכלס כמות רבה כזו של אנשים, ולכן נפתחת מלחמה עקובה מדם בשם ‘מלחמת השיבה הביתה’. בסיום המלחמה מוקם ארגון חדש, ‘קואליציית גאיה’, שמכריז על כדור-הארץ כישות קדושה ועל כן הכניסה אליו אסורה. בכך הופך הכוכב לסמל של סדר עליו ניתן רק להביט ממרחק, בעוד שעל המושבות בכוכבים נידחים נגזר להמתין לקיצן. אדם אחד מתנגד לפדרציה החדשה ומסכן בכך את עצמו: פיראט חלל ניצחי שמתגרה ובוזז ספינות מלחמה מזה 100 שנים”

ואוו, זו חתיכת אקספוזיציה לעכל. וזה רק בשתי הדקות הראשונות של הסרט. לכן אתם יכולים לתאר לעצמכם כמה מופתע הייתי לגלות שגיבור הסרט Space Pirate Captain Harlock הוא בכלל לא קפטן הארלוק, אלא פרחח בשם יאמָה. דמיינו לוּ הייתם באים לסרט של באטמן ומקבלים סרט בכיכובו של רובין. יאייקס. 


אבל יאמה הוא לא רובין. יאמה הוא צעיר שמחפש חופש ומצטרף לחבורת ההוללים על ספינת הארקדייה עליה מפקד הארלוק. הוא לא זוכה לבזוז ספינה אחת או להגיד “ארררר” לפני שהפדרציה נכנסת באמאמא של הארקדייה, זאת בעקבות תכנית משיחית שהארלוק מנסה ליישם ב-100 השנים האחרונות, ובמקרה דווקא עכשיו הוא קרוב לסיום. 

היופי בסרט הוא שאין בו טובים נגד רעים. כולם רעים. התכנית של הארלוק נשמעת הזויה מכדי שנאמין שהיא תביא עמה משהו טוב, בעוד הפדרציה עצמה פועלת ממניעי פולחן הרסניים. יאמה מחליף את דעותיו הפוליטיות יותר פעמים מנדב פיצ’קלשטיין, חבר טוב שלי בכיתה ח’ שהחליף דעות כמה פעמים.


ניכר גם למי שלא צפה בסדרה כי מדובר בסרט שמבוסס על סדרה; העלילה מתקדמת מהר, יותר מהר מנדב פיצ’קלשטיין שהיה הכי מהיר בכיתה. ישנם רגעים בודדים בהם חשתי שמדובר בפרק ריקאפ, אך חווית הסרט לא נפגמה בהרבה: Harlock הוא בכל זאת סרט שלם שכולל קליימקס ואפילו סיום שמרמז על המשך (שלאור נתוני הקופות כנראה ולא יגיע).

בעוד שהעלילה לא הכי חכמה (כמו נדב פיצ’קלשטיין. הוא היה טיפש כמו אקווריום), היא מספקת חומר למחשבה וניכר עליה שנעשה מאמץ להביא משהו יוצא דופן. כן חסר לי אלמנט הפיראטיות שטמון חזק בשמו של הסרט; נכון שיש פיראט, ויש לו סוג-של-תוכי על הכתף ובדגל יש גולגולת, אבל זה לא סרט פיראטים בחלל (עבור כך תיאלצו לצפות בכוכב המטמון של דיסני, זה הסרט האהוב על נדב פיצ’קלשטיין). כל חברי הארקדייה חביבים מכדי להיקרא פיראטים ואנחנו זוכים לראות אולי ביזה אחת במהלך כל הסרט.


נחזור כעת למשפט הפתיחה של הביקורת: זהו סרט האנימה היפה ביותר שנוצר (בינתיים). הוא אולי סרט CGI, אבל היפנים מוכיחים שהם לא מזדנבים אפילו בתחום הזה. למען האמת, אני בכיף יכול להכתיר אותו כאחד מסרטי האנימציה היפים שיצא לי לראות, ואת זה אני מספר למרות שצפיתי ב-Harlock על מסך ה-PS Vita הקטן שלי. צפייה במסך הטלוויזיה עשויה להעצים אף יותר את החוויה. הייתי מרחיב עוד על האנימציה, אבל אשאיר לתמונות את זכות הדיבור.

יכולנו אולי לקבל סרט הרבה יותר טוב, אבל Space Pirate Captain Harlock הוא סרט שנראה טוב ומספר סיפור מעניין. לא לכל אורכו הוא עושה זאת בצורה הנכונה, אבל כשמדובר בחוויה ויזואלית של פעם בחיים (או פעם בשנה), אני לא יכול להרשות לכם להחמיץ אותו. אם נדב פיצ’קלשטיין אהב, אין סיבה שאתם לא.



הטוב: כבר אמרתי שזה סרט האנימה היפה ביותר שנוצר?
הרע: אפשר היה לשפשף קצת את התסריט.
והמכוער: נדב פיצ’קלשטיין.

ציון במדד OK – סביר פלוס פלוס

 Space Pirate Captain Harlock | יפן, 2013 | 115 דקות | מד”ב, אקשן, דרמה, נדב פיצ’קלשטיין | Toei Animation | שוּן אוֹגוּרי [מריו מ-“Rainbow”], הארוּמה מיוּרה [סתם שחקן], יוֹאוּ אָאוֹי [סתם שחקנית], מיוּקי סאוואשירוֹ [בישאמון מ-“Noragami”] | במאי: שינג’י ארמאקי [Appleseed] | יוצר מקורי: לייג’י מאטסוּמוֹטוֹ

לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם