Space Battleship Yamato 2199

“Farewell, Earth, the ship that is departing is
The Space Battleship Yamato
It departs now to Iskandar,
at the end of the cosmos, bearing its fate.
We will come back, no matter what it takes
Answer with a smile to the waving people”


ההיסטוריה של Space Battleship Yamato


ילדים, נא לפתוח את ספר ‘ההסטוריה של האנימה’ (עמוד 313).

בשנת 1974 שודרה במקלטי הטלוויזיה ביפן אנימה, Uchū Senkan Yamato, או Space Battleship Yamato [סיירת החלל ימאטו]. הסדרה תוכננה להיות גרסת מד”ב לספר בעל זבוב, אולם לייג’י מאטסוּמוֹטוֹ – בנו של טייס קרב – שינה את הקונספט בעת הצטרפותו להפקה, ובכך הפכה Yamato לאופרת החלל המוכרת שהיא היום. התכנון הראשוני להפקת 39 פרקים נגנז בשל עלויות גבוהות ורייטינג נמוך, מה שאילץ את היוצרים לקצץ ל-26. הפרקים החסרים אמורים היו להציג דמות חדשה: פיראט החלל קפטן הארלוק, מי שלימים יקבל סדרה משלו.

מאז שהסתיימה הסדרה במרץ 1975, המשיכה ספינת החלל לשייט לסדרות וסרטים נוספים. הראשון מביניהם הוא סרט מ-1977 הנושא את שם הסדרה ומשחזר פרקים נבחרים מתוכה, כל זאת עם אנימציה חדשה. הצלחת הסרט (הארוך, 145 דקות) – ובשילוב הפופולריות של מלחמת הכוכבים באותן שנים – הביאה להפקתו של סרט נוסף, Farewell to Space Battleship Yamato. בדיוק כמו שנרמז בשמו, אמור היה הסרט לעטוף את סיפור הסדרה ולסיים את העלילה אחת ולתמיד. אלא שהמעריצים לא נותרו שבעים מסופו השנוי במחלוקת של הסרט (הארוך אפילו יותר, 151 דקות), וכך הופקה הסדרה Space Battleship Yamato II. לסדרה השנייה אותה עלילה כמו ל-‘Farewell’, אך עם שינויים מובנים מאליהם שמרחיבים את סיפור הסדרה ל-26 פרקים.

כחודשיים לאחר סיום הסדרה החדשה, שודר סרט בטלוויזיה בלבד (קצר הפעם, שעה וחצי) בשם Yamato: The New Voyage. גם הסרט הזה אינו סימל את סוף הסדרה, וסרט קולנועי חדש הוקרן בקיץ 1980 בבתי הקולנוע, Be Forever Yamato. עלילת הסרט אמורה הייתה להתרחש 300 שנים לאחר הסדרה, אך הרעיון שונה לבסוף כיוון שהכותבים חשו שללא צוות הסדרה המקורי, לא יהיה לסרט את אותו הקסם. Be Forever Yamato (אגב, 145 דקות אורכו) זכור במיוחד בשל העובדה כי באמצע הסרט מוחלף יחס המידות מ-1.85:1 ל-2.35:1 הקולנועי-יותר. גם הסרט הזה מוביל לסדרה חדשה, Space Battleship Yamato III בת 25 הפרקים. 

שלוש העונות של הסדרה הן שמרכיבות את Star Blazers, או בשמה העברי הידוע: חלוצי החלל. הגרסה המערבית, הפתעה הפתעה, מצונזרת להפליא; אין אזכורים לסקס, אלכוהול, קללות וכיף. בעוד שהסדרה היפנית שמה דגש על הדמויות באופן אינדיווידואלי, Star Blazers היא למעשה סדרת אקשן לילדים ללא המוטיבים היפנים שמאפיינים את המקור. לכן נתעלם מקיומה.

בינתיים, 1983, ממשיכה Yamato לפרוח בזכות סרט קולנוע רביעי שיוצא לאקרנים באותה שנה. על מנת שנבין כי הפעם זה הסוף-הסופי-המוחלט-ביותר-נגעתי-בכדור-הארץ, קיבל הסרט את השם Final Yamato. שלושים שנים וחצי חלפו מאז יציאתו, והוא עדיין מחזיק (גם במערב) בתואר סרט האנימציה הארוך אי פעם: 175 דקות. במילים אחרות, הסרט מדגדג את רף שלוש השעות. במקום השני, בהבדל של רק 12 דקות, נמצא הסרט The Disappearance of Haruhi Suzumiya.

Final Yamato לא היה סופו של הפרנצ’ייז, אך הוא כן סימל את סופו של רצף ההפקה המקורי. הפעם הבאה בה תחזור ה-Yamato לתחייה תהיה ב-1994 תחת מעטפת OVA בשם Yamato 2520. הפרויקט בוים על-ידי מפיק הסדרה המקורית ואחד משני יוצריה, יוֹשינוֹבּוּ נישיזאקי, ללא מעורבותו של לייג’י  מאטסומוטו. מאטסומוטו לא נשאר חייב ותבע את נישיזאקי על הפרת זכויות יוצרים. בשל כך נגדעה הסדרה באיבה אחרי שלושה פרקים בלבד. לא שרבים הזילו דמעה – עלילת הסדרה החדשה מתרחשת מאות שנים קדימה, מה שמותיר קשר רופף בלבד עבור המעריצים.

פרויקט OVA נוסף, הפעם נטול תביעות, שוחרר בין 2004 ל-2007: The Great Yamato Zero. חמישה פרקים הספיקו הפעם כדי לספר את הסיפור במלואו, אך הסדרה לא הותירה את חותמה על אף אחד, כנראה בשל העובדה שאיש מכותבי הסדרה המקורית לא היה מעורב.

רק ב-2009 שב צוותהּ המקורי של ה-Yamato אל לב המעריצים: Space Battleship Yamato: Resurrection, סרט קולנוע שעלילתו מתרחשת 17 שנים אחרי Final Yamato. אל כס הבמאי חזר נישיזאקי, אם כי לייג’י מאטסומוטו עדיין בחוץ (נראה לי הם היו ברוגז. זה קורה בדרך כלל כשחבר תובע חבר). הסרט זכה לביקורות חיוביות, והוא הראשון בשרשרת הקאמבק של Yamato שמאפיינת את הסדרה בשנים האחרונות. ב-2010 יצא לאקרנים סרט לייב אקשן המבוסס על הסדרה המקורית. אם הוא נשמע לכם מוכר, זה כי גם עליו כתבתי ביקורת הכוללת הקדמה. את הסרט ההוא מאוד אהבתי, אך – כפי שמסתבר – הוא לא היה האחרון בשרשרת הרומן שלי עם ספינת החלל. 

רק ב-2012 הוכרז הרימייק המיוחל, זה שיביא את הסיפור המקורי של הסדרה לדור חדש של צופים. הפרויקט הוא פרי שיתוף פעולה של מספר אולפנים, אם כי ללא מעורבותו של נישיזאקי שנפטר ב-2010. הידקי אננו עצמו (יוצר אבנגליון) עיצב את קליפ הפתיחה המחודש שהוא כולו הומאז’ לפתיח המקורי. הרימייק, Space Battleship Yamato 2199, שומר על העלילה ועיצוב הדמויות, אך מוסיף דמויות מהסדרה השנייה והשלישית, טכנולוגיות מעודכנות וכמובן אנימציה חדשה.

ב-1985 נמצאו שרידי הימאטו האמיתית. עד אז חשבו שהיא טבעה בשלמותה, מה שאיפשר את שיפוצה וחזרתה לקרב בסדרה המקורית. אולם גרסת 2012 מרעננת את סיפור המסגרת בהתאם לממצאים, ולכן נאמר בסדרה החדשה כי שרידי הימאטו שנמצאו הם זיוף שנוצר על מנת לבלבל את האויב.

כדי לשמור על מורשת הזיגזג בין הטלוויזיה לקולנוע, חזרה הסדרה למסך הקטן והגדול בו זמנית. שבעה סרטי קולנוע סך-הכל יצאו בין אפריל 2012 לאוגוסט 2013. כל אחד מהסרטים שוחרר לאחר כחודשיים-שלושה לבלו-ריי (בפורמט של פרקים ולא סרטים), ומאפריל 2013 – במקביל לשחרורים הקולנועיים – שודרה Yamato 2199 גם בטלוויזיה. כן, לראשונה יצאו גרסאות בלו-ריי של סדרת טלוויזיה עוד לפני השידור בטלוויזיה.


Space Battleship Yamato 2199


כדור-הארץ מופצץ דרך-קבע על-ידי אסטרואידים רדיואקטיביים אותם שולחים צבא מסתורי של חייזרים בשם גמילאס [Gamilas]. ההפצצות הללו מותירות את פני השטח מסוכנים למחיה, ועל כן יורדת האנושות למחתרת. בשנת 2199 גזע חייזרי מכוכב הלכת איסקנדר [Iscandar] יוצר עם בני-האדם קשר ומעניק שרטוטים לבניית טכנולוגיה מתקדמת. טכנולוגיה זו מאפשרת לספינת מלחמה להגיע אל איסקנדר. הסיבה של האנושות לטוס אל פלנטה שנמצאת במרחק של שנות אור היא בגלל הבטחה של שליטי איסקנדר להעניק לבני האדם טכנולוגיה שתנקה את הזוהמה, ובכך ינצל כדור-הארץ הגוסס ותושביו.

האו”ם מורה על שליחתה של הימאטו למשימה המסוכנת. הימאטו הייתה ספינת מערכת מתקדמת במלחמת העולם השנייה שהוטבעה על-ידי אויבי היפנים. הספינה שוחזרה והוטמעה בה הטכנולוגיה החייזרית שמאפשרת מסע במהירות האור. מאות אנשי הספינה יוצאים לדרך כדי לחצות לראשונה בתולדות האנושות את גבולות הגלקסיה, תוך היאחזות בהבטחה קלושה של גזע חייזרים לא מוכר, כל זה בזמן שאלפי ספינות אויב מקבלות פקודה אחת: להשמיד את הימאטו לפני שזו תגיעה לאיסקנדר. מדובר באחד מסיפורי המסע האפיים, המרתקים והמרגשים ביותר על המסך.

26 פרקי הסדרה אינם אחידים בסגנון הסיפור שלהם. פרק אחד עשוי להיות קרב שמתנהל מול יחידות גמילאס, בעוד שפרק אחר מתעסק בתככים פנימיים או מעניק דגש על אחד מאנשי הצוות (או במקרה של פרק 9: הרובוט של ימאטו). יש לסדרה ארסנל רחב של דמויות, אפילו יותר מלסדרה המקורית עליה היא מבוססת, ובכל זאת מצליחה Yamato 2199 לתת יחס שווה לכולם. ההיררכיה מתנהלת כמו בספינת קרב אמיתית; ישנו צוות של טכנאים, אנשי רפואה (בסדר נו, רופא אלכוהוליסט והעוזרת שלו), חיילים, קצינים, טייסי קרב, מהנדסים וכו’. על כולם מפקד קפטן אוקיטה, אדם שראה קרב אחד או שניים בחייו. מדובר במפקד אמיץ שההחלטות שהוא מבצע, על אף שהן מסוכנות, מצילות את צוות הסיפון לא פעם ולא פעמיים. 

מה שמוצא חן בעיני בסדרה החדשה היא ההרגשה הנוסטלגית. Yamato 2199 שומרת על הערכים של פעם, על אף המראה המודרני-יותר שלה. האפקטים המיוחדים לא ישאירו אף אחד מכם פעורי פה (בטח אחרי שתצפו בטריילר לקפטן הארלוק) אך העבודה הגרפית מהפנטת; עיצוב הרטרו של הדמויות, טכנולוגיות החלל וסצנות האקשן מעניקים הרגשה של שנות ה-70. אם לא יצא לכם לצפות בסדרה מהימים ההם, Yamato 2199 תעניק לכם את חווית המסע בזמן מבלי לצאת מגבולות המאה ה-21. 

יותר משזו במחווה למעריצים, מדובר בניסיון להביא את Yamato לקהל חדש. לפני שאתם מתיישבים לצפות בסדרה, היאזרו בסבלנות; הסגנון הישן של Yamato אינו מסתמך רק על המראה, אלא גם בעלילה – אם עלילתה של Yamato הייתה מופקת לראשונה היום, גיבור הסדרה סוסומו קודאי היה עולה לסיפונה של ימאטו כדי לנקום בגמילאס על שהרגו את אחיו. הוא כנראה היה מרדן שלא מציית לפקודות ועושה דברים בדרכו שלו, ורק בסוף היה לומד להסתדר בעבודת צוות (למעשה, כך בדיוק הוא מתנהג בסרט הלייב אקשן מ-2010). תודה לאל שהסדרה הופקה בימים רגועים יותר – סוסומו קודאי הוא גיבור Old School: אחיו אולי מת, אך הוא עולה לסיפון לא כדי להרוג אלא כדי להציל. הוא לא הגיבור המעניין ביותר בסביבה, אבל צוות הקצינים שסביבו מספיק מסקרנים כדי לשמור על פלפל.

הסדרה מתרחשת בחלל, אך יותר מהכל זו סדרת מלחמה שיכלה להתקיים גם במחוזותינו. לא סתם נבחרה ספינה אמיתית – אווירת מלחמת העולם השנייה ניכרת בכל פינה, והימאטו של הסדרה חוטפת פגזים ויריות פעמים רבות מכפי שניתן לספור. כדי לשמור על עצמם, את הטכנולוגיה שהם קיבלו מהחייזרים הופכים בני האדם לכלי נשק אימתני, מה שמעלה מספר שאלות מוסריות בנוגע להבדל בינם לבין אותו גזע חייזרים שמתקיף את כדור הארץ. כיצד זה יתכן שספינה – הנמצאת בדרכה למטרות שלום – תשתמש בטכנולוגיה הפציפיסטית שהיא קיבלה לצורכי השמדה? אין זה צירוף מקרים שהדילמה הזו דומה לשאלת האנרגיה הגרעינית (אני מזכיר לכם, היפנים הושפעו מהגרעין הכי הרבה).

ההבדל בין ‘טובים’ ל-‘רעים’ בולט למדי, כמו ברוב הסדרות מהשנים הללו. אלא שככל שמתקרבת הספינה לכוכב של הגמילאס, נחשפים אמיתות בנוגע לאויבי הימאטו. הסדרה מקבלת נפח פוליטי כאשר לסיפור מצטרפים מספר גזעי חייזרים, ובסופו של דבר מצאתי את עצמי מתקשה להריע רק לצוות הימאטו. 

ארבעת הפרקים האחרונים הם הפרס שאנו מקבלים על ההידבקות שלנו למסע הימאטו. פרק 23 – כנראה הפרק המשתלם בסדרה – הוא כולו קרב אפי בין האויב לבין ספינה אחת עקשנית במיוחד. מי מכם שחושש כי הסדרה תותיר אותו ללא מענה, צפוי לא להתאכזב. במקור הייתה זו עונה ראשונה מתוך שלוש, אך בפועל מדובר בסדרה שפותחת וסוגרת מעגל, הן עם עלילתה והן עם גיבוריה.


אפילו אם אינכם חובבי מד”ב, Space Battleship Yamato אינו פרנצ’ייז שאתם יכולים להרשות לעצמכם להחמיץ.
הסדרה הייתה כאן בראשית ימי האנימה, והיא עזרה לעצב רבות מהסדרות שאנו רואים כיום. למשל: זה אולי נשמע לכם טריביאלי – אך בזכות Yamato אנו צופים בסדרות אנימה שעלילתן נמשכת על פני מספר פרקים. הסדרה יצאה לאור בימים רגישים, 
ועד היום הנושאים שהיא עוסקת בהם רלוונטיים לפוליטיקה העולמית. יוצרי אנימה רבים הושפעו מה-Yamato, כולל (אין זה הוכח) הייאו מיאזאקי.

כיצד זה יתכן? אם הנושא הזה מעניין אתכם, או אם אתם רוצים לדעת עוד על ימאטו וללמוד יותר על הימים ההם – יש לי חדשות בשבילכם: “סיירת החלל ימאטו – קלאסיקה של האנימציה היפנית” הוא שמה של תערוכה שמוצגת בימים אלה במוזיאון לאמנות המזרח הרחוק ע”ש יחיאל נהרי. אם נכשלתי בנסיונות השכנוע שלי, אולי התערוכה הזו תעשה את העבודה יותר טוב.

לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם