סוני רוכשת את פאנימיישן: מה זה אומר?

alt

השבוע התבשרנו כי חברת סוני החלה במהלך לרכישת פאנימיישן [Funimation], והאינטרנט לא ידע להחליט אם אלה חדשות טובות, רעות או חסרות חשיבות.

לפני שנתחפר בתשובה, קצת רקע על פאנימיישן: מדובר באחת המפיצות הגדולות של סדרות וסרטי אנימה בצפון אמריקה. תחת פאנימיישן הופצו כמה מהשמות הבולטים בתעשייה, כולל דרגון בול, סרטי אבנגליון החדשים, קאובוי ביבופ, וואן פיס ואלפי כותרים אחרים. בשנים האחרונות, כתגובה לתחרות בשוק הסטרימינג, החלה פאנימיישן לשדר סדרות אנימה בצמוד לשידור ביפן, ובניגוד לקראנצ’ירול (שירות הסטרימינג המוביל בתחום) מגדילה פאנימיישן לעשות ומציעה דיבוב לאנגלית של סדרות שעדיין רצות ביפן. לא כעבור כמה חודשים בגרסת בלו ריי או בערוץ Adult Swim האמריקאי, אלא ממש תוך כדי עונת השידור. תגידו מה שתגידו על דיבובים לאנגלית, אי אפשר לזלזל במהלך כמו זה.

שנה שעברה קראנצ’ירול ופאנימיישן הפתיעו כאשר הכריזו על שיתוף פעולה: סדרות שרכשה קראנצ’ירול ישודרו גם בפלטפורמה של פאנימיישן, בעוד סדרות שרכשה פאנימיישן ישודרו גם בפלטפורמה של קראנצ’ירול, וכל זאת בלי להכריח איש לשלם יותר (דמיינו עולם בו תכני אמאזון ונטפליקס משודרות אחת אצל השנייה, כי זה בערך מה שקרה פה). שיתוף הפעולה המדובר הוכיח את עצמו מעל ומעבר: הצרכנים עטו על הספריות המשודרגות ועתיד שתי החברות נראה מזהיר.

וכעת סוני נכנסים לתמונה.

זרועותיו של תאגיד סוני לופתות במגוון תחומים: מוצרי אלקטרוניקה, בידור אלקטרוני, מוזיקה, סדרות וסרטים. כל חטיבה מתנהלת בנפרד ולכל אחת מוניטין משלה. למשל בעוד “סוני” המפיצה משחקים היא משגשגת ואהובה, “סוני” המפיקה סרטים זכתה לקיתונות של בוז בשנה האחרונה (סרט אמוג’י מישהו?). לכן השאלה הבאה חשובה לעתידה של תעשיית האנימה: איזו סוני קנתה את פאנימיישן?

ובכן, Sony Pictures Television, זרוע הטלוויזיה. למי שמבולבל, אלה חדשות טובות: זו אותה זרוע שהפיקה סדרות דוגמת “שובר שורות”, “קומיוניטי”, “חניבעל”, “הכתר” ורבות אחרות. וכעת, באמצעות פאנימיישן (ותמורת 143 מיליון דולר), רוצה החברה לכבוש את עולם האנימה. שימו לב שלא אמרתי “להיכנס”: ביפן סוני כבר עוסקת בתחום ישירות: אניפּלקס [Aniplex], לה שייך סטודיו A-1, נמצאת בבעלות Sony Music, וכפועל יוצא כך גם שלוחתה בצפון אמריקה, “Aniplex of America”. שתי חברות המפיצות אנימה נמצאות כעת בבעלות קונגלומרט אחד, וסביר להניח כי נראה סינרגיה בין השתיים.

שיתוף הפעולה בין פאנימיישן לקראנצ’ירול צפוי להישאר על כנו, זאת משום שסוני משקיעה גם היא ביחסים טובים עם קראנצ’ירול. למעשה כבר נאמר בהצהרה כי פאנימיישן תמשיך לפעול כרגיל, רק עם יותר דלתות הפתוחות בפניה. יתרה מכך: סרטי הקולנוע שרוכשת פאנימיישן עשויים להיות מופצים על-ידי Sony Pictures Worldwide Acquisitions, חטיבה העוסקת בהפצת סרטים על גבי פלטפורמות שונות והם אינם בלוקבאסטרים (או גוסטבאסטרים). ומה בנוגע להפצות הביתיות (בלו ריי ו-DVD)? יוניברסל הייתה אחראית על-כך אולם ההסכם עמה תכף פוקע, מה שאומר כי סוני תיקח לידיה את התחום.

המהלך המדובר צפוי לשנות את נוף האנימה מחוץ ליפן ברמה כזו או אחרת, וכנראה לטובה. אם לא לאמריקאים, אז אולי לנו: בניגוד לקראנצ’ירול – שחלק מכותריה זמינים לצפייה בישראל – פאנימיישן זמינה בעיקר לתושבי ארה”ב. אולם סוני שלנו פועלת בכל רחבי תבל: גם בישראל מפיצה הענקית סדרות טלוויזיה, סרטים, מוזיקה ומשחקים. אני לא רוצה לפתח ציפיות, אבל גדל משמעותית הסיכוי לראות את תכני פאנימיישן בישראל, בין אם דרך פתיחת שירות הסטרימינג המרכזי, או דרך זה של קראנצ’ירול, או אולי אפילו נטפליקס (סוני ונטפליקס ידידות טובות). עוד מוקדם לדעת לאן באמת תנשב הרוח או אם היא באמת תנשב, אך שווה לעקוב.

לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם