Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu

על תואר “סדרת השנה” יש מועמדת רצינית ראשונה: Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu, אנימה ללא סצנות אקשן פומפוזיות, פיתולים בעלילה או טיטאנים – לא ולא, היא נשענת (בדומה לנושא בו עוסקת) על סיפור טוב.

כדי להבין קודם מהי עלילתה של ‘Rakugo’, כדאי להסביר מה זה ראקוגו. זוהי אמנות בָּמָה ובה מְסַפֵּר יחיד – ‘קוזה’ – יושב מול קהל ומגלם בפניהם סיפור קומי סבוּך. וב-‘מגלם’ הכוונה לכל החבילה: עליו לקריין את הסיפור, לשחק את הדמויות ולסחוף את הקהל באמצעות קולו. מהבחינה הזו ‘Rakugo’ היא לא “עוד עבודה” עבור המדבבים; תעשיית האנימה רוויה באנשי מקצוע בעלי קול יפה, אלא שעבור סדרה כמו זו, הנשענת על אמנות הראקוגו, מוכרחים להשתמש במקצוענים שבמקצוענים, ואפילו עבורם זו לא תהיה מלאכה פשוטה. המדבבים הוותיקים אקירא אישידה וקואיצ’י יאמדרה לא רק שגברו על כל מכשול ווקאלי שהוצב בפניהם, השניים הם שהפכו את ‘Rakugo’ לכל-כך טובה.

קיקוּהיקוּ (אישידה) היה רק ילד כאשר נשלח להיות המתלמד של אמן ראגוקו מפורסם. חייו של קיקוהיקו לא האירו לו פנים – הוא גדל בבית בושת, סובל מנכות ברגל, וכעת עליו ללמוד תחום בו הוא לא מביע עניין. כל אלה הפכו אותו לאדם מופנם וציני. מנגד, האטְסוּטארוֹ (יאמדרה) החל ללמוד ראקוגו באותו יום ומקום כמו קיקוהיקו, ולמרות אופיו כצעיר נמרץ וחם מזג, מגלה האטסוטארו כישרון טבעי לאמנות סיפור הסיפורים. האחווה בין שניהם היא העוגן של ‘Rakugo’.

סדרת האנימה מתרחשת לפני, במהלך ואחרי מלחמת העולם השנייה, תקופה בה מצב הרוח הלאומי לא היה גבוה במיוחד. אמני ראקוגו היוו מפלט לאזרחים הדואגים, וצעירים כמו קיקוהיקו והאטסוטארו צמחו מתוך השליחות לבדר. אפילו ש-‘Rakugo’ מתפרסת על פני מספר שנים, העלילה מתקדמת בקצב איטי ועמה גם האופי הפסטורלי שנהיה סימן היכר. ויותר משזו דרמה תקופתית, הסדרה היא טרגדיה יוונית; אחד מגיבוריה עתיד למצוא את מותו. זה לא ספויילר, והאמת שחבל: הייתי רוצה לצפות בה מבלי לדעת מראש את הפרט הזה.

הסיבה שהסוף ידוע היא בגלל הפרק הראשון; בפרק זה צעיר בשם יוטארו משתחרר מהכלא ומחליט לעסוק בראקוגו, זאת על אף שאין לו ניסיון בעבודה חוקית. יוטארו מתחנן בפני אמן ראקוגו זקן ומפורסם, הלא הוא קיקוהיקו שלנו, להפוך למתלמד שלו. למרבה ההפתעה (של כולם), קיקוהיקו נענה לבקשה.

פרק פתיחת הסדרה הוא נהדר אך בר סיכון, כיוון שאורכו אינו שגרתי עבור סדרת אנימה: צפונה מ-50 דקות. אורך שכזה מאפשר לבצע מהלך שהצטערתי לגלות שאינו חוזר שנית – מופע ראקוגו ללא קפיצות בעריכה. המופע המדובר נמשך רבע שעה, אוּלם הזמן הזה עף בזכות הביצוע הנהדר של טומוקאזו סקי (גם הוא מקצוען שבמקצוענים). אחרי כן הייתי מוכן לכל מה שהסדרה הזו תפיל עלי… או כך חשבתי, אבל אי אפשר להתכונן נפשית לרכבת הרגשות שמגיעה. בסופו של אותו פרק מחליט קיקוהיקו הזקן לשתף את סיפור חייו כצעיר בתחילת דרכו, סיפור חיים שמתחיל בפרק השני ומסתיים באחרון.

הידיעה כי יחסיהם של קיקוהיקו והאטסוטארו הצעירים תיגדע בגלל מוות גרמה לי לראות אִיום בכל פינה; החיים בתקופת המלחמה הם קשים בפני עצמם, והסדרה מלאה בעליות, מורדות וסכסוכים שמעניקים לה את נופך הטרגדיה היוונית. אולם מלבד תסריט שתפור היטב על גיבוריו הראשיים, היופי ב-‘Rakugo’ נשען על אלמנטים נוספים, ובהם ההומור. קיקוהיקו והאטסוטארו הם, ודאי הבחנתם, הפכים. הבדלי האופי מובילים לרגעים משעשעים כבר מהרגע בו הם נפגשים כילדים. ואני לא מאלה שמחפשים בכוח, אבל הסדרה פחות או יותר צועקת “יאוי”. קיקוהיקו והאטסוטארו הם שני גברים סטרייטים שגרים ביחד והופכים לחברים בנפש. אך מי שראה סדרת יאוי בחייו יזהה מספר רב של Tropes מהז’אנר, רובם במרחק מגוחך מלהפוך את שניהם לבעל ובעל. המנגה עליה ‘Rakugo’ מבוססת היא למעשה היצירה הראשונה של המנגקה שאינה יאוי, אם כי נראה שאותה מנגקה לא התרחקה הרבה מהז’אנר בו צמחה.

פן חשוב נוסף באנימה זו ההפקה עצמה; הסדרה מאוד יפה, הן באנימציה והן בעיצוב. היא לא מגיעה למחוזות הוויזואליים של Mushishi (לא יודע למה דווקא בה נזכרתי), אבל כל פרק רווי באיורים שרק עבורם שווה לצפות בעסק הזה. שנות ה-40 מעולם לא נראו טוב יותר על המסך הקטן, וסטודיו DEEN הצליח ללכוד את רוח התקופה באופן מכובד. סטודיו פאקינג DEEN! מי ידע שיש שם אנשים מוכשרים?

לא היה מאושר ממני לגלות שהעונה השנייה כבר בפתח, עונה שתחזור לסיפורו של יוטארו מהפרק הראשון. הפעם את הסוף אנחנו לא צפויים לדעת מראש (אני מקווה לפחות), מה שוודאי יחזק את ההנאה שלי מהעונה הבאה. אתם, בינתיים, צריכים להשלים פערים עם אחת הדרמות הטובות שתוכלו להניח עליהן יד, בין אם בגלל הסיפור הסוחף, הדמויות שכתובות היטב או אפילו עבודת הדיבוב שטרם שמעתם כמותה.


הטוב: כתובה ונראית נהדר; כימיה מידית בין הגיבורים; סוחטת דמעות; גן עדן של דיבוב.
הרע: הייתי שמח אם לא היו מגלים את הסוף עוד בפרק הראשון.
והמכוער: ראקוגו הרגיל אותי לסטנדרטים חדשים… פסטיבל מספרי סיפורים כבר לא יהיה אותו הדבר.

ציון בצדד OK – סביר פלוס פלוס פלוס

 [Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu [Showa and Genroku Era Lover’s Suicide Through Rakugo | יפן, 2016 | 13 פרקים | סטודיו DEEN | דרמה תקופתית, ג’וסיי, יאוי, קימונו | אקירא אישידה [גאארה מ-“Naruto”], קואיצ’י יאמדרה [שויה יושידה מ-“Gintama”], טומוקאזו סקי [גילגמש מ-“Fate/stay night”], יוּ קוביאשי [סאשה מ-“Attack on Titan”], מגומי היָאשיבּארַה [לינה מ-“Slayers”] | במאי: מאמוֹרוֹ האטקיָאמַה | יוצרת מקורית: הארוקו קומוטה 

לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם