Shōwa Genroku Rakugo Shinjū: Sukeroku Futatabi-hen

הו, איזה קהל גולשים נהדר בא לקרוא את הביקורת שלי היום. פניכם היפים מסבים אושר לפינת אינטרנט נידחת זו, אושר המזכיר את סיפורו של פלוני שצפה בסדרת אנימה נהדרת. כל-כך נהדרת למעשה, שהוא החליט לתת לה את תואר “סדרת השנה“. אתם יכולים לתאר לעצמכם את הדיצה בה חש עם בוא העונה השנייה. היה זה ערב גשום כשלפתע…

טוב, די. ניסיתי לכתוב את הביקורת בסגנון ראקוגו – אולם האמנות הוותיקה היא לא משהו שכל הדיוט יכול לנסות לפי גחמה. אפילו לקיקיהוקו זה לא היה פשוט; בעונה המופתית שעברה התוודענו לסיפורו של קיקוהיקו הצעיר, קוֹזה [אמן ראקוגו] בתקופת מלחמת העולם השנייה. כעת בעונה השנייה קיקוהיקו הוא דור שמיני הנושא את שמו של יאקומו. ראקוגו נשען על סיפורים שעוברים מדור לדור, לכן אין טבעי מכך שקוזה המגיע לרמה של מאסטר יקבל את שמו של המאסטר הקודם.

‘Rakugo 2’ עוקבת אחר יוֹטארוֹ, אסיר שנכח בהופעה של יאקומו בין כותלי הכלא, ועם שחרורו הפך למתלמד של האמן המפורסם. לאחר ששמע את סיפור חייו של המאסטר לאורך העונה הראשונה, מחליט יוטארו להמשיך את סגנון הראקוגו המהנה-יותר של סוּקרוֹקוּ – ידיד הנפש של יאקומו אשר מצא את מותו בדרך טרגית. וכך, בתחילת העונה, הופך יוטארו לסוּקרוֹקוּ (דור שלישי), עשר שנים לאחר שהפך למתלמד.

בעיותיו של יוטארו מתחילות כשהעבר קם לרדוף אותו, וכתבה על היותו של יוטארו חבר יאקוזה בצעירותו מתפרסמת בעיתון. בה בעת מתמודדת העונה עם שאלת הרלוונטיות של ראקוגו בימינו; תאטראות ראקוגו נסגרים בזה אחר זה, וצעירים לא רוצים להאזין למעשיות ישנות. היגוצ’י, סופר ידוע ומעריץ וותיק של יאקומו, טוען כי רשת ההצלה של ראקוגו היא כתיבת סיפורים חדשים – זאת על אפו וחמתו של יאקומו. ואין ‘נכון לא נכון’ בפולמוס המדובר; ‘Rakugo 2’ מציגה טיעונים חיוביים הן כלפי הגישה של יאקומו והן כלפי הרעיונות שמציג היגוצ’י (אשר מצדו טוען כי סיפורי ראקוגו, בדומה לאגדות, שונו לא פעם לאורך השנים).

ליאקומו בחצר ביתו יש עניין אחר לפתור; הוא לקח תחת חסותו את קונאטסו, בתו של חברו המנוח. יאקומו מבחינתה אחראי למות אביה, וקונאטסו לא תשקוט עד שתנקום. את סלידתה מיאקומו היא מטיחה בפניו פעם אחר פעם, אם כי השניים מתגוררים יחדיו שנים ארוכות (נו, כמו זוג נשוי *סטגיש*). יוטארו, שלקח את שם אביה, מנסה להציל אותה מעצמה – והוא אף מאמץ את בנה התינוק. יאקומו, לעומת זאת, לא מאושר מהעולל החדש שהביאה.

אקירא אישידה מוכיח עונה שנייה ברציפות את כשרונו כמדבב, וקולו בתור יאקומו (הן הצעיר והן הזקן, יש לו מנעד מדהים) סוחף, עמוק ולעתים מרגש. אמני ראקוגו אמתיים עבדו מאחורי הקלעים עם אישידה ועמיתיו בכדי שקטעי הראקוגו יישמעו אותנטיים ככל שניתן. לכן כל סיפור הוקלט ברצף, ללא הפרעות ובמלואו. טעות קטנה והם אולצו להתחיל מחדש. אין אף סדרה, סרט או משחק שהעבירו את מיתרי הקול של המדבבים סדנת ייסורים שכזו; ובזכות כך, אישידה – שידוע בגלל קאצ’פרייז – הוא כעת המדבב הכי ורסטילי בתעשייה. כל הכבוד זוּרה!

בכל הקשור לאנימציה, סטודיו DEEN הכינו את שיעורי הבית – החל מהדרך בה הקוזה משלבים את כפות רגליהם כדי למנוע תשישות, הצורה בה הקולר בקימונו לא מבצבץ החוצה (כי אסור) ואפילו האופן הנכון להסרת האוּשירוֹמיגוֹרוֹ – חלקו האחורי של הקימונו – דקות מתחילת המופע. מהיבט ויזואלי, ‘Rakugo’ היא אחת הסדרות היפות של העת האחרונה; העונה החדשה מחליפה את טוקיו מודל שנות ה-40 בטוקיו המודרנית, ועל אף ההעדפה שלי לאווירה שמשרה העיר בגרסתה הישנה (אין על החשמליות האלה), לא איבדה הסדרה מהקסם שלה.

מה שמזכיר לי, ה-‘Shouwa’ בכותרת לא רלוונטי יותר. עידן השׁוֹוָה הסתיים עם מותו של הקיסר הירוהיטו בינואר 89. השנה בה מתרחש הסיפור שלנו אולי לא נאמרת במפורש, אבל המכוניות, כרזות לסרטי התקופה ואפילו קונסולת הגיימבוי הראשונה, כולן רומזות כי העונה מתרחשת בניינטיז. מצד שני, הסדרה כולה עוסקת בראקוגו בראי ההיסטוריה – בדומה לסיבה ש-“גנרוֹקוּ” (סוף המאה ה-17) בכותרת גם כן. אין פה טעות, זה עניין של פרשנות בלבד.

עם סיום העונה ירד המסך על הסדרה כולה. קשה לקבוע מי העונה המוצלחת יותר, שכן שתיהן חצאים של אותו שלם, שלם שאני לא יכול להמליץ עליו מספיק, ומנגד אני מוכרח להציב סייגים: זו אנימה אטית ומלאה במלל ספרותי, יחסים בין דמויות ושוטים ארוכים של אווירה, מה שידרוש מעט סבלנות. בתמורה לכך, צפויה לכם חוויה יוצאת דופן, מעשירה, מרגשת (ולעתים מצחיקה) אותה לא תשכחו מהר.


הטוב: יצירת מופת.
הרע: … שלא נראה יותר כדוגמתה.
והמכוער: יכול להיות שהיפנים המציאו את הגיימבוי בשנות ה-70 אבל סיפרו על זה לשאר העולם הרבה אחר-כך? מה עוד יש להם שאנחנו לא יודעים?

ציון במדד OK – סביר פלוס פלוס פלוס

 Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu: Sukeroku Futatabi-hen | יפן, 2017 | 12 פרקים | סטודיו DEEN | דרמה, ג’וסיי, נרות | אקירא אישידה [קאטסורה מ-“Gintama”], טומוקאזו סקי [גילגמש מ-“Fate/stay night”], קואיצ’י יאמדרה [שויה יושידה מ-“Gintama”], יוּ קוביאשי [סאשה מ-“Attack on Titan”], טוֹשיהיקוֹ סקִי [אירוקה מ-“Naruto”], מיקאקוֹ קוֹמָאטְסוּ [איזוּמי מ-“Ajin”] | במאי: מאמוֹרוֹ האטקיָאמַה | יוצרת מקורית: הארוקו קומוטה 


לקריאה נוספת:
 Shouwa Genroku Rakugo Shinjuu [ביקורת על העונה הראשונה]

לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם