Shokugeki no Souma: San no Sara – Toutsuki Ressha-hen

אמרתם לי לחכות. אמרתם לי שלא ראיתי כלום. אמרתם שזה ישתפר כי עם חציה השני – תהיה עונה 3 שלמה, איכותית וטובה יותר.

אז אמרתם.

חציה השני של העונה הסתיים אך סיפור ההשתלטות על טוטסוקי עדיין בעיצומו; המנהל החדש אזאמי (פרט טריוויה: הוא גם אחיו האבוד של לורד וולדמורט) הציב לעצמו מטרה לשנות את סדרי העדיפויות של עולם הגורמה, והדרך לעשות כן היא לשסות קבוצה גדולה של בני-נוער בקבוצה קטנה של בני-נוער (אימא שלו ודאי גאה).

מרבית העונה נרדפים סומה וחבריו אולם מתוך מהמחתרת הם משיגים ניצחונות קטנים. רציתי לומר כי סומה עצמו לא מתפתח כלל העונה וכי הוא נהיה גאון קולינרי שהכל הולך לו בקלות, אך בדיעבד אני מבין שתמיד הייתה זו הדמות שלו; סומה הוא סמל ולא אדם, ולכן זו הסיבה שעוד מימי העונה הראשונה התחברתי לדמותה של מגומי יותר מאשר לגיבורים האחרים – היא לא מחוננת והיא באה מכלום, אך בעזרת השקעה ולמידה מתעלה מגומי על קשיים ומכשולים ואט אט מתפתחת.

אך לא בעונה הזו לצערי. לא כי מגומי הפכה לדמות שכתובה רע, אלא שהנרטיב לא היה זקוק לה ב-12 הפרקים הללו. היא אמנם בפמליה של סומה אך לא באור הזרקורים (בעונה הבאה זה ודאי ישתנה). על כן עיקר המיקוד בפרקי העונה הוא ילד הפלא, מנהיג המחתרת, שף העתיד, אדם משכמו ומעלה, ריבון שבע הממלכות, סופר סאייה והאיש שעוד 200 שנה תוקם סביבו דת – יוקיהירה סומה.

אני זוכר עוד את הימים בהם כססתי ציפורניים בתחרויות של סומה, בתקופה בה הוא הוא היה נער שחצן שיוצא נגד העולם ומגלה, בדרך הקשה, שהעולם יודע להחזיר. אלה היו ימים.

היום כאשר עולה סומה לרחבת הבישולים הוא נראה כמו מיסיונר, מיסיונר שיוצא להושיע נפש אבודה באמצעות כוח האוכל. שאלת ה-“האם הוא יצליח” היא כעת שאלת “זה ייקח לו פרק אחד או שניים?”.

ארסנל הדמויות של הסדרה מיותר לחלוטין. סליחה, ארסנל הדמויות בצד של מגומי וסומה מיותר לחלוטין. למעט כארבעה מחבריהם – דיירי המעון בו הם גרים (ומהווים את עיקר המחתרת) הם אימבצילים שנמצאים בסביבה בזכות מזל ולא השכל שאין להם. לאורך שלוש העונות לא ראיתי בהם יכולות קולינריה ולוּ הבסיסיות ביותר. לא יודע מה איתכם, אך אולי מדיניות הבישול By the Book להמונים שרוצה אזאמי להנחיל רק תטיב עם העלוקות האלה (שלולא סומה היו מנקים עכשיו דלפק בכלבו של תחנת דלק).

לזכוּת הסדרה אגיד כי קרבות השוקוגקי (דו-קרב הבישול, לחדשים) עדיין מעניינים; הסדרה יוצאת מגִדרה להכין תבשילים שגורמים גם לי לרצות להתפשט. זו אגב הסיבה שאני דבק באנימה חרף בעיותיה – האוכל נהדר (הייתם קוראים כעת ביקורת שלילית בהרבה לוּ אנימה על אוכל הייתה מאכזבת בגזרת האוכל).

יתכן והייתי מחמיר פחות באספקטים האחרים אם “San no Sara” לא הייתה מתנהגת כמו סדרה שמישהו שם על מהירות 1.5 ושכח להחזיר. קשה להבין לאן האנימה ממהרת – היא הרי פופולרית, לא? אז מדוע היא רצה כאילו רודף אחריה דב? טרם פגשתי סדרת שונן ארוכת-טווח אשר רוצה להדביק פערים עם המנגה, ועוד באופן אובססיבי כל-כך, זאת במקום למרוח עד כמה שניתן (גינטמה מקרה חריג כי כל עונה מחדש היא על סף ביטול).

על המקצב הבעייתי קל לסלוח כי התסריט אמנם רע אך לפחות הוא לא דורך במקום. האנימציה, לעומת זאת, היא קורבן; העונה הראשונה היא כמו פרסומת מפתה למק’דונלדס, בעוד עונה 2 ועונה 3 הן הביקור עצמו בו מגלים המבורגר קטן וחסר צבע, השולחנות מלוכלכים ומישהו הקיא ליד הפח. אם  זה הסטודיו שקיבל לידיו את העונה השנייה של One-Punch Man, אז שגורדון רמזי יעזור לנו.

הייתי פורש מהאנימה לולא העלות השקועה. עם זאת, יש שאלות שהייתי רוצה לקבל עליהן מענה (ובראשן: אמו של סומה – מי זאת? בטוח יש שם סיפור עסיסי). נוסף על כך קיים פוטנציאל לסיפורים סוחפים דוגמת טורניר-על בין בתי ספר אחרים לקולינריה א לה “גביע האש”. יודעים מה? יתכן והכבוד שלי פשוט מונע ממני להודות שאני נהנה עדיין מהסדרה; היא לא דורשת מחשבה וכגילטי-פלז’ר היא מוצלחת. העניין הוא שאני מאוכזב משתי העונות האחרונות, וזה רק בגלל הציפיות הגבוהות שהסדרה עצמה הציבה. אבל מי יודע, אולי Shokugeki no Souma של פעם מתחבאת עמוק בפנים, תופחת לאיטה, מחכה לצליל הדינג של התנור.


הטוב: האוכל נראה נהדר.
הרע: מאיפה להתחיל?
והמכוער: אני אוהב לדמיין שהדב שבישל סומה בעונה הזו הוא אותו אחד מ-Golden Kamui.

ציון במדד OK – סביר

בלה בלה [Shokugeki no Souma: San no Sara – Toutsuki Ressha-hen [Food Wars! The Third Plate: Totsuki Train Arc | יפן, 2018 | 12 פרקים | סטודיו J.C Staff | שונן, קומדיה, טרגדיה | יוֹשיטסוּגוֹ מאטסוּאוֹקָה [קיריטו מ-“Sword Art Online”], מינאמי טאדהאשי [סוֹרה מ-“!Aikatsu”], היסאקו קאנמוטו [קוּרוּרי מ-“!!Durarara”], שיזוּקָה אישיגָאמי [הנרוּ מ-“Tribe Cool Crew”], נאטְסוּמי האנאְה [הארוּאיצ’י מ-“Ace of Diamond”], טאקהירוֹ סאקוּראי [שוגו מאקישימה מ-“Psycho Pass”], שוֹ הייאמי [גילם מנהל בית ספר פסיכופת אחר ב-“Assassination Classroom”] | במאי: יושיטוֹמוֹ יוֹנטָאני | יוצר מקורי: יוֹאוּטוֹ טְסוּקוּדָה


לקריאה נוספת:
• Shokugeki no Souma [ביקורת על העונה הראשונה]
 Shokugeki no Souma: Ni no Sara [ביקורת על העונה השנייה]
• Shokugeki no Souma: San no Sara [ביקורת על חציה הראשון של עונה 3]

לקריאה נוספת
6 תגובות
  1. ארז אומר/ת

    ושוב אתה עושה את אותה הטעות כמו בביקורת הקודמת. הארק ועוד החלק הכי טוב שלו יגיע רק בעונה הבאה( שזה לכשעצמו מרתיח אותי, מי לעזאזל מסיים עונה באמצע טורניר?! וזו הפעם השניה שהם עושים את זה, מישהו בהפקה צריך ללכת הביתה על זה)רצית פיתוח דמויות למגומי ונאקירי? אמרנו לך להמתין בסבלנות ולא הקשבת.
    לגבי דמויות הרקע אני די מסכים אבל כמו בכל סדרת שונן עם מגוון רחב של דמויות תמיד יהיו דמויות שיידחקו לשוליים( בדיחה שרצה כבר שנים על שינו מנארוטו) וסומה לא שונה.
    אפרופו סומה עצמו זה כבר טעם אישי אבל אני מאוד אוהב גיבורים שהם OP ודווקא הטיפוסים כמו מגומי שכל הזמן בחרדות וחוסר ביטחון(גנטה מדדמן וונדרלנד, טסונה מריבורן ועוד שלל טיפוסים בכיינים)מעלים לי את הסעיף וגורמים לי לרצות להעיף להם סטירה כדי להעיר אותם אבל גם סומה למרות היותו OP מפסיד לפעמים, הוא לא מושלם אבל הוא מנצח איפה שחשוב שזה מוטיב שחוזר על הזמן בשונן ואם זה מפתיע אותך כל פעם מחדש לא ראית מספיק שוננים.
    לגבי הצד הוויזואלי הסדרה נראית מהמם לא משנה באיזו עונה לפחות לדעתי.

  2. אני סתם אומר/ת

    אני סתם לא אוהב ציניות~

  3. היי אומר/ת

    אמנם לא יצא לי לראות ממש את העונה (לא שרדתי סדרות עונתיות העונה כי אני גרוע בלעקוב אחרי סדרות), אבל יצא לי לקרוא את המנגה. למגומי מנם נקודה שזה עצר נראה שאין תפקיד ומשמעות, אבל זה אמור להשתנות לקראת סוף הארק, כשהיא מקבלת פיתוח יותר גדול ותפקיד יותר משמעותי. לפי דעתי מה שטוב בארק הזה זה שאמנם התוצאה צפוייה מראש, אבל הדרך אל התוצאה גורמת לך לתהות כל פעם מחדש מה יקרה – אמנם סומה OP, אבל בטורניר הוא צריך להתמודד עם עוד איזה 7, כלומר, אתה לא יודע מי באמת ינצח בכל דו קרב כשלעצמו, גם אם אתה צופה את התוצאה מראש. מבחינת ההדבקה של הפער – זה עוד לא רשמי, אבל המנגה נראית כאילו היא לקראת סיום. היוצר החליט שלדחוף שיט שלא קשור לכלום זה לגיטימי לחלוטין ולתקוע לארק תוצאה מפגרת לאחר שנה(?) זה כבוד כלפי הצופים. ככל הנראה נמאס לו או שעומדים לקטוע לו את המנגה, כי למנגה אין כיוון בשיט כרגע והיא הולכת לקראת הסוף שלה, וככל הנראה זו החלטה מבורכת שכן לרוץ עם הנימה, כי מי יודע אם יהיה תקציב לעוד הרבה עונות – והם כנראה רוצים שכן תקבל את המנגה עד הסוף. נשאר רק לקוות שאם עושים את העונה הבאה ארוכה – שגם אותה יפצלו, ואז יהיה חלק אחד טוב וחלק אחד בולשיט, אבל לפחות יהיה טוב. אני לא באמת חושב שסומה זה יותר מגילטי פלז’ר, ואני לא חושב שזה אי פעם היה. הסדרה נהיית מגוחכת מרגע לרגע ועם פורנו אוכל, אני לא חושב שזה יכול לקבל תפנית משמעותית. אני גם לא ממליץ לך לצפות לרעיונות חדשים כמו מה שאתה מבקש (חוץ מאמא של סומה, שאני מניח שהיוצר יסגור איתה את המנגה והכל) – כי אין ממש זמן למנגה לחיות.

  4. idom אומר/ת

    וואו, אני ממש לא מסכים עם התגובה שמעליי. אני תוהה אפילו איפה להתחיל.

    קודם כל, לגבי הביקורת של רם שמתעסקת באנימה – אני מאוד אוהב את הסדרה, אבל קשה שלא להסכים איתו לגבי ערכי ההפקה של העונה הנוכחית. לצערי האנימציה ירדה באיכותה והקצב רק הלך להתגבר, כך שהרבה נחתך מהעיבוד והורגש שהם ממהרים להגיע לסוף.
    מצד שני, אני עדיין מרגיש שאת הקרבות המרכזיים עיבדו כמו שצריך, בעיקר הקרב של סומה והאיאמה שהיה בהחלט מוצלח. סך הכל רואים שנתנו זמן לדברים המרכזיים גם אם לא הכל נעשה באופן מושלם, כמו שמצופה מסדרה כבר בעונתה הרביעית (!). הגיוני שיריצו את הסדרה לנקודות הטובות.

    לגבי המנגה, כאן כבר נכנסים לספוילרים, אבל מדובר בדעה מאוד מקוממת. הרי סומה כבר מזמן הרחיק מעבר למחוזות הגילטי פלז’ר; הטורניר שחווינו עכשיו היה הדוגמא המושלמת לכך, עם קרבות נהדרים והרבה מתח שהופך את הסדרה להרבה יותר מ”פורנו אוכל”, בעיקר כשהתגובות לאכול עברו מהפשטות גנריות לרפרנסים מהנים ומטאפורות מיוחדות לכל דמות ודמות, שזוהרות בעיקר בארק כמו זה ששם על הדגל להבליט את היכולות והאופי של כל דמות. אפילו ציינת זאת בעצמך בתגובה, לכן אני באמת לא מבין מאיפה זה מגיע.

    לגבי הסוף של הארק, זה סובייקטיבי, לכן רק אציין שאני אישית אוהב אותו – זה לא מוגזם מבחינת החוקים שהסדרה הציבה לעצמה וזה מסיים נהדר את פיתוח הדמויות שהתחיל עם הארק הזה ובסדרה בכלל.
    המנגה לגמרי לא נראית לקראת סיום, בעיקר כשרואים כמה המנגקה ממשיך לפתח את העולם גם אחרי ארק כזה שמהווה שיא גדול לסדרה. דווקא סוף כזה מאפשר לסיפור להיפתח למחוזות חדשים ולהשתפר, כשהוא מציג את הדמויות אחרי שעברו כברת דרך וצברו המון ניסיון. הטיימסקיפ מאפשר ליוצרים להתמקד בחוויות החדשות שלהם כאליט במקום להיתקע עם ההשלכות של סוף הארק, ואני מאוד סקרן לראות לאן זה יתקדם. רק רואים כמה השקעה הם שמים בסיפור ואיך הם מנסים להרחיב את העולם שהם יצרו ולספר עוד סיפורים מעניינים.

    למרות כל זאת, לא אתפלא אם עיבוד האנימה יחליט לעצור לאחר cour אחד נוסף, שהרי הם גם ככה ממהרים עם העיבוד וערכי ההפקה ירדו. אם יסיימו טוב את הארק אני אהיה מסופק.

    1. אני אומר/ת

      *מכיל ספוילרים למנגה, אל תקראו אם לא קראתם את המנגה*
      .
      .
      .
      הסוף של הארק הוא שיט-שיט-שיט, ואפילו בגדר הגבולות של החוקים שהסדרה הציבה לעצמה זה שיט. לפני הצ’אפטר של סוף הארק, הייתי בטוח שיותר מגוחך מהזה של אזאמי לא יכול להיות.
      טעיתי.
      זה נראה כאילו היוצר רצה שארינה תהיה בסופו של דבר המנהלת של טוטסוקי, אבל בגלל שאין זמן אז הוא דחף אותה עכשיו. היא עדיין ילדה, ועם כל כמה שהיא אחראית והכל, מנהלת היא לא יכולה להיות. טוטסוקי זה בית ספר מאוד נחשב, וארינה לא מסוגלת להתמודד עם התפקיד הזה, ולפי איך שזה נראה היא לא עושה כלום, כמו מקודם, כאילו היא יכולה שלא לעשות כלום והכל יעבוד. זה גם ממש אדיוטי שהיוצר החליט לוותר בדרכים כל-כך מטומטמות על התפקידים היותר בכירים בטוטסוקי. סומה עכשיו מקום ראשון בלי לעשות כלום, וארינה מנהלת בתירוץ של “אני לא יכול לנהל יותר, תורך ארינה”. אני עוד הייתי מבין אם היו נותנים לסאיבה את התפקיד, אבל לתת לארינה? היא עוד ילדה, ומעבר לזה שהיא לא מבינה כלום בניהול, לא סתם היא הייתה במקום העשירי כל הזמן. מה גם, עצם הדרך שבה היא התקבלה מאוד ילדותית ולא ראליסטית וזה פשוט לא עובד ככה.
      ועכשיו לארק החדש – זה נראה כאילו היוצר מתחיל לדחוף רעיונות שהיו לו בלי קשר לכלום. “בואו נעשה רצח, אבל שלא יהיה באמת רצח, רק קליקבייט, יהיה גם וויב, ואפילו לא יפני! מוש!” פכינג יכגיחלעיכ. בוא נתחיל עם זה ככה – מה הקשר בין מה שקורה איתו לבין טוטסוקי והעניינים שם? הוא מוזמן לעשות שוקוגקי איפה שהוא רוצה, אני לא רואה איך זה קשור לטוטסוקי. דבר שני – ארינה יודעת על זה ועל מה שקרה, ובכל זאת לא אומרת לסומה ומגומי בלי שום סיבה. את שולחת אותם למשימה? תגידי להם מה לעשות. גם כן, הראו בוודאות סכין עם דם וגופה באחד הצ’אפטרים הקודמים, ואני לא אקבל את התירוץ של “זה לא דם זה משהו שהוא חתך בשוקוגקי” או “הוא לא נרצח הוא פשוט חתך לעצמו את האצבע בזמן הבישול והגופה סתם כי הוא הפסיד מול הכוח האימתני של האוכל שלו” – כלומר, היוצר בעצם מושך את המנגה עוד ועוד עם “קליקבייטים” עלובים רק כדי שזה לא יגמר כדי בסוף לעשות משהו מפגר. חוץ מזה, הטיימסקיפ רק מראה שליוצר יש כוונה לסיים עם זה מהר, כי משום מה שוננים אוהבים למשוך אקדמיות של 3 שנים בפרק זמן שמרגיש כמו 50 שנה על כל שנה.

      1. idom אומר/ת

        לא תכננתי להיכנס לשיחה מלאה על ספוילרים, אלא רק להציג את הדעה שלי, אבל ארחיב קצת כי בכל זאת לקחת זמן וענית לטענות שלי. אזהרה אחרונה לצופי האנימה (וסליחה נוספת על כך שזה מתנהל בביקורת על האנימה).
        אגב, אם תרצה להציג טענות נוספות אתה מוזמן לעשות זאת בצ’אט או בקבוצת הטלגרם. יותר מאשמח לענות עליהן.

        מבחינת הסוף של הארק, אני חושב שהסדרה בנתה לכך מההתחלה, אבל מעולם לא נאמר שהפסגה של טוטסוקי היא המקום האחרון לשאוף אליו – זה היה היעד הראשי של סומה, אבל הוא לא הוצג כנקודת הסיום. הרי ראינו את חברי האליט טן נאבקים על מקומם גם בשנים שלהם בטוטסוקי כפסגת השפים בבית הספר, והם עדיין היו דמויות מעניינות שהמשיכו להתפתח ואף הפסידו. ראינו את סאיבה ממשיך כשף גם הרבה אחרי שסיים בטוטסוקי. למה סומה ושאר הדמויות לא יכולים להיות גם הם דמויות שממשיכות להתפתח גם אחרי שהגיעו לפסגה? תמיד יש עוד פסגות לטפס אליהן. לכן זה לא שובר שום חוקים, ואף נותן קצת רוח רעננה לסדרה שהתמקדה רק במטרה אחת ספציפית עד עכשיו וסוף סוף יכולה להיפתח למקומות חדשים שלא קשורים רק לטוטסוקי והתחרות המתמשכת שמתרחשת בה.

        מבחינת הסוף עצמו והתפקיד של ארינה בסיפור – אני באמת לא מבין מאיפה המחאה מגיעה. הרי ארינה תמיד הייתה פסגת הסמכות בכל הנוגע לאוכל גורמה. הרי זו מלכתחילה הסיבה לכך שהיא הייתה המפתח לתוכנית של אזאמי, ולמה הוא נתן לה להתכתש עם האליט טן בשוקוגקי הקבוצתי – הכל כדי להכין אותה לתפקיד כיד ימינו והאחת שתכתיב את כל הסטנדרטים לאוכל של סנטרל. היא התחילה בתפקיד הזה מגיל מאוד צעיר, השפיעה על הקריירות של מאות שפים מצליחים כסמכות העליונה ביפן ולמדה מאזאמי סטנדרטים נוקשים גם מבחינת יחסים חברתיים ואינטריגות פוליטיות של עולם הגורמה וגם מבחינת סטנדרטים לאוכל והכוונת אנשים לטעמים עילאיים.
        לכן, לדעתי, אין פלא שהיא נבחרה להיות המנהלת החדשה, וזה אף מתבקש. אמנם אין לה ניסיון עסקי ופוליטי כשל סנזאמון או אזאמי, אבל היא בהחלט יכולה להמשיך ללמוד בתפקיד, ואני בספק אם סנזאמון לא עוזר לה מבין הצללים.

        אני חושב שזה הרבה יותר הגיוני מאם תמשיך להיות תלמידה מן המניין בטוטסוקי, וזה בלי להזכיר את מורשת משפחת נאקירי והסמכות שיש לה על המשפחה כיורשת שלה. היא התבגרה מהר וזה לחלוטין הגיוני שהיא תגיע לתפקיד כזה גם אם מדובר בגיל צעיר (ואני מזכיר שפרקטית חברי האליט טן גם ככה מנהלים את טוטסוקי, והיא כבר הייתה אליט טן במשך שנה מרגע שנכנסה לאקדמיה. זאת התקדמות לגיטימית והדרגתית עבורה, גם אם קצת דרסטית).

        – לתת לסאיבה את התפקיד זה רעיון אפילו *יותר* טיפשי שמנוגד לאופי שלו ולבניית הדמות שלו. הרי הוא בחיים לא היה מסכים לתפקיד כזה.
        – מבחינת סומה ומימוש תפקידי האליט טן, מזכיר לך שהיו חברי אליט טן שדחפו את העבודה שלהם על אחרים גם בדורות הקודמים (סאיבה, בסטגירל רינדו……)

        לגבי הארק החדש, אין לי הרבה מה להגיד. עוד לא ראינו הרבה ממנו. לי זה נראה מעניין, ואני מצפה לראות לאילו כיוונים ייקחו את הסיפור, אבל זה הגיוני שאתה מרגיש קצת מותש אחרי ארק אינטנסיבי וארוך כמו האחד שהיה לנו עכשיו. הייתי מציע לתת לזה קצת זמן להתבשל ולראות מה קורה. עם גישה שלילית כזאת באמת אין לך ממש מה להמשיך לקרוא (מה גם שהטיימסקיפ הוא רק של שלושה חודשים, אז אתה באמת ממש מגזים).

        שוב, אם יש לך רצון להמשיך בדיון, אתה מוזמן ליצור איתי קשר באופן פרטני יותר. לא הייתי רוצה להפוך נושא על ביקורת האנימה לשיחה על חומר במנגה שאפילו לא עובד לאנימציה.

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם