Shin Godzilla

גודזילה חזר!

טכנית – אני יודע – לא נעלם הזוחל המכוער, אולם ישנו קשר רופף בלבד בין גודזילה [או “גוג’ירה”] כפי שהוצג לראשונה ב-54′, לבין גודזילה שראינו בעשורים האחרונים, בין אם בהוליווד או אפילו ביפן עצמה. מה שהחל כמניפסט אנטי-גרעיני שינה פניו לקמע הידידותי של ארץ השמש; מהאויב המצולק הנוראי נהיה גודזילה אייקון, ולעתים אף גיבור הנלחם נגד יצורי קאיג’וּ אחרים בהגנה על מולדתו. היה זה אסון פוקושימה ב-2011 שהזכיר ליפן את עברה הטרגי, והביא את אולפני TOHO להציג (לראשונה מזה זמן רב) גודזילה שאינו גיבור ובטח שאינו מגניב – אלא ייצוג של איוּם ממשי ורלוונטי מאי פעם.

לכן אין מתאים מיוצר אבנגליון הידאקי אננו לנווט את גודזילה החדש אל מפרץ טוקיו. 

Shin Godzilla לא מבזבז זמן. ממשלת יפן חוקרת התפרצות מסתורית סמוך לחופי הבירה, ותוך דקות מוכרז מצב חירום לאומי. הדמות הראשית בסרט היא צמרת המנהיגוּת: ראש הממשלה, השרים וחברי קבינט מנסים למזער נזקים ולהציל כמה שיותר נפשות, ועל הדרך להבין מי זה שהגיח מהמצולות ומה הוא מסוגל לעשות. את פניה של הממשלה מייצג ראנדוֹ יאגוצ’י, מזכיר סגן יושב ראש ה… לא יודע, משהו. למרות היותו צעיר, יאגוצ’י חשוב מספיק על מנת לעמוד בראש צוות מיוחד שהוקם לאחר חזרתו הזמנית של גודזילה לים. יחדיו הם מנסים ללמוד את מקור האיוּם מולו ניצבת יפן.

לא תמצאו כאן דמויות רעות או כאלו המוצגות באופן שלילי; המנגנון שהוא ממשלת יפן עובד ביעילות, ולמרות ניגוד אינטרסים (להפציץ ולסכן אוכלוסייה לעומת חיפוש פתרון אחר), אין ולו איש אחד הפועל ממניע אנוכי. מלודרמות זולות וקמפ? לא בבית ספרנו. הסרט עובר מנקודה א’ לנקודה ב’, יש שיגידו בקור רוח, אך אני אומר באופן נאמן למציאות: הביורוקרטיה מוכיחה כי בזמן אסון היא מתַפקדת כראוי. הסיבה שבניינים ממשיכים ליפול לא נובעת מהחלטות שגויות, אלא מחוסר הערכה להתפתחות הלטאה, באותה דרך בה יפן לא העריכה נכון את “ילד קטן” ו-“איש שמן” באוגוסט 45′. 

אלגוריית פצצות האטום אינה עדינה במיוחד, ויאגוצ’י וצוותו מבינים מהר כי המפלץ הוא תוצר אבולוציה גרעינית. עקב כך, שאלה מוסרית עולה במהלך התכנסויות הקבינט אודות השימוש בכוח צבאי מופרז (לראשונה מאז מלחמה”ע ה-II). ואם זה נשמע כמו כאב ראש, המצב מחמיר כשלתמונה נכנסים האמריקאים.

התאכזבתי לשמוע אנגלית בסרט (משום שהאנגלית של היפנים היא פשע נגד האנושות), אך סרט ‘גודזילה’ העוסק ישירות בהשלכות גרעיניות על יפן, לא יכול להעביר ביקורת אמיתית בלי נוכחות אמריקאית. למעשה, אם נדביק רשע לסיפור, הדוד סם הוא הכי קרוב למנוול מגלומן שיש לעלילה להציע; הפתרון של וושינגטון לאיום החדש קטסטרופלי, ומהסוג שביפן לא זוכרים לטובה. אחת הדמויות הדומיננטיות אף אומרת: “לא אתן לפצצה שלישית ליפול במדינה של סבתא שלי, אשר שרדה את הקודמות”.
כן, בניגוד לאבנגליון ומגוון האינטרפרטציות שלה, הפעם לא מותיר אננו מקום לפרשנויות.

עם זאת, בואו נודה – אנחנו פה בעיקר כדי לקבל סרט אסונות משופרא דשופרא. אני שמח לבשר כי גם בגזרה הזו מצטיין Shin Godzilla: בניגוד להוליווד, ביפן יודעים שקהל המגיע לראות סרט עם השם ‘גודזילה’ בכותרתו, מצפה לראות כמה שיותר גודזילה. וכן, גודזילה של אננו כביר ומאיים כפי שציפיתי (והכי גבוה מבין שלל גרסאותיו, כולל המערביות). על מנת לא להמאיס אותו על הקהל, גודזילה של הסרט מתפתח ומציג יכולות חדשות, וסצנת הרס ספציפית הותירה אותי פעור פה (רמז: חכו ללילה). מעולם לא תדעו מהו פחד אמיתי מגודזילה עד שתצפו בגרסתו הנוכחית, וגם לא תדעו שנית אלא אם אננו ישוב לסיבוב נוסף (אך בבקשה, לא לפני הסרט הרביעי של אבנגליון).

לצד אננו שכתב וביים, שינג’י היגוצ’י ביים את כל הקשור בחורבן ואפקטים. היגוצ’י ביים את סרטי הלייב אקשן של Attack on Titan, סרטים איומים, אך הפעם הוא חוזר כמומחה אפקטים, כמו שהעולם זוכר לו לטובה מטרילוגיית גאמרה (יריבו של גודזילה על לב הצופים) משנות ה-90. אני דווקא זוכר אותו כאיש שכתב את פרקים 17-18 האגדיים של Neon Genesis Evangelion.

פליט אבנגליון נוסף הוא המלחין שירו סאגיסו המשתמש לא רק בנעימות גודזילה הקלסיות, אלא גם בגרסאות עדכניות של יצירות שהוא עצמו הלחין עבור אבנגליון. קראו לזה עצלנות, אך בתור חובב אבנגליון אין לי שום תלונה בעניין.

צמד אננו את היגוצ’י יצר סרט שלא רק עומד בציפיות, הוא אף מתעלה עליהן; לקראת הסוף עולה המלחמה נגד גודזילה שלב, והשניים לא חוששים להנחיל רעיונות מגוחכים כפי שרק יפנים מסוגלים ליצור (מישהו אמר רכבות קאמיקזה?). אפשר לסמן את הריבוט כהצלחה, ויחד עם סרט האנימה המתקרב של גן אורובוצ’י (ותוך התעלמות מהקרב המגוחך מול קינג קונג שמתכננים לו בהוליווד) – אפשר להגיד בפה מלא שגודזילה אכן חזר. ברוך שובך.


Shin Godzilla [במערב: Godzilla Resurgence] | יפן, 2016 | 120 דקות | מד”ב, קאייג’ו, אקשן, דרמה, אימה, אינגריש | Toho Pictures | הירוקי האגאסאווה, סאטומי אישיהארה, יוטאקה טאקנוצ’י | תסריט: הידאקי אננו [“Neon Genesis Evangelion”] | בימוי: הידאקי אננו, שינג’י היגוצ’י | יוצר מקורי: אישירו הונדה

לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם