Psycho-Pass Movie

חסרון בולט יש לסרט הנהדר הזה.


אם זה לא ברור, יש בביקורת הזו ספויילרים לסדרת האנימה.


סרט הקולנוע של Psycho Pass הוא סרט מוצלח מהרבה בחינות: יש בו עלילה עם רבדים עמוקים, דמויות שנושאות את אותם הרבדים העמוקים, איכות הפקה מהשורה הראשונה וסצנות אקשן שאפשר לעשות מהם Gifים ממש יפים. כל מי שאהב את Psycho Pass (הסדרה) ימצא ב-Psycho Pass (הסרט) את כל האלמנטים האהובים, ומעבר לכך. על אף זאת, שבע לא יצאתי ממנו.

מספר שנים חלפו מאז אירועי העונה הראשונה (והיחידה שנחשבת). קוגאמי עודנו MIA, אולם ישנם דיווחים כי הוא נהיה לוחם גרילה באזור מוכה קרב. אקאנה לא עזבה את שירות המדינה, וכל יום היא עוזרת ללכוד פושעים בפוטנציה. השנים לא שינו את דעתה והיא עדיין לא בוטחת במערכת הסיבּיל. אבל זה בסדר, גם מערכת הסיבּיל לא בוטחת בה. איך אומרים? שמור על אויבך קרוב וכאלה.

בתחילת הסדרה, אם מישהו זוכר, נאמר כי יפן היא המדינה האחרונה בעולם שלא התדרדרה לכאוס מוחלט, זאת בזכות סיביל. לכן זו הייתה שאלה של זמן בטרם תיוצא סיביל החוצה. המדינה החיצונית הראשונה שפתחה את שעריה לטכנולוגיה המדוברת היא קמבודיה. בעתיד היא קרויה SEAUn, או ה-South East Asia Union. מדינת העולם השלישי הזו ידעה מלחמות אזרחים, חונטות צבאיות עוד שולטות באזורים נרחבים, ולכן העיר הגדולה שָמְבָּאלָה היא הראשונה לאמץ לחיקה את מערכת האח הגדול. בעקבות ניסיון של מספר שמבאליינים (?) לבצע פיגוע טרור ביפן, נשלחת אקאנה לשמבאלה כדי לחקור את המקרה וגם לוודא שלא ינצלו לרעה את סיביל (פחח). הסיבה האמתית לבואה הוא קוגאמי שככל הנראה מסתתר אי שם.

אני שמח שהסרט לא הולך על בטוח; אקאנה עוזבת את טוקיו בשלב מוקדם. Psycho Pass מתרחשת בעולם דיסטופי ויש הרבה מה לראות מעבר למדינת האיים הקטנה. עוד במהלך הסדרה תהיתי מה מתרחש ביבשות אחרות, ו-SEAUn היא מקום נהדר לבלות בו שלושה רבעים מהסרט: המָעבר מהנוף המוכר והבטוח של טוקיו לג’ונגלים הטרופיים והערים ההרוסות הוא שינוי מרענן. ושמבאלה עצמה היא מטרופולין מרתק; דמיינו את קוריאה הצפונית ושכונות סלאמס דרום אפריקאיות, רק בעתיד. מדובר בכור היתוך של פליטים, מהגרים ומקומיים שחיים כדי לשרוד את שלטון האימים והקרבות המתמשכים. ואם זה לא מספיק, היפנים החצופים האלה מחדירים לעירם מערכת שתהרוג כל מי שיחשוב דברים שהם NO NO.

אם יש דבר אחד ש-Production I.G מצטיינים בו, זה מד”ב. הסרט של Psycho Pass עומד בגאון לצד Ghost in the Shell הן מבחינת סגנון האנימציה והן דרך הרעיונות שהוא מעביר. תפקיד האדם כאלוהים, הסמכות שניתנת לטכנולוגיה ועוד הגיגים מהם קיבל אסימוב אורגזמה. אני מת להראות את הסרט לחובבי מד”ב – אלא שהוא מיועד לעיניים שכבר צפו בעונה הראשונה (אפילו הסרט מסרב להזכיר את העונה השנייה). וזה בסדר גמור, כי זה מה שהוא אמור להיות: הסרט שסוגר את השאלות שהמעריצים עוד לא קיבלו עליהן תשובה. נכון? אז מסתבר שלא.

בדומה לעונה השנייה, הסרט לא מקדם את העלילה הראשית של Psycho Pass. אנו שומעים את אותם הרעיונות ומקבלים את אותם הקונפליקטים, ובסופו של יום הסטטוס קוו נותר על כנו. אם תהיה עונה שלישית ועל הסרט תדלגו – ספק אם תרגישו בפער. השינויים הקיצוניים מתבצעים ב-SEAUn, מקום בהחלט מעניין ואני שמח שהסרט לוקח אותנו אליו, אך העלילה ב-SEAUn נכתבה במחיר של השארת המצב על כנו ביפן. או אם תרצו, SEAUn היא ארגז החול שאתם שולחים אליו ילד כאשר אתם לא רוצים שהוא ישחק עם כדור בבית.

אה, ויש עוד בעיה. מביך עבורי להעלות אותה, כי זה הדבר האחרון שדמיינתי שאתלונן עליו – בעיקר בהפקה מרשימה כמו Psycho Pass. זו בעיה שקיימת בהרבה סדרות אנימה וסרטים, וכולנו למדנו לחיות עמה, אפילו לצחוק עליה. אוּלם זו הפעם הראשונה שמדובר בחיסרון בולט מכדי להבליג – האנגלית.

יפנים, ואת זה כולנו יודעים, לא מסוגלים לדבר באנגלית. אממה? הם חושבים שהם כן.
המבטא של יפני ממוצע נשמע כמו וומבט טובע. ובכל זאת, ב-SEAUn מדברים – השד יודע למה – אנגלית. בעזרת סיביל מקבלת אקאנה תרגום בזמן אמת וכך היא שומעת יפנית. אלא שסצנות מלאות בכל זאת מועברות באנגלית (או מה שלא יהיה הג’יבריש הזה). אני נוטה להיות סלחן כאשר מדובר בדמויות של יפנים שמנסים לדבר שפה זרה, אך אין תירוץ מדוע המקומיים שאנגלית זו שפתם הרשמית ישוחחו איש עם רעהו כאילו חתכו להם את הלשון. או שיתכן שזה קטע כזה שבעתיד כולם מדברים אנגלית כמו המורָה של צ’רלי בראון? אם כן, זה באמת עתיד נוראי. שיא השיאים מתרחש בסצנה בה אחד הנבלים משתף את השקפת עולמו, אלא שהיה לי קשה להתייחס אליו ברצינות כשהאוזניים שלי דיממו.

אנא שקלו לצפות בסרט בגרסה האמריקאית המדובבת.

מלבד העובדה שאת ציר העלילה הראשי הוא לא מקדם רחוק, והאנגלית הנוראית, הסרט של Psycho Pass הוא סרט מוצלח. הוא בהחלט ראוי לעמוד בגאון לצד העונה הראשונה. ולפחות בזכותו יש כעת תקווה לעונה נוספת או סרט שני. אפילו אם גם ההמשך הפוטנציאלי לא יקדם את העלילה הראשית, אין הרבה יצירות כמו Psycho Pass בימינו ולכן טוב שהיא בסביבה. ז’אנר הסייברפאנק לא בשיאו, ויהיה נחמד לראות יותר סדרות וסרטים שישכילו לשלב דיאלוגים חכמים עם סיפור מעניין.
רק בשפה ברורה, בבקשה.


הטוב: כסרט הוא מוצלח מכל הבחינות.
הרע: כהמשך ל-Psycho Pass, אל תצפו להתפתחות משמעותית.
והמכוער: “HDKVHENCOPJJ FDHASDF HFDSKHHJ”. ככה בערך נשמעת האנגלית.

ציון במדד OK – סביר פלוס פלוס

Psycho Pass Movie | יפן, 2014 | 113 דקות | Production I.G | מד”ב, דיסטופיה, אקשן, סייברפאנק, דו”ח מיוחד: קמבודיה | קאנה האנאזאווה [מארי מ-“Persona 4”], טומוקאזו סקי [מיאטה מ-“Hajime no Ippo”], קנג’י נוזימה [טומויה מ-“Clannad”] | תסריט: גן אורובוצ’י, מאקוטו פוקאמי | בימוי: קאטסויוקי מוטוהירו, נאויושי שיאוטאני


לקריאה נוספת:
• Psycho Pass [ביקורת על העונה הראשונה]
• Psycho Pass 2 [ביקורת על העונה השנייה]

לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם