Overlord

מרתון ביקורות סוף העונה התרחב עם ביקורת שלא הייתה בתכנון הודות לאשף המקלדת Rem Nant שכתב על Overlord; סדרה שלא ראיתי אך מסתבר שאני בהחלט צריך.

 

ביקורת של מבקר אושפיזין. השתדלו להיות מנומסים.

ברוכים הבאים ליִגְדְּרָזִיל! המציאות המדומה שתחבר לכם את האדרנלין עם הפנטזיות, וגם זו שתגרום לכם להתפטר מהעבודה ולהסתגר חודש ימים בבית, סתם כי לא השגתם את החפץ האחרון ב־wishlist שלכם. על פניו, אנחנו מדברים על משחק תפקידים מקוון ברשת (DMMO RPG), הנחשב למוביל בתחומו, זאת בשל המערך הידידותי וחופש הביטוי הזמינים למי שמשחק בו. לאחר 12 שנות פעילות, התקבלה ההחלטה לסגור את הבסטה ולנעול את יגדרזיל בפני הציבור הרחב. אחד השחקנים הוותיקים, מוֹמוֹנְגָּה, החליט לנצל את דקותיו האחרונות במשחק על־מנת להיפרד יפה ולהיזכר בכל הדברים שחווה ביגדרזיל כשחקן. כאשר הגיעה שעת השין, גילה מומונגה שנתקע בתוך יגדרזיל, חרף ההצהרות על סגירתו. ללא כל אפשרות לצאת אל העולם האמִתי, גיבורנו מחליט להרים את הכפפה ולחקור את העולם החדש שהתגלה בפניו.
 
 
לתומי חשבתי שהמקרה של אוברלורד יהיה זהה לסדרה אחרת שמחזיקה בבלעדיות בקונספט הידוע, ושרבים יזעקו ‘חיקוי של Sword Art Online!’ – כי מדוע שסדרה תוכל לעמוד בפני עצמה? בעוד שנכון לומר ש־Overlord לא לגמרי זרה לענף, הקשר שלה לכל הנאמר לעיל מקרי בהחלט. אין ספק שהקונספט מיושן ולעוס, מאידך אוברלורד עושה פלאים ביצירת מוקד הזדהות עם המשחק ומציגה פרספקטיבה נוספת לסגת המציאות המדומה, זו שאנחנו כהֹ אוהבים לשנוא בסדרות אנימה. כאשר חשבתי על דרך טובה לתאר את העלילה, דמיינתי רכבת הרים: התחלה מתונה, אִטית ומהווה up־follow לעיקר. ההמשך קצבי, מהיר ומשוגע, והסוף הוא ב-‘Safe Zone’. עבור החבר’ה בעלי הפרעת הקשב החובקים את זרועותיהם סביב המסך, אלה שבאים בשביל הריגושים והאקשן – היכונו לאכזבה. הפרקים הראשונים עוברים באִטיות, כנראה בשל הרצון להיצמד לפרטים הקטנים ולחדד את הסיפור.

האנימציה באוברלורד נהדרת, כמצופה מסטודיו בקליבר של מדהאוס. הציור מפורט, מלא בחן ודואג להכניס אותך לאווירה של עולם ממוחשב. באופן טבעי, רבים יעדיפו את עיצוב המקור הראוותני, שלא עושה הנחות לשאר העיבודים (גם למנגה, בין היתר). בחיי, אפילו הפאנסרביס נסבל, לא עניין של מה בכך אם לוקחים בחשבון את העובדה שהפרוטגוניסט הוא שלד אלמוֹתי. בין כה וכה, נעשתה פה עבודה טובה ומספקת הנשארת עקבית לאורך כל הפרקים.
 
פס־הקול של אוברלורד מצוין וממכר (אל שיר הסיום אני מאזין בלוּפּים), והוא אף מצליח להישאר זכיר בעיקר ברגעיה המשמעותיים של הסדרה. המוזיקה מתלבשת כמו כפפה ליד ומותירה טעם של עוד. בין כל אלו, בולטת במיוחד מלאכת התאמת הסאונד לאנימציה, מסצנות אקשן גדולות ועד רמת הגימור של פסיפס שהרגע חוּשָל. לא מדובר כאן על יצירת מופת או משהו כזה, אך התוצאה, ביחס לאמצעים, טובה בהחלט.
 
בדומה לסדרות אחרות, גם הסדרה הזו סובלת מאילוצים בהפקה – כאשר יש מספר מוגבל של 13 פרקים, חייבים להשתמש בחֹכמה בזמן המצומצם שיש על מנת להעביר סיפור קוהרנטי. במקרה של אוברלורד, זה בא לידי ביטוי בדיאלוגים ובקצב העלילה. סביר להניח שאלו המגיעים אל האנימה בעקבות ספרי הרומן המקוריים יתאכזבו מהעיבוד, שכן הלחם והחמאה במקור הוא העומק בנרטיב – כל השאר זה בונוס. אין צורך לשלוף סכינים על הבמאי; בסופו של יום (ובדומה לרובו הגדול של השוק) מדובר על פרסומת ארוכה לרומן. מי שנהנה מהאנימה ורוצה להתעמק בעושר העלילתי הרב שיש לאוברלורד להציע – שירוץ לקנות ולקרוא.
 
 
כעת נדון בסיבה בגללה התאהבתי באוברלורד – הדמויות. בראש ובראשונה, גיבורנו מומונגה לא מתיימר לירוק לבאר ממנה שתה; הרי אם אלת המזל הווירטואלית עשתה עִמו חסד, יש לנצל אותו עד הסוף. האישיות שלו לא פחות ממורכבת, כאשר תורמים לעיצוב הזהות שלו סָאָטוֹרו סוּזוּקִי, בחור מחושב, נעים הליכות ומשעשע העומד מאחורי מומונגה, ובצידו האחר נמצא אָיינְס אוּאָל גוֹאוּן, אגדה מהלכת שמרטיטה לכולם את מה שיש להם בין הרגליים. לצִדו של מומונגה נזקף ארסנל דמויות צבעוניות ומעניינות בעלות אישיות ועיצוב ייחודיים.
 
אוברלורד הייתה ההנאה הסודית שלי בעונת השידור שהסתיימה כעת; היא סדרה מיוחדת יחסית לכך שהיא יכלה להשתבש במגוון דרכים (קצב, מספר הפרקים הדל, חוסר הנאמנות למקור). רק אוסיף שגם אם קראתם את הרומן ואתם עדיין מתלבטים האם לבזבז את הזמן עם האנימה, בואו בגישה רחבת אופקים ונסו לתת לה צ’אנס. אולי תתאכזבו מהעלילה, אולי תתאכזבו מהעיצוב ואולי תשנאו את הסדרה, אבל בעבור הסיכוי שדווקא כן תתחברו אליה ותאהבו אותה, חרף כל מה שציינתי, בהחלט שווה לקחת צ’אנס.

הטוב: דמויות ראשיות ייחודיות; קונספט חרוש שמועבר בצורה נהדרת; כיפית.
הרע: לא נאמנה למקור; לא עומדת בקצב אחיד; קצרה מדי.
המכוער: לא הדמות הראשית הנאה של השנה.
 
ציון במדד OK – סביר פלוס פלוס
Overlord | יפן, 2015 | 13 פרקים | אקשן, פנטזיה | סטודיו Madhouse | סאטושי הינו, יוּמי הארה, אקנו וואטנאבי, אׂאוֹי יוּקי, אָיָנה סאקורה, אְמירה קאטו | במאי: נָאוֹיוּקי איטוֹ | יוצר מקורי: מָאָרוּיָמַה קוּגָאַנֵה
לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם