(Lupin III (2018
Lupin III מודל 2018 היא מכתב שכיף לקבל מחבר וותיק שמפליג על גלי הנוסטלגיה, אבל לא בעודו סגור בחדר חשוך עם בקבוקי אלכוהול ריקים סביבו, אלא בחופשת סקי מגניבה. הוא מספר שהוא כבר לא מי שהיה פעם וכי אנשים משתנים, אבל זה בסדר… כל עוד לא שכחת מאיפה באת.
סדרת האנימה שהסתיימה זה עתה היא האיטרציה החמישית של גנב האוצרות הג'נטלמן לופן השלישי, צאצאו (כך לדבריו) של ארסן לופן – אבי הגנבים הג'נטלמנים. אולי כמחווה לאותם שורשים ואולי זו אקראיוּת, אך בסיס העונה החדשה מתרחש בצרפת, עם דגש על המילה "בסיס" (ואל תתנו לפתיח החדש להטעות) כי ניחוחות הדום פריניון בעונה הזו חזקות פחות מניחוחות הקמפרי האיטלקי של הסדרה הקודמת מ-2015 (ואם יש אוצֵר יין בין הקוראים, אני מתנצל על ההקבלה הנוראית); ומעטים הפרקים שבאמת מתרחשים בין כותלי ארץ הבגט.
אין עונה של לופן שדומה לקודמתה, וסדרת האנימה מחדשת הפעם בכך שהיא מלהטטת בין שני מישורים. המישור הראשון הוא מישור הסָאגוֹת [Saga]: העונה מחולקת לארבע קשתות עלילתיות בנות 4-5 פרקים כל אחת, כאשר כל קשת שכזו מְתַפְקֵדת כסרט עצמאי ובז'אנר אחר. ההבדל בין אותן סאגות לבין ספיישל טלוויזיוני סטנדרטי של לופן (או אחד ממעלליו בקולנוע) הוא המכנה המשותף: "2018". בעוד הסדרה מ-2015 הביאה את לופן אל המאה ה-21, זו החדשה מביאה את גנב האוצרות אל השנה שלנו.
כך למשל, בסאגה הראשונה (פרקים 1-5) נאלץ לופן בעל כורחו להשתתף ב-"The Lupin Game" – משחק רשת חובק יבשות אשר קורא לאזרחי העולם לצוד את לופן בעזרת הרשתות החברתיות. לופן וחבריו נסים על נפשם ומגלים כי זה לא פשוט, לא כשכל הדיוט עם מצלמה מעלה למרשתת את מיקומם הנוכחי. על מנת שנבין כי הסדרה החדשה היא לא כיף לכל המשפחה, מניין הגופות בחמשת הפרקים הללו לבדו עולה על מניין ההרוגים מהסדרה הקודמת.
הסאגה השנייה (פרקים 7-10) היא מותחן פוליטי א לה ג'ון לה קארה, ובמסגרתו חוקר לופן את מותו של מכר וותיק, וכן כיצד קשור לכך שותפו לשעבר / יריב של לופן ומי שכיום הוא בכיר בממשל הצרפתי. פרקים אלו עוסקים בשחיתות שלטונית ופערי אידאולוגיות בין-דוריים. אה, ולראשונה מזה זמן רב פוגש לופן יריב שקול. אמנם לטעמי היא המוצלחת-פחות מבין ארבע הסאגות, אבל חובבי קונספירציות ומותחנים יהנו כאן מאוד.
ומג'ון לה קארה עוברים לטום קלנסי (פרקים 13-16): ממלכת פָּאדָאר הפיקטיבית עומדת בפני הפיכה צבאית בעוד ה-CIA מושכים בחוטים. לופן נחלץ לעזרתה של נסיכת פאדאר אשר נחטפה, ומגלה כי שום דבר אינו כפי שהוא נראה. פרקים אלו מדגישים כיצד הפיכות בימינו נעשות כיום באמצעות סמארטפונים יותר מאשר עם רובים, ואיך שימוש לרעה בטכנולוגיה יכול למוטט שלטון. כיף.
הסאגה האחרונה (פרקים 21-24) היא כנראה המהנה מכולן עבור הצופים והמאתגרת ביותר עבור לופן. יישומון חדש ושמו PeopleLog מאפשר, דרך מצלמת הסמארטפון, לדעת הכל על הבן-אדם מולכם: מי הוא, מהיכן, בן כמה, מה הוא אוהב לאכול והאם הוא שוטף ידיים אחרי פיפי. אבל זה לא הכל, כי באמצעות אינטליגנציה מלאכותית מאפשר האלגוריתם מאחורי היישומון לנבא לאן תלכו ומה סביר שתעשו. אתם כבר יכולים לנחש מי חוטף את כאב הראש הכי גדול מהטכנולוגיה החדשה, כי כל תחפושת שיעטה וכל מסתור אליו יפנה לא יועילו יותר לגנב האוצרות שלנו. בעת המרדף אחר לופן עולה השאלה כיצד שימוש במידע אודותינו יכול להועיל או להזיק, ולצפות בסאגה אחרי סקנדל פייסבוק הוא תענוג גדול.
המישור השני של העונה הוא המישור האפיזודי: בין סאגה אחת לאחרת עוברים לופן וחבריו הרפתקאות חד-פעמיות אליהם הורגל הקהל, אך הפעם עם טוויסט: הפרקים הללו הם פרקים "אבודים" מעונות קודמות של לופן.
כל מעריץ Lupin III ישמח לספר על ההבדלים בין צבעי המקטורן השונים של לופן: העונה הראשונה (1971) קרויה '"הג'קט הירוק" על שם צבע הג'קט שלבש לופן באותה תקופה, והיא מאופיינת בהרפתקאות קלילות לכל המשפחה, ומהווה את הבסיס של לופן לספיישלים וסרטים רבים שעוד יבואו; העונה השנייה (1977) היא "הג'קט האדום" ובעונה זו יוצא לופן את גבולות יפן והסדרה מקבלת ניחוח בינלאומי; השלישית (1985) היא תקופת "הג'קט הורוד" והיא… לא תקופה שמדברים עליה, אוקי? יש סיבה מדוע חלפו 3 עשורים עד שנתנו ללופן סדרת אנימה נוספת.
חזרה ל-2018: הפרקים האפיזודיים בעונה החדשה מתרחשים לאורך תקופות המקטורן השונות. בפרק 6 למשל עוטה לופן את הג'קט הורוד והפרק עצמו קריקטוריסטי, מגוחך וילדותי להפליא (אך זה נעשה באופן אירוני ולכן זה בסדר). אמנם עונה שלמה של ז'קט ורוד לא הייתי רואה, אך לפרק אחד זה כיף, וכך גם העלילה שלו: שני אחים ממציאים מערכת הגנה לכספת של בנק, מערכת שדורשת IQ בגובה 0 על מנת לפתוח אותה. כיוון שלופן נחשב (כך נאמר שוב ושוב בפרק) לאיש החכם בעולם, מנסים ג'יגן, גואמון ופוג'יקו "לטמטם" את לופן כדי שיוכל לפרוץ לכספת. נו, כמו שאמרתי, מטומטם וכיף.
פרקי "הג'קט האדום" של העונה הם לדעתי המהנים ביותר. באחד מהם (פרק 11) משתתף לופן במירוץ מכוניות באמצע הג'ונגל מול פבלו אסקובר (אני לא ממציא את זה. באמת). מסתבר כי פבלו אסקובר האמיתי היה חובב מרוצים מושבע ונהג מוכשר, אך בעקבות הפרק עולה השאלה (במידה והפרק קאנוני לעונה הנוכחית) – בן כמה בדיוק לופן? אסקובר מת הרי ב-1993.
פרק "ג'קט אדום" אחר (פרק 12) עוסק בגואמון חמור הסבר שיוצא למשימת תצפית וריגול אחר נערה בעיירה קטנה, ולצערו (או מזלו) של גיבורנו, אשר מסתובב, להזכירכם, בבגדי סמוראי – זה קורה בדיוק כשמתקיים בעיירה כנס מד"ב ופנטזיה. אני לא צריך לפרט יותר, נכון?
"הג'קט הירוק" הקלאסי מככב גם כן העונה (בפרק 17) ובו ארוחת ערב בטירה באמצע סערה הופכת ל-Murder Mystery. בפרק עוטה לופן אלטר אגו של בלש ושמו ג'ים בנט שחוקר את האורחים (מבירור קצר עולה כי ג'ים בנט הוא דמות בסדרת הספרים המקורית שכתב מוריס לבלאן על ארסן לופן). עם יד על הלב, הפרק לא מסעיר במיוחד: חסרה בו הזווית הייחודית שגרסת 2018 נותנת לאותן עונות ישנות, אבל אני מניח כי לא תמיד חייבים להתחכם. בגזרה המוזיקלית חובבי "טירתו של קליוסטרו" ישמחו מאוד לשמוע את הפרק (ואם תרשו לי ספויילרון בנושא קליוסטרו: אתם מוכרחים לצפות בפרק 23).
סדרת האנימה החמישית של "Lupin III" היא הכל מהכל: שיר אהבה לימים של פעם לצד חידושים. הסדרה לא דורכת במקום, ויש מי שילין על כך ש-Lupin איבדה מפשטותהּ, אך זו בעצם הפואנטה. יוצרי הסדרה הופכים את דמות גנב האוצרות הג'נטלמן לרלוונטית מאי פעם, ואני מדבר על התקופה שסופרים מאז 1905, עת הופיע בסיפור הקצר "מעצרו של ארסן לופן". לופן הוא אייקון שמשתנה ומתאים עצמו לרוח הזמנים, והראָיה הטובה מכולן לכך היא פרק הסיום שמכיל טוויסט לא רק לעונה עצמה אלא לפרנצ'ייז כולו, טוויסט שנותן פרספקטיבה חדשה לדמות.
כפי שוודאי הבנתם, העונה החמישית מופתית, מרגשת, מצחיקה, מקסימה ונהדרת, וגם הכתיבה חכמה מהרגיל (גם בסטנדרטים הגבוהים של לופן), ולכן לא הופתעתי לגלות כי התסריטאי החדש שלה הוא איצ'ירו אוקוצ'י, האיש שכתב את "קוד גיאס". אם הוא יישאר בסביבה גם לעונה הבאה, יעמוד לופן בפני רנסנס נוסף. עד אז, יש לכם פערים להשלים.
הטוב: לופן השלישי מעולם לא הייתה כה רלוונטית, בועטת ונהדרת.
הרע: התכתבויות עם עונות קודמות עשויות לחלוף מעל ראשם של צופים חדשים.
והשאלה: אז מי זה לופן השני?
ציון במדד OK – סביר פלוס פלוס פלוס
Lupin III: Part V | יפן, 2018 | 24 פרקים | הרפתקאות, קומדיה, דרמה, מראה שחורה | Telecom Animation Film | קאניצ’י קוּריטָה, קיוֹשי קובּיָאשי [וואטארי מ-“Death Note”], מיוּקי סאוואשירוֹ [קורפיקה מ-“Hunter x Hunter”], קוֹאיצ’י יאמָדְרָה [ספייק מ-“Cowboy Bebop”], דאיסוּקה נאמיקָאווה [ג’ואי מ-“Prison School”], אינוֹרי מינאסה [הסטיה מ-"Is It Wrong to Try to Pick Up Girls in a Dungeon"], קנג'ירו טְסוּדה [אינוי מ-"Prince of Tennis"] | תסריט: איצ'ירו אוקוצ'י | במאי: יואיצ'י יאנו | יוצר מקורי: Monkey Punch
לקריאה נוספת:
• Lupin III: Part IV (ביקורת)
• The Castle of Cagliostro (ביקורת)
• Lupin III (סרט לייב אקשן, ביקורת)
התגובות נעלות