Joker Game

סתיו 1937: צבא הקיסר הקים יחידה לאימון מרגלים. עברם, שמותם ואפילו גילאיהם של המצטיינים ששרדו את הסינון המחמיר, שמורים תחת מעטה סודיות רב. בהצלחה יתרה הם עברו אימונים שהעמידו למבחן את מיומנותם הפיזית והמנטלית. תחת פיקודו של סגן אלוף יוקי, פועלים הסוכנים במדינות העולם, מתוך הצללים. כך נוצרה סוכנות ביון חדשה – “D-Agency”. 

זה לא רק התקציר הרשמי. מילים אלו נאמרות בכל פרק, מקדימות את הפתיח, כדי שלא נשכח באיזו סדרה מדובר. ואם למישהו מכם עדיין יש ספק, זה הזמן לנפץ אותו; זו אנימה על טהרת הריגול. ג’נטלמנים שמסתננים למדינות (ולא רק למדינות אויב) על מנת לשתף סודות שלא אמורים להתגלות.

שני הפרקים הראשונים מגוללים את סיפורו של סאקומה, קצין שנשלח ל-D-Agency לצורכי תיאום עם הצבא, ועולם הריגול פותח אותו בפני התלבטויות מוסריות שלפני כן הוא בכלל לא הכיר. סאקומה נאלץ לתמרן בין הנאמנות שלו לצבא לבין האמת שנוטה להתגלות כשעוסקים במקצוע שמטרתו לחשוף דברים. זו אחת מאותן הסדרות שמבטיחות ‘לא להיות כמו כל השאר’; כאלה שעוסקות בנושא מורכב, לדמויות יש רבדים וההפקה משתדלת להיות ראליסטית ככל שהתקציב מאפשר. ציפיתי, בעקבות אותם שני פרקים ראשונים, למותחן ריגול שמסתעף ומציג את מורכבותה הפוליטית של המלחמה.

אז ציפיתי.

“Joker Game” זו סדרה אפיזודית. כל סיכוי להסתעפות-עלילתית ירד לטמיון כשהבנתי שאין קשר בין הפרקים. אפילו עלילה לינארית לא קיימת: מ-1941 בפרק X ל-1940 בפרק אחריו, נזרק הסדר כרונולוגי לפח ועמו הסיכוי לסיפור קוהרנטי.

אי-הסדר הזה בסדרת ריגול הוא מתכון לבלבול, ואתם אכן עתידים לצאת מבולבלים: כל פרק עוסק בסוכן שנמצא בשטחה של מדינה כלשהי, כך שעלינו להרכיב לבד את הפאזל. מתי הוא הגיע לאותה מדינה? האם המעשים שלו שני פרקים קודם התרחשו לפני או אחרי מה שקורה עכשיו? והכי גרוע: שאלת ה-‘מי זה בכלל?’ שתחזור על עצמה פעמים רבות. קל יותר להבדיל בין פיסות של במבה מאשר לזהות מי-הוא-מי בקבוצת צעירים בעלי שיער כהה, קול עמוק וחליפות זהות. הם דומים לא רק אחד לשני, אלא גם לדמויות מחוץ לסוכנות. עקב כך, ישנו פרק שרק בדקה האחרונה הבנתי — מתוך כל הדמויות שמופיעות בו — מי הוא הסוכן שלנו.

רוב פרקיה מציבים סוכן בנקודה בעייתית ממנה הוא חייב להיחלץ. דוגמת הפרק בו סוכן נלכד על-ידי המודיעין הבריטי, הפרק בו סוכן אחר איבד את זכרונו ומצטרף למחתרת הצרפתית, או הפרק בו סוכן ברכבת חייב להעביר מידע ליעדו לפני שהרכבת תגיע לתחנה הסופית. גם כאשר הסדרה לא במיטבה, התסריט ברמה אחת מעל הסטנדרט בשוק האנימה. אוּלם חלקיה גדולים מהשלם: את הפרק האחרון ניתן להחליף עם פרק רנדומלי מהאמצע, והעולם ימשיך להסתובב על צירו כאילו כלום.

בעוד שכיף לצפות במרבית הפרקים, בסיום המסע אי אפשר שלא לתהות: בשביל מה? בשביל מה ראינו את כל זה? בלי End Game, כל תכליתה של האנימה היא להעביר אנקדוטות – אמנם חביבות – על עולם הריגול. אפילו אל שאלות המוסר שעולות מדי פעם (“אנחנו בצד של הטובים?”) קשה להתייחס ברצינות בזמן שהקצינים של צבאות האויב מוצגים כמפלצות באופן מניפולטיבי.


לא אגיד לכם שזו סדרה שהתחרטתי שראיתי. היא חכמה יותר מההיצע ונראית נהדר. ולשם שינוי, תציצו בקאסט המדבבים שאני מפרסם בתחתית כל ביקורת: ארסנל איכותי כזה לא רואים שומעים בכל יום. אבל בשורה התחתונה, “Joker Game” היא אנימה על ריגול שלצערי אינה מחדשת דבר, מפחדת למתוח את הגבולות, ואפילו לא נוגעת בגבולות שכבר קיימים בז’אנר. זו סדרה טובה שאשכח שראיתי. 


הטוב: פרקים מעניינים ואינטליגנטים.
הרע: אין ערך מוסף או עלילה מקשרת.
והמכוער: אני בעצמי מרגל. אבל אומרים שאני גרוע בזה.

ציון במדד OK – סביר פלוס

Joker Game | יפן, 2016 | 12 פרקים | Production I.G | דרמה, מותחן, מסתורין, סיגר וטוקסידו | טוֹמוֹקאזוּ סְקי [קוגאמי מ-“Psycho-Pass”], קנְיוּ הארוּאיצ’י [מייק מ-“Baby Steps”], הירוֹ שימוֹנוֹ [יוּאיצ’י מ-“Baby Steps”], ריוהיי קימוּרה [קאמוּי מ-“Psycho-Pass 2”], הוֹשימאסה הוֹסוֹיָה [ריינר מ-“Attack on Titan”], טוֹשיוּקי מוֹריקאוָוה [מר.צ’אנג מ-“Black Lagoon”], יוּקי קאג’י [ארן מ-“Attack on Titan”], ג’וּן פוּקוּיָאמה [קורו-סנסיי מ-“Assassination Classroom”], טאקאהירוֹ סאקוּראי [מאקישימה מ-“Psycho-Pass”], קאזוּיָה נאקאי [היג’יקטה מ-“Gintama”], קנג’ירוֹ טְסוּדָה [אטוֹמיק סמוראי מ-“One-Punch Man”] | במאי: קאזוּיָה נוֹמוּרה | יוצר מקורי: קוֹג’י יאנאגי

לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם