אתר עצמאי ותיק בנושא אנימה, מנגה, סרטים ותרבות יפן, וקהילת האנימה הישראלית

Inuyashiki: Last Hero

Inuyashiki איצ’ירו אינויאשיקי הוא אדם שקוף; בעבודה לא זוכרים את שמו ואילו אשתו וילדיו חולקים לו כבוד כמו למוכר אלטעזאכן. אפילו הרופא מישיר לכיוונו מבט מזלזל כאשר הוא מבשר שנותרו לאיצ’ירו חודשים ספורים לחיות. ולא, גיבורנו אינו אדם רע, נהפוך הוא: אין לו דבר מלבד חמלה כלפי אחרים. אבל, מה לעשות, כשנותנים לו סטירה – הוא מפנה הלחי השנייה.

חייו של איצ’ירו משתנים כאשר הוא מחליט לייצר סמים כדי לפרנ… סליחה, כאשר פיצוץ מעניק לו כוחות-על. הקשיש בן ה-58 (אבל נראה הרבה יותר) יכול כעת לשגר טילים, לעוף, להרים בולדוזרים, להשתלט על לוויינים ולרפא חולים. יכול – וגם עושה: איצ’ירו עובר מבית חולים אחד לאחר ומעניק לחולים סופניים הזדמנות חדשה בחייהם. לא כל גיבורי-העל עוטים גלימה, ולחלקם יש סוכריות מנטה בכיס.

הירו (תכף תבינו מדוע זה שם אירוני) שישיגאמי הוא, על פניו, תלמיד תיכון נורמטיבי. כאשר חברו הקרוב מבריז מהלימודים בגלל הצקות של בריונים יוצא הירו מכליו על מנת לעודד אותו, כי באמת אכפת לו. וכפי שוודאי ניחשתם, גם הירו נקלע לאותו פיצוץ מסתורי, ובנונשלנטיות גמורה מחליט הירו שהדבר הכי טוב שאפשר לעשות עם כוחות-על הוא לרצוח אנשים, וכך ללא אבחנה נכנס הירו לבתים ומוחק משפחות.

“Inuyashiki” אמנם קרויה על שמו של האדם הטוב בסיפור אך היא עוסקת באופן שוויוני בשני האינדיבידואלים. למעשה רק צד אחד זוכה בסדרה לפיתוח מעמיק – וזה הירו. הירו לא יודע למה הוא רוצח אנשים כי מבחינתו זה דבר טבעי לעשות; קמים בבוקר, מצחצחים שיניים, רוצחים תינוק, שותים טרופית והולכים לבית-הספר. ולאורך הסדרה רואים כיצד הוא מנסה לשנות גישה ואיך בדיוק זה מתפוצץ לו בפנים.

לא שיש לי חלילה משהו נגד איצ’ירו, אולם גיבורנו יותר משהוא דמות – הוא סמל; אף לא פעם אחת מפקפק איצ’ירו שלנו באמונותיו, חרף העובדה שעד כה הוא היה שק החבטות של החברה. אין לי בעיה עם דמות של קדוש, אבל בסיפורים כמו אלה הדמות המעניינת היא זו שזקוקה לאשפוז בכפייה (ולשואלים, כן: ב-Death Note העדפתי את קירא).

“Inuyashiki” מביאה עמה רעננות; קודם כל, גיבור מבוגר. הללויה! ביפן יש אולי בעיית ילודה, אך אם תשאלו את עולם האנימה, תלמידי תיכון מנהלים את המדינה. דבר שני, הסיפור המזוקק: טוב נגד רע, הדור הקודם נגד הדור הבא. אין טוויסטים וארגונים סודיים, אין גיבור / נבל נוסף שנכנס לתמונה, אלא רק שני אישים – מבוגר שמופתע כל פעם מחדש מכוחותיו, וצעיר שלמד תוך דקה את העסק – וכל אחד לוקח את חייו החדשים לכיוון אחר, ומתישהו הם צפויים להתנגש אחד בשני (כי יש מקום רק לאנדרואיד-בליסטי אחד בעיר הזו).

אלמנט שאני אוהב במיוחד הוא הקולות: את איצ’ירו והירו מדבבים שחקנים ולא מדבבים מהתעשייה, עניין שחשדתי בו עוד לפני שויקיפדיה אישרה לי סופית. למה זה טוב? כי שניהם נשמעים כמו אנשים רגילים שאפשר לפגוש ברחוב. הרי אין לדעת מה השכן שלכם מר גרינבאום – זה שמאכיל חתולים כל יום ב-08:00 – יעשה עם כוחות-על; הוא עשוי להמשיך בשגרת יומו או לפוצץ את מגדל אייפל. כך גם הירו שהוא אמנם פסיכופת אך לא תראו אותו פוצח ב-“מוהאהאהאהאהא” או במבט קובריק.

סטודיו Mappa (איפה מחיאות הכפיים?) הנחיל עבור הסדרה שתי שיטות אנימציה. הסצנות הסטנדרטיות הן באנימציה דו-ממדית ואילו ברגעי המד”ב נכנס CGI אינטנסיבי לתמונה. לצערי ה-CGI לא מי-יודע-מה וגם האנימציה הידנית נופלת בין הכיסאות, והשילוב המוזר גורם להפקה היקרה הזו להיראות בסדר-כזה. אני מתקשה להאמין ש-“Inuyashiki” הגיעה מבית היוצר של “Zankyou no Terror“. חבר’ה, איפה הכסף?

מדובר כמובן בפגם קטן מתוך מה שהיא ללא ספק אחת הסדרות המעניינות שעלו כאן לאחרונה (ועם אחד משירי הפתיחה הטובים של השנה). אני מודע לכך שיש סביבה ביקורת, ביקורת שמופנית בעיקר כלפי פרק הסיום. אולם זו סדרת אנימה שמייצרת ציפיות שונות בהתאם לקהל הצופים, ועל הציפיות שלי ספציפית היא ענתה כפי שרציתי. יש אכן בעייתיות מסוימת עם פרק הסיום, אך פרק השיא הוא האחד שבא לפניו – כנראה אחד מפרקי האנימה הטובים של השנה (ולא פגשתי רבים שחולקים על העניין).

שיפורים בחזית הטכנית יכלו להפוך את “Inuyashiki” ליצירת מופת שתיזכר לדורות, ולמרות זאת אין הרבה סדרות מהן נהניתי השנה יותר. חוץ מזה, סרט לייב אקשן כבר בדרכו אלינו והוא נראה לא רע.


הטוב: קונספט מעניין וסיפור מהנה לכל אורכו.
הרע: הסדרה ראויה לאיכות הפקה גבוהה משקיבלנו.
והנשיא: דונלד טראמפ.

ציון במדד OK – סביר פלוס פלוס

Inuyashiki: Last Hero | יפן, 2017 | 11 פרקים | סטודיו Mappa | מד”ב, אקשן, באנג | פומיו קוהינאטה, ניג’ירו מורקאמי, קאנאטה הונגו, סומירה אואסאקה, סומירה מורוהושי | בימוי: קייצ’י סאטו, שוהיי יאבוטה | יוצר מקורי: הירוה אקוּ [“GANTZ”]

לקריאה נוספת
7 תגובות
  1. אני אומר/ת

    מזהיר מראש: עלול להכיל ספוילרים.

    היה נחמד, אבל לא התלהבתי יותר מדי. הפרק האחרון הרגיש מואץ מדי, ולא אהבתי את הסוף.
    מה גם, הדמות של הירו עצבנה אותי. פרק אחד הוא מכונת הרג. אחרי 5 שניות של דיבור עם איך-קוראים-לה-צ’אן הוא פתאום משתנה והכל טוב, ואז שוב הכל משתנה. השינוי הזה הרגיש לי עלוב כי אמנם הוא היה מתבקש אבל לאור העובדה שרגע אחד הוא מכונת הרג וארי חמש דקות שהוא מדבר עם איך קוראים לה הוא משתנה מקצה לקצה זה הרגיש לי ממש עלוב.
    הדמות של אינויאשיקי גם עצבנה אותי בפרקים הראשונים. כל מה שהוא עושה בעצם זה לבוא ולנסות להציל מישהו, לצרוח ולהתנהג כמו אדיוט ובום האיש מוצל. זה ממש עצבן אותי משום מה. כן, זה ממש אחלה שהוא לא יודע על ההתחלה איך לשלוט, אבל למה אני צריך לראות אותו פעם אחר פעם אחר פעם אחר פעם. זה לא ממצה את עצמו? שינסה ללמוד איך לשלוט אולי.
    השינוי של הירו בין הפרק האחרון לפרק הלפני אחרון גם עצבן אותי. בפרק הלפני אחרון הוא ניסה להשמיד את המדינה ובפרק האחרון פתאום הוא רוצה לעזור. הוא זה שאמר שכל עוד הוא חי לא יעזבו אותו (או משהו כזה. לא זוכר), ובמקום למות בשקט ולתת להם נחת הוא המשיך לחיות, ופתאום הוא מתאבד בשביל שכולם יוצלו. אם זה היה הבדל של פרקים ראשונים לפרק אחרון אני יכול להבין, ואז זה פיתוח דמות תוך כדי הבנה. אבל השינוי הקיצוני בין פרק לפרק ממש עצבן אותי.
    מה גם, עצם העובדה שזה הירו רע ואינויאשיקי טוב גם כן יחסית עצבן אותי. אין להם אופי מלבד טוב ורע (אמנם הרע רוצה להציל את האנשים שיקרים לו, אבל זהו. ככה זה כל רשע) וזה פשוט הוריד מהערך של הדמויות שלהם.
    באמת שאני לא מבין למה כולם עושים ממנה מאסטרפיס ודברים כאלה, אני לא מבין בשיט הזה ואני יכלתי לראות טעויות שממש בלטו לי. הסדרה סבירה, לא מעבר לזה מבחינתי, וכולם משום מה אוהבים אותה ומתלהבים. (ולא דברתי על האנימציה שסבירה במקרה הטוב. [ברב החלקים. יש חלקים שהם אחלה] הCGI היה נראה כאילו הם מנסים לעשות פוזה ולא עובד להם. זה פשוט קלקל את כל מה שהדמויות מרגישות והמעשים של הדמויות)

  2. TURI אומר/ת

    ל”אני אומר/ת”

    בנוגע לשינוי של הנבל. זה לא שינוי שנעשה בחמש דקות זה שינוי שנעשה במשך חודשיים שלמים (בזמן של האנימה) זה שלא נתנו לשינוי הזה מספיק זמן היה בעייתי אבל בזמן של האנימה היה מספיק זמן, כאשר צריך לזכור שהוא חיי איתן במשך זמן מה לפני שהיא בקשה מימנו להפסיק עם ההרג (הסיבה שהוא התחיל לרפא אנשים מלכתחילה הייתה משום שהוא רצה לשמח אותה לא משום, שהיה לו אכפת מהאנשים החולים). בנוגע למה שקרה בפרק האחרון הוא לא מת כדי להציל את כל העולם הוא הקריב את עצמו כדי להציל את מי, שהיו יקרים לו מצידו אלו זו הייתה אפשרות שהאיום המדובר יהרוס רק את יפן למעט האנשים שחיים שם, שהוא מוקיר ומעריך אפשרי שהוא לא היה מנסה לעצור את האיום. בנוסף הוא מעולם לא רצה להרוס את כל העולם הוא רק רצה שקט, וחיים טובים הוא ראה ביפן כגוף שימשיך לרדוף אחריו לא משנה מה הוא יעשה (וזה דיי נכון) אז הוא החליט להשמיד את המדינה על כל תושביה לא מדובר פה על בן נוער יש שיגידו אפילו ילד שנכנס למצב הזה ואלו תגובות ופעולות רציונליות של נער.

    בנוגע לביקורת אני נאלץ להסכים שלא היה פיתוח דמות לדמות של Inuyashiki וחבל שכך אבל אני חושב שהסיבה לזה היא חסור הזמן שהיה לאנימה בשביל משהו כזה.

    1. אני אומר/ת

      שוב מזהיר: מכיל ספוילרים!!!!!!!!

      לTURI(?) אין לי מושג איך המערכת תגובות פה עובדת
      בנודע לעניין עם האסטרואיד מעט זמן אחרי שליחת התגובה חשבתי על זה והבנתי את מה שאמרת ועל זה אני אכן די מתחרט
      אני מודע לעובדה שהוא לא רצה להרוס את העולם, בספק אם כתבתי על זה משהו (אני ממש מקווה שלא)
      בנוגע למה שכתבת על החודשיים- אני לא בטוח עד כמה זה נכון. אני לא בטוח שאני מבין למה את מתכוונת. הוא גר אצלם חודשיים עד שאמא שלו התאבדה או שהוא גר ועזר לאנשים במשך חודשיים? בכל מקרה זה היה עניין של חמש דקות, גם בסדרה אם אני לא טועה. אני לא זוכר ממש איך זה הלך.
      תקנו אותי אם אני טועה: הוא גר אצלם ואז אמא שלו מתה הוא הרג אנשים ואז היא הציעה לו לעזור לאנשים ואז ניסו להרוג אותה ואת סבתא שלה ואז הוא חזר להרוג סופית?
      בכל מקרה, הוא גר אצלם והיה שקט, ואז אמא שלו התאבדה. הוא עשה מעשה לגיטימי (מבחינתי זה לגיטימי ביחס אליו) והלך לרצוח אנשים. לאחר מכן היא דברה איתו חמש דקות כדי לשכנע אותו לעזור לאנשים. זה מה שעצבן אותי. הוא היה עצבני על כל העולם כי הם צחקו על זה שאמא שלו מתה. הוא הרג מאות אנשים בעקבות זה. ובסוף אחרי שיחה של חמש דקות איתו הוא פתאום מחליט לעזור לאנשים. אם זה היה תהליך ארוך הייתי מבין שזה הגיוני שהוא פתאום רוצה לעזור לאנשים, אבל עצם העובדה שלאחר חמש דקות שהם דברו הוא פתאום עושה מהפך כזה קיצוני, זה פשוט הרגיש לי לא טבעי.

      1. TURI אומר/ת

        לאני אומר/ת

        זהירות ספויילרים.

        התהליך היה בערך כזה.
        הוא גר ביחד אתן זמן מה (אני חושב שאמרו שזה היה באזור השבועיים/חודש), לאחר מכן מתרחש האירוע שציינת. הוא מתחיל לרצוח אנשים שלפי דעתו הטרידו את המשפחה שלו (דוגמת העיתונים שהיו ליד הבית של אבא שלו) לאחר מכן הוא חושף את האמת על הזהות שלו בפני הנערה, ואז היא מבקשת מימנו להפסיק עם ההרג. הוא מתחיל להציל אנשים במשך חודשיים (הזמן של האנימה) ומתקרב יותר לנערה. זמן מה לאחר מכן משטרת יפן פורצת לבית שבו הם גרים והוא חוזר להרוג.

        בנוגע לדיבור…
        צריך לזכור שאין לו סיבה להציל אנשים הוא אפילו לא חושב על זה מלפי שהוא פגש בנערה, ולכן צריך דמות אחרת שתבקש מימנו לשנות את הדרך שלו כדי שזה יראה אמין.
        בנוסף בנוגע לזמן הקצר של השינוי מדובר על אנימה של 11 פרקים (גם המנגה יחסית קצרה ונאמר שהיוצר הוריד מימנה רקע של חלק מהדמויות).

        דבר נוסף הנערה לא בקשה מימנו להציל אנשים היא בקשה מימנו להספיק את ההרג, ולהישאר לחיות אתן משום שהיא הייתה עצובה מזה שהוא הרג אנשים הוא החליט (יש לציין שזה היה על דעת עצמו) שהוא יציל אנשים.

        1. אני אומר/ת

          בכל מקרה זו לא ממש הנקודה שלי
          אני אומר שהיא פשוט דברה איתו חמש דקות על זה שהוא צריך להפסיק. בחמש דקות האלו הוא פתאום הפך מהכי רע לטוב. זה משהו שמבחינתי לא טבעי, שבחמש דקות מישהו ישנה את כל מה שהוא חושב בצורה משמעותית וקיצונית. (וזה לא כאילו היא אמרה לו משהו חכם ומדהים שישכנע כל אחד)

          1. TURI אומר/ת

            סליחה על העיקוב בתגובה.

            אבל הוא לא השתנה. הסיבה היחידה שהוא הפסיק היא משום שהנערה בקשה מימנו. הוא לא פעל כך משום שהשקפת העולם שלו השתנתה אלא משום שהוא רצה לשמח את הנערה.

  3. legopart אומר/ת

    יצר אצלי מתח אטומי.
    סיקור מצויין!

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם