גודזילה: עולם של מפלצות

מפתיע שלקח לגודזילה (אולי הסמל הכי אייקוני של יפן המודרנית) שישה עשורים להיכנס אל תעשיית האנימה (אולי הסמל השני הכי אייקוני של יפן המודרנית). מפתיע… אך לא עוד; בשנים האחרונות מנסה TOHO (המפיצה) להנגיש את המפלצת לדור חדש של צופים, מה שמתבטא – בהצלחה יש לומר – בסרט דוגמת “Shin Godzilla“, סרט בו נתנו את המפתחות לידיו של היוצר (והמשוגע בעל התעודות) הידאקי אננו.

כעת עולה הניסוי של TOHO שלב; את המפתח העבירו לתסריטאי גן אורובוצ’י. למי שתוהה, גן אורובוצ’י הוא מה שקורה כאשר מערבבים להידאקי אננו את הוויסקי עם סבון כביסה. כן, אני יכול להזכיר את Madoka ו-Expelled from Paradise ועוד אלף ואחת דברים אחרים. אך מבחינתי זה האיש שבחר לכתוב סדרת אקשן טאיוונית עם בובות – וזה עבד לו. כעת הוא החליט שבא לו על גודזילה, ועוד כאנימה, ורמת הסקרנות שלי שלי עלתה ל-1000 (מתוך 10).

כבר מהסצנה הראשונה מבינים כי לא מדובר בסרט גודזילה שגרתי, זאת מהסיבה הפשוטה שאותה סצנה – כמו רבע מהסרט – מתרחשת בחלל. “עולם של מפלצות” עוקב אחר המעט שנותר מהאנושות 20 שנים אחרי שברחו כולם מכדור הארץ (כי גודזילה, זה למה). בעודם מיואשים מהחיפוש אחר בית חדש נשאלת לפתע השאלה: ‘ל-למה ש… שלא נחזור לכדור הארץ?’.

מספר דקות לאחר מכן אנו מגלים את הסיבה מדוע זה רעיון רע: 10,000 השנים שחלפו בכדור-הארץ בזמן שטיילו בני-האדם בחלל הפכו את הכוכב הכחול והיפה לג’ונגל אפרורי, רעיל ומלא ביצורים מהסוג שלאבקרפט חולם עליהם בלילה.

זה לא מונע מבני האדם לנסות ולהרוג את גודזילה (סליחה, “קוג’יייירההההה!”). כל צבאות העולם יחדיו לא הצליחו בזמנו, אבל מה הם מבינים? על כן 600 איש נשלחים כעת לפעולה שנראית חסרת סיכוי, ובראשם עומד סאקאקי (לאלצחוקלאלצחוקלאלצחוק…)

דברים רבים ניתן לומר על סאקאקי: הוא אסרטיבי, אמיץ, בעל תושייה, נועז. אממה – מעניין הוא לא. סאקאקי בעל כריזמה של ברווזן וללא טיפת חוש הומור; סאקאקי הוא מסוג האנשים שבטיולי בית ספר היה מבקש שקט כי קשה לשמוע את המדריך.

לא שיש לי בעיה עם דמות שלוקחת ברצינות את תפקידה, אולם מניעיו של סאקאקי נובעים מתוך מה שנראה כהתאהבות לא רציונלית בכדור-הארץ. לא געגועים, לא פטריוטיות… התאהבות. התגובות שלו כלפי כוכב הלכת מלאות באמוציות כה רבות עד שחשדתי כי כל רגע הוא עשוי להפשיל מכנסיים ולהתנות אהבים עם אימא אדמה.

למזלו של “עולם של מפלצות”, איש לא מגיע לסרט “גודזילה” כי בני-האדם הם שמעניינים אותו. ובכן, אני שמח לבשר שמבחינת סטיות גנטיות – הסרט לא מאכזב. אך לפני שנגיע ליצור לשמו התכנסנו, רק אגיד ש-‘עולם של מפלצות’ היא לא כותרת מדויקת; יש רק סצנה אחת של מתקפת יצורים מעוותים שאינם גודזילה.
אותן מפלצות אפילו לא מתעופפות להן ברקע בסצנות אחרות; כדור-הארץ פה הוא שממה אחת ענקית. ‘עולם של כמה יצורים פה ושם’ יהיה טייטל הולם יותר.

אבל עזבו אתכם מכמה זבובים. מה לגבי גודזילה? ובכן, לפני שיצא הסרט החדש, המודל הגבוה ביותר של גודזילה היה בגרסתו של הידאקי אננו, 118.5 מטרים (10 מטר יותר מהגרסה ההוליוודית הנוכחית), אולם גודזילה מודל אורובוצ’י מתנשא לגובה – שימו לב – 300 מטרים! זו לא טעות הקלדה, גודזילה החדש יכול לדרוך בטעות על גודזילה מהסרט המקורי מ-54′ (ננס אחד שמתנשא לגובה 50 מטרים) ויש מצב שהוא אפילו לא ירגיש את זה (למתעניינים, התמונה המגניבה הזו). טוב, ככה זה: באנימציה אפשר לעשות מה שרוצים.

סצנת השיא היא קרב אפי מול גודזילה במספר חזיתות. עד הרגע האחרון הייתי חסר מנוחה; התכנית של סאקאקי אולי הזויה אך היא ללא ספק מביאה מחזה בלתי נשכח למסך. ומשום שמדובר בחלק הראשון בטרילוגיה, התשתית עבור הסרט הבא רומזת כי טרם ראינו כלום.

עקב אכילס של עולם האנימה הוא CGI; הסטיגמה היא או שזה יוצא רע או שזה יוצא ממש רע. אז קודם כל: שטויות במיץ, כל מי שאומר את זה בבירור לא ראה את Appleseed Alpha. שנית, Polygon Pictures רק משתפרים מפרויקט לפרויקט. אני מבין כי ישנה הסתייגות בעקבות Ajin (אותה אני אוהב מאוד) אך כסף רב נשפך על “עולם של מפלצות” וזה ניכר לטובה. אמנם הייתי מעדיף את סגנון האנימה הישן והטוב, אבל אני לא חושב שיש מישהו שיחשוב כי הסרט נראה פחות ממרשים.


קשה לקרוא לו סרט גודזילה האולטימטיבי, לדעתי “Shin Godzilla” עדיין חכם ומהנה יותר, אולם ריצתו הראשונה של המפלצת בז’אנר המד”ב החללי (ובמדיום האנימה) הוכיחה את עצמה לחלוטין, בעוד הטרילוגיה בשלמותה עשויה להיות אחד מסיפורי הגודזילה הטובים שנעשו. נחכה ונראה.


Godzilla: Planet of The Monsters [“גודזילה: עולם של מפלצות”] | יפן, 2017 (שאר העולם באמצעות נטפליקס: 2018) | 88 דקות | Polygon Pictures | מד”ב, קאייג’ו, אקשן, הגרסא המדכאת של דיג’ימון | מאמורו מייאנו [לייט מ-“Death Note”], טאקהירו סאקוראי [ג’אפאר מ-“Magi”], קאנה ההנזאווה [רוּרי מ-“Oreimo”], דאיסוקה אונו [מידורימה מ-“Kuroko’s Basketball”], ג’וניצ’י סוּוואבּה [פוקודה מ-“.Bakuman”], יוקי קאג’י [ארן מ-“Attack on Titan”], טומוקאזו סוגיטה [גינטוקי מ-“Gintama”] | תסריט: גן אורובוצ’י | בימוי: הירויוקי סשיטה, קובון שיזונו | יוצר מקורי: אישירו הונדה


לקריאה נוספת: Shin Godzilla [ביקורת]

לקריאה נוספת
4 תגובות
  1. TURI אומר/ת

    נהניתי לקראו את הביקורת אבל לפי שהחליט האם להוריד אותו יש לי שתי שאלות.
    א’ מתי (או אם בכלל) הסרט יצא בגרסת בלו-ריי?
    וב’ האם זהו סרט מפלצות ללא דיונים פילוספים?

    1. רם קיץ אומר/ת

      הסרט זמין כבר עכשיו בנטפליקס (כולל נטפליקס ישראל. חייב לציין שהתרגום העברי במקרה הזה לא משהו).

      סרטי גודזילה תמיד אופיינו בדיונים פילוסופיים… אבל לא פה, למרבה ההפתעה (בעיקר כי זה משהו שגן אורובוצ’י מאוד אוהב). יש כמה התפלספויות אבל לא משהו שלא רואים בבלוקבאסטר הוליוודי סטנדרטי.

      1. TURI אומר/ת

        תודה. בנוגע לצפייה הישריה… חוקית או לא לא זה לא כל כך רלוונטי עבורי משום, שיש לי מספר בעיות אתה (לפעמיים הקול לא תואם את הרקע, הרקע נעצר, ואו כאשר אני עוצר את הסרט לזמן מה אני צריך לטעון את הסרט מחדש).
        ותודה (עלי לציין שזה מפתיע אולי הסרט הבא בסדרה יכלול משהו כזה).

  2. […] הסרט הראשון בסדרת סרטי גודזילה החדשה (2017). לקריאת הביקורת של רם […]

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם