Girlish Number

ימים עמוסים לפנינו: מרתון הביקורות האנימה ממשיך, בעוד טקס נבחרי 2016 יעלה מתישהו בסופ”ש.
בינתיים, Girlish Number.

עוד סדרת אנימה אחת כזו ויש לנו ז’אנר: בדומה ל-“Shirobako, “Bakuman ואחרות, עוסקת “Girlish Number” סביב תעשיית המנגה והאנימה. הרי כבר שנים מייצרת הוליווד סרטים על עצמה, לכן טבעי שיהפוך גם עולם האנימה לתחום עניין עבור סדרות אנימה. אך במקום לטפוח לעצמה על השכם כמו שעשו קודמותיה, “Girlish Number” לא מפחדת לומר את האמת המרה: זו תעשייה נוראית.

צ’יטוסה קאראסומה היא מדבבת סוג ב’ שמקבלת רק תפקידים זניחים. על אף שהמדבבת הצעירה רק שנה בתחום, מאמינה צ’יטוסה כי השיטה רקובה ולכן סיכויי הצלחתה נמוכים. מצבה משתנה כאשר הסוכנות לה שייכת משיגה לצ’יטוסה תפקיד ראשי בהפקה חדשה. זה לא קורה בגלל כשרונה הטבעי (כי אין לה) אלא תמרון פוליטי הוא שהנחית לה את הג’וב. צ’יטוסה יודעת זאת, אך זו בדיוק ההזדמנות שהיא חיפשה כדי לפרוץ, למורת רוחו של אמרגנה האישי (ובמקרה גם אחיה הבכור) החושש להכניס את צ’יטוסה למיטת החולים הזו שהוא שייך לה.

אל צ’יטוסה מצטרפות עוד ארבע מדבבות: סאיָקה למדה עם צ’יטוסה בבית הספר לדיבוב וגם עבורה זה תפקיד משמעותי ראשון; קוֹטוֹ היא בת 26 (זקנה במונחי התעשייה) שרק עכשיו השיגה את פריצת הדרך לה חיכתה; קאזוהא היא מדבבת ידועה בסוף שנות ה-20 לחייה שמאסה בסדרות סוג ז’ (כלומר, 90% מסדרות האנימה); ומומוקה, תלמידת תיכון ובת אצולה – אביה במאי אנימה מפורסם, אימה מדבבת אגדית, והיא עצמה איידול פופולרית בקרב הקהל. כל אחת מהבנות מגיעה להפקה החדשה עם מטען משלה. אפילו מומוקה האיידול מרגישה לחץ מהציפיות כלפיה, ועבודתה של קאזוהא גרמה לקרע עם אביה.

אל תתנו לסגנון הקליל של הסדרה להטעות אתכם: היא נראית ומתנהגת כקומדיה, אך הדרמה בה חזקה כמו אגרוף בבטן. לפחות שלושה פרקים הותירו אותי מרוגש כמו דוקומנטרי על גורי חתולים הגוססים מעששת. “Girlish Number” מראה, באמצעות סדרת טעויות, כיצד הפקה גרועה יכולה לצאת אל הפועל: ניגוד אינטרסים הוא עניין נפוץ, ואגו נפוח זה שם המשחק. זו תעשייה בה יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה, ועל צ’יטוסה למנף את הקריירה שלה בטרם יהיה מאוחר מדי. בדרך הקשה היא לומדת ש-‘מזל’ ו-‘קומבינות’ אכן קיימים, אך בלי עבודה קשה רחוק היא לא תתקדם.

בנקודה הזו טמון ההבדל העיקרי בין הסדרה הזו ל-Shirobako — וההשוואה מתבקשת, אני מצטער. עם כל אהבתי העמוקה ל-Shirobako (היא עדיין האיכותית בין השתיים, אל תדאגו), הסדרה ההיא נוטה לטפל בכפפות משי במצבם העגום של האנימטורים והמדבבים. ‘כן, קצת קשה. אבל כווווולם שמחים ועובדים מתוך אהבה לתחום אז לכן זה בסדר! ניה?’.

לעומתה “Girlish Number” מטיחה את האמת בפרצוף: ‘חבר’ה, השכר חרא. אנשי הפקה הם עבדים. ארנקי המעריצים זה כל מה שמעניין. איכות? על איכות אפשר להתפשר. אה, פיית השיניים? לא קיימת’. הגלולה האדומה מרה לעיכול, אך לאחר שמשלימים עם המציאות לומדים כיצד לחיות עמה: אנשים בסדרה הזו עובדים יחדיו בכדי ליצור דבר שהוא (סך-הכול) נחמד, והפתרונות היצירתיים מעניינים. כל גיבורי האנימה, גם האנשים בחליפות, הם טיפוסים שהגיעו במקור מתוך חיבה מסוימת לתחום – וגם אם החיבה נשכחה בתחילת הדרך, היא עדיין נמצאת שם. איפשהו.

למרות הביקורתיות, הסדרה אינה המניפסט האנטי-תעשייתי שקיוויתי שתהיה. זו סדרת אנימה שמתנהגת כמו סדרת אנימה, לטוב ולרע; יש בה דמויות Moe, טסונדרה, קצת פנסרביס, שירים שמחים ובעיקרון כיף לצפות בה. איך בדיוק אפשר לקבל ככה ביקורת? תארו לכם את “כל אנשי הנשיא” כמחזמר עם צעירות רוקדות ומחייכות.

בהמשך לכך, Girlish Number מסרבת להצביע על בעייתיות בעניין קרדינלי: בעוד מגבר המדבב סדרות מצוירות לפרנסתו מצופה רק לומר את שורותיו ולהופיע מדי פעם באירוע, אישה-מדבבת שאינה גם איידול לא תתקדם רחוק. על כן צ’יטוסה וחברותיה צריכות ללבוש חליפות נוצצות, לשיר, לרקוד ולמכור אשליות למעריצים, ומבחינת הסדרה הזו – סדרה שיוצאת נגד הריקבון בתעשייה – העניין הספציפי הזה משום מה בסדר. כל שמץ של ביקורתיות כלפי אי-שוויון בין המינים מטאטאת “Girlish Number” מתחת לשטיח.

יום יבוא ונקבל סדרת אנימה שתיתן סטירת לחי לתעשייה בלי לשים אחר-כך פלסטר, אך לפחות Girlish Number היא צעד בכיוון הנכון. היא אולי לא הולכת עד הסוף, אך יש בה אומץ, ועל הדרך היא מגוללת עלילות של אנשים מעניינים ושונים זה מזה. עונה שנייה ל-Shirobako היא לא, אך היא בהחלט קרובה לכך.


הטוב: מציגה זווית לא מחמיאה של תעשיית האנימה; דמויות עגולות ומרתקות. 
הרע: המקל והגזר. 
והמכוער: אני אוהב את הסדרה אבל השם שלה נוראי.

ציון במדד OK – סביר פלוס פלוס

Girlish Number | יפן, 2016 | 12 פרקים | סטודיו Diomedéa | סָאיָאקָה סנבונגי [מוּמיי מ-“Kabaneri of the Iron Fortress”], קָאְדָה הונדו [קָאזָאנה מ-“!!!!!!!!Keijo”], יוּאִי אישיקאווה [מיקאסה מ-“Attack on Titan”], אְרי סוזוקי [צ’יטאסוּ מ-“Flying Witch”], סָאוֹרי אוֹנישי [אְרירי מ-“Saekano”], יוּאיצ’ירוֹ אוּמהָארָה [מאקוטו מ-“!Amanchu”], קָאזוּיָה נאקאי [היג’יקטה טושירו מ-“Gintama”], טאקוּיה אגוצ’י [נרו ואנטי מ-“91Days”],קָנְיָה הוֹריאוּצ’י [ווילהלם מ-“Re:ZERO”] | במאי: שוטה איהטָה | תסריטאי ויוצר מקורי: ווואטארו וואטארי [“Yahari Ore no Seishun Love Come wa Machigatteiru”]

לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם