Evangelion: 3.33 You Can [Not] Redo

זהירות: ספויילרים


וכך חלפו 14 שנים.

אלפי מילים ניתן להרעיף על Evangelion. ‘צפויה’ היא לא אחת מהן. מי מכם שחשב כי הסרט השלישי בקואדרולוגית סרטי Evangelion ימשיך את הסגנון הקומי-אפל-מגניב של שני הסרטים הראשונים יתבדה לגלות – כמו בסדרת האנימה המקורית – שהעניינים לא יכולים להמשיך באותו אופן בו החלו. זה אומר שהגיע הזמן לקצת מיינדפאק.

2.22 השאיר אותנו הצופים עם קליף האנגר: אבה-01 איבד את זה לחלוטין בעוד ה-Impact השלישי נכנס לפעולה ודמותו המסתורית של קאורו ירדה מהשמיים כמו מלאך (הא הא!). מה יהיה כעת על שינג’י, ריי וחבריו?

הסרט הראשון מעבד נאמנה את ששת פרקי הסדרה, השני מבוסס על אירועים שקרו בסדרה אך משנה את המיתולוגיה, וכצפוי – הסרט השלישי מציג בפנינו קו עלילה חדש לחלוטין, כזה שהצופים הוותיקים לא יכולים להגיד לחדשים “אבל זה לא היה ככה במקור!”. שינג’י מתעורר מהתרדמת בה היה שרוי זה עשור וחצי רק כדי לגלות שהעולם, הפלא ופלא, השתנה; לא נשארה בכדור הארץ סביבה אורבנית לחיות בה וארגון NERV פחות או יותר (עם דגש על היותר) התפרק. מי שנשארו כדי להילחם מול האבנגליונים של NERV הם ארגון WILLIE בו חברים בין היתר אסוקה, מארי, ד”ר אקאגי ומיסאטו. במקום לתת לשינג’י חיבוק חם ואוהב ושלט “Welcome Back” הם עונדים עליו שרשרת שעשויה להרוג אותו בלחיצת כפתור, כולאים אותו ונותנים לו כתף קרה. הוא יכול להתנחם בעובדה שלא הוא ולא חבריו להטסת האבוֹת התבגרו אפילו ביום אחד, זאת תחת איזה תירוץ קלוש שהשורה התחתונה בו היא כזו: אף אחד לא רוצה לראות את אסוקה בגיל 28.

אם הייתי ממהר והייתי צריך לכתוב ביקורת בת מילה אחת על הסרט, המילה הזו תהיה ‘מכעיס’. הסרט לוקח את העולם היפה שנבנה בשני הסרטים הראשונים, את הקונספט שכבר הכרנו והדמויות שאהבנו, ומכניס את כולם לתוך מטחנת בשר. מיסאטו היא כבר לא המפקדת השלומיאלית והאנרגטית שמנהלת חיי רווקות, אלא קפטן קרת-רוח שממעיטה במילים. אסוקה – שמתברר כי היא יצאה בחיים מהסרט הקודם – היא אותה אסוקה, אלא שההתנהגות האגרסיבית שלה חורגת את גבול הנסבל. שינג’י שלנו מתעורר בעולם זר ומקבל התעלמות מוחלטת. במקום לשחק עם הרעיון של הקפיצה בזמן, מתעכבת העלילה על הבלבול בו אנו מצויים ותחושת חוסר האונים. כל תחילת הסרט עסוקים הגיבורים הישנים בלכעוס על שינג’י ולהעניש אותו ואילו המסכן רק רוצה תשובות. וגם אנחנו. 

את ארגון WILLE אנו נוטשים אחרי זמן מה ומגיעים לחורבות NERV שם שינג’י פוגש את פאפה-שינג’י  וגם הוא מסרב לתת תשובות אלא רק פקודות. ריי גם היא כמעט ולא מדברת ואילו היחיד שמושיט לו יד לעזרה הוא קאורו. קאורו מספר לשינג’י כי התקרית שקרתה עם אבה-01 לפני 14 שנה הביאה ל-Impcat השלישי. כלומר, שינג’י הוא רוצח המונים.

אין לי מושג מה עוד צריך שינג’י לעבור כדי שהוא יתאבד, כי זה מה שבן-אדם שפוי כבר היה עושה, אבל כמובן שהוא נכנס לטראנס ודכאון בפעם השד-יודע-כמה. למעשה, הסרט הזה יותר מהשאר מוקדש להתעללות-נפשית בשינג’י ולקטעי האימוֹ שבו. במקום לתת 3.33 במה להיות סרט אבנגליון שמתרחש 14 שנים בעתיד ומתאר מלחמה בין ארגונים צבאיים, Evangelion 3.33 הוא סרט על ילד מבולבל מאוד שעובר דברים שמבלבלים אותו אפילו יותר, כאשר בין לבין יש קרבות רובוטים מאוד יפים.

אני מתנצל אם לרגע אני נשמע כאילו אני שונא את הסרט.
הוא לא טוב כמו Evangelion 2.22 וכנראה גם לא כמו Evangelion 1.11, אבל הוא מצטיין במספר דברים. קודם כל, הכנה לעתיד. הסרט מתקשה לעמוד בפני עצמו, אך הוא ללא ספק עושה אחלה של הכנה לקראת הסרט הרביעי (והאחרון). דבר נוסף הוא הקרבות הרובוטיים שמגיעים בסרט לשיא ויזואלי חדש ומזכירים לי שוב מדוע אנימציה ידנית עשויה להיות יתרון על פני CGI. אבל הכי חשוב: כאשר הסרט סוף סוף מספק את התשובות להן יחלנו – הוא מסביר את המיתוס הזה שנקרא “Evangelion”, פותח בפנינו שאלות חדשות ומוחק את הישנות (ואת אלה שלא, הוא פשוט הופך ללא רלוונטיות). אירוני שדווקא הסרט הרוחני-יותר של הסדרה הוא זה שנותן לנו את ההצצה הארוכה ביותר לנבכי Evangelion, ורק בשל הסיבה הזו שווה לצפות בו.

חשבתי כי סדרת הסרטים תוביל אותנו לפיתולי עלילה פילוסופיים שידפקו לנו את המוח בדומה לסדרת האנימה, אך לא ציפיתי שהם יתעלו עליה. איך שזה מסתמן כרגע: Evangelion 4.44 עומד להיות אחד הסרטים האלה שימנעו מכם שינה למשך מספר ימים. הסרט השלישי לצערי לא מספיק טוב כדי להיכלל בפנתאון הסרטים של הסדרה; הוא מבלבל ובעל נטייה להרס עצמי. כל דמות שאהבתם תתחיל להימאס עליכם, קרוב לוודאי שלא תאהבו את הדמויות החדשות (חוץ מסאקורה. סאקורה ילדה טובה) וכל תשובה שתקבלו תפתח עוד עשר שאלות מעיקות. ולמרות זאת, צופי Evangelion יהנו בו מאוד. איך זה הגיוני? זה אבנגליון. 

הסרט מתפקד כגשר בין שני הסרטים הקודמים לזה הרביעי. הייתי שמח לוּ היו מפיקים גשר בין הסרט השני לשלישי (“Evangelion 2.5” או משהו) שיסביר מה בדיוק קרה ב-14 השנים ששינג’י נחר, אך זה לא יקרה. עד הדקה האחרונה הייתי בטוח שהסרט יסתיים בכך ששינג’י מתעורר מחלום ומגלה שיש לו הזדמנות שניה למנוע את העתיד העגום שהוא ראה, אך העתיד העגום הזה לצער כולם אכן פה. אני מצדיע להידקי אננו, היוצר, על האומץ לשחוט את הפרה הקדושה שהוא עצמו ברא ולשנות את יקום הסדרה.


אני מרגיש שזה לא נכון לתת לסרט הזה ציון. בתור סרט שמתבסס על מה שעומד לקרות בסרט הרביעי אני מרגיש שהציון מוכרח להיות מושפע מאותו סרט. הסרט הרביעי עשוי להסביר את השלישי ובכך להפוך אותו ליצירת מופת, או לסירוגין להעמיד פנים שאין בין השניים קשר, ובכך להפוך אותו ליצירה חסרת טעם. לכן אני בוחר להשאיר את משבצת הציון ריקה, זאת עד שיגיע Evangelion 4.44 (מתי שזה לא יקרה) וישפוך עליו אור.

ציון במדד OK – ייקבע בעתיד

Evangelion: 3.33 You Can (Not) Redo | אקשן, דרמה, סיינן, מיינדפאק | יפן 2012 | 96 דקות | סטודיו Khara, סטודיו GAINAX | יוצר מקורי: הידאקי אנו | במאי: קאזויה טסורומאקי


לקריאה נוספת:
• Evangelion: 1.11 You Are [Not] Alone
[הסרט הראשון]
• Evangelion: 2.22 You Can [Not] Advance
[הסרט השני]

לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם