Dragon Ball Kai

הכול החל כרעם ביום בהיר: חברת Toei Animoney הכריזה על סדרה חדשה של ‘דרגון בול’. מי? מה? מו? למה? בול עץ? “חכו ותגלו”.
אז חיכינו וגילינו.
כל הרעש היה סביב שידור חדש לסדרה ‘זי Dragon Ball’ [דרגון בול Z], אבל לא סתם שידור חדש…שידור חדש ומשופר! כל אנשי צוות הדיבוב המקורי (למעט אלה שמתו מהרעלת אלכוהול) חזרו לתפקידים שרוממו אותם, ומה תגידו על זה? גם אחרי עשרות שנים בתפקיד הקול של מאסאו נוזאווה, מי שמדבבת את גוקו וגוהאן, נשאר צפצפני. מלבד זאת השידור אמור למחוק כול זכר לפילרים ולעקוב עד כמה שניתן אחר המאנגה המקורית של טוריאמה, אך כמובן שהושארו דמויות פילר שקצת קשה להתעלם מהם בעריכה, כמו גרגורי הצרצר ו…המ…גרגורי הצרצר.

המשמעות של הדבר היא שכאשר פריזה אומר “כוכב נאמק יתפוצץ בעוד 5 דקות”, הוא יתפוצץ בעוד חמישה פרקים ולא עשרה. לא שזה משנה כל-כך עכשיו כשאפשר לראות הכול באיכות HD, שגם לזה דאגו החברים מ-Toei.

רגע אחד…האמריקאים לא עשו כבר את כול הדברים האלה?

אכן עשו, החל מה-DVD Collection וה-Super DVD Collection דרך ה-Remastered DVD Collection ועד ל-Uncut Remastered Super DVD Collection Platinnum Box Set (וחוזר חלילה מאז שהומצא הבלו-ריי). אבל לא משנה מה האמריקאים עושים, אם זו יוזמה של היפנים זה אמור להיות הרבה יותר טוב. כביכול. חוץ מזה, עכשיו יש ליפנים גרסה נוצצת, ערוכה ומשופרת של דרגון בול, ואפילו מעט מצונזרת מאחותה המקורית על מנת שתתאים לנפשותיהם הרכות של ילדי אמריקה. ולא תאמינו מה היה הדבר הראשון שעשו האמריקאים אחרי שיחת הטלפון ההיא בה מפיק יפני הפציר בהם “הנה! יש גרסה של דרגון בול שערכנו אותה מאפס. בבקשה בבקשה בבקשה אל תשנו לנו גם אותה”. הם שינו את שמה ל-Dragon Ball Z Kai וצנזרו אף יותר!

נו טוב. צריך להיות ממש מטומטם (או אמריקאי, אותו דבר) כדי לצפות ב-‘קאי’ בגרסתה הצורחת-באנגלית, אבל האם בכלל יש לסדרה היפנית מה להציע? אם להסתמך על הנתונים, אזי שכן – ממוצע רייטינג של 9.0%, שזה בערך פי 3 מנארוטו ביום טוב. עכשיו כשאני חושב על זה, Toei השתינו בקשת על סטודיו Pierrot עם [בואו נקרא לכלב בשמו] שידור חוזר של סדרה שהסתיימה לפני 15 שנה. אני מתערב איתכם שהיו מספר ראשים שעפו ב-Pierrot בשנתיים האחרונות, מעניין אם זו הסיבה ששיפודן השתפרה פלאים קצת אחרי שדרגון בול קאי עלתה?

אך אם להיות רציניים, קאי היא הזדמנות לדור הצעיר להתחנך על ברכיו של מה שחינך את הדור הקודם, עד כמה שאפשר לקרוא לגברים מצ’ואיסטים שיורים כדורי אנרגיה על ג’וקים מדברים ‘סדרה חינוכית’. זה לרוב עדיף על לנסות לשמר מותג דרך סדרות חדשות כמו שפוקימון וגאנדם עושות כבר שנים (על GT לא מדברים), והלוואי ויותר סדרות קלאסיות יקבלו סיבוב חוזר כמו קאי. אבל לא בצורה הזו.

כי…אם כבר השקעתם משאבים להחזיר את המדבבים, ואפילו להשכיר שמות גדולים כמו איה היראנו וריאְה קוגומייה, ואם כבר הלחנתם פס-קול חדש (על הבלגן שהוא יצר אדבר תיכף…) ושדרגתם ל-HD וערכתם, גזרתם, קיצצתם, הוספתם, חיטטתם ואלוהים יודע מה עוד…לא היה עדיף להשקיע בלצייר הכול מחדש? כי למרבה הצער, Toei לא קוסמים – וגם ב-HD הסדרה עדיין נראית ישנה, בטח כשהיא משודרת מול בומבות אנימציה כמו Star Driver ו-Fullmetal Alchemist. וזה לא שהם לא יכולים, הם יכולים וחצי. הרי רק ב-2008 שוחרר ספיישל בן חצי שעה של דרגון בול, אותו ספיישל שהחל את גל השמועות שסדרה חדשה של דרגון בול נרקחת. מיותר לציין שבספיישל הזה דרגון בול נראתה נפלא יותר ממה שהיא נראתה אי פעם. אלא ש-Kai היא הכלאה לא ברורה, כי האנימציה היא אותה אנימציה ישנה אבל מאידך פריימים רבים שופצו וסצנות מלאות צוירו מחדש. התוצאה הייתה שמדי פעם ראינו סצנות שנראות ככה [מ-08:06 עד 08:26] ושנייה אחר-כך הסצנות חזרו להיראות ככה [כל שאר הפרק].

ריח רע מאוד מדיף כל העסק הזה. נהניתי מאוד לצפות בקאי, אבל כסיפור. בתור מי שגם גדל על Z כשהיה קטן, היה נחמד מאוד לחזור שנים אחורה ולצפות באותם גיבורים מגיחים מחדש על המסך, עם מינימום מריחות (למרבה האירוניה, את קאי שזורמת הרבה יותר לקח שנתיים לסיים בשידור שבועי בעוד את Z המייגעת ראינו כולנו בשידור יומי). צופים חדשים שהסדרה המקורית לא עשתה להם את זה לא ימצאו נחת בדרגון בול קאי. אך למעריצים הוותיקים יש הרבה מה להתרפק עליו, כי הקרבות והסצנות הגדולים ביותר נראים כעת גדולים יותר: הקרב האפי על כוכב נאמק, ההפיכה האייקונית של גוהאן לסופר סאייה 2, הקרן של פריזה מפלחת את קרירין, מונולוג המוות של וג’יטה, ועוד. כל אלו ועוד היו הסצנות שלימדו מהי סדרת שונן אמיתית, ולראות אותן שוב מעורר תחושת נוסטלגיה. ומה בקשר לצופים חדשים? מסתבר שהצופים החדשים זומברו, שכן כול השליש האחרון במאנגה – זה שמכסה את סאגת בּוּ – אינו חלק מ-‘קאי’, לא בעתיד הנראה לעין בכל אופן. איזו מורשת בדיוק יכולה להנחיל לעצמה סדרה שצופים חדשים לא יכולים לראות כי העלילה בה לא שלמה?

נוסף על כל העניין הזה עם בו, התווספה צרה חדשה בשם קנג’י יאמאמוטו. מי זה קנג’י יאמאמוטו? אני שמח ששאלתם. קנג’י יאמאמוטו הוא האדם שאחראי על-החלק המרכזי החדש בקאי שאינו קשור בגרפיקה: מוזיקת הרקע. עד שהגיע לקאי הוא עבד בעיקר על המשחקים של דרגון בול, וכעת הייתה לו ההזדמנות להוכיח עצמו בפריים-טיים. אלא שממש לאחרונה מספר מפיקים איימו לתבוע את Toei, והגיעו דיווחים על כך שבאזורים מסוימים של יפן הוחלף פס-הקול של הסדרה (למעת שירי הפתיחה והסיום) בפס-הקול של הסדרה הישנה. הדבר הביא לגל של שמועות, ובהמשך לעובדות כמעט מוצקות, לכך שחלק גדול מהלחן של קאי מועתק. 2 פרקי הסיום שודרו ב-Fuji TV עם הלחנים הישנים. ונחשו מאיפה העתיק יאמאמוטו? מ-“אווטאר” ו-“טרמינייטור”! כי אם להעתיק, אז ברור שעדיף משוברי-קופות היסטריים כדי שיהיה קל לגלות. ההפתעה היחידה בסיפור היא איך לכל השדים לקח למעלה משנה לעלות על העסק? אין לי שמץ של מושג מה הוא חשב לעצמו, אבל ללא ספק יאמאמוטו דפק את עותקי ה-DVD שיוסרו כעת מהמדפים ואופציות לשידורים חוזרים, ואלוהים יודע מה יקרה לבן-דוד האמריקאי. ואם אתם חושבים שזה לא כזה נורא שלקאי תהיה את המנגינה של Z, ובכן…תראו את שני הפרקים האחרונים ותחזרו אלי.

אתם ודאי תוהים מהיכן אני ממהר כל-כך להאשים. ובכן, קודם כול…הקשיבו לזה. עכשיו הקשיבו לזה.
לא משכנע?
מה עם
זה וזה?
מי אמר צירוף מקרים?
אם Toei היו משוכנעים בצדקתם, הם היו תובעים בחזרה את האם-אימא של מי שהיה מנסה לטעון שהם גנבים. אבל במקום זאת הם מיהרו להחליף את המנגינה במעט הפרקים שנותרו. זו לא התנהגות של חפים מפשע. חוץ מזה שבתור האחראי על המנגינה בחלק מכובד של משחקי הוידיאו של דרגון בול, נמצא שיאמאמוטו העתיק בגסות גם לחנים למשחקים. ושמעו, לא אכפת לי לשמוע את המוזיקה מאווטאר או טרמינייטור בפס-הקול של דרגון בול. אני מודה שהיא הייתה מוצלחת. אבל אם היו קונים את הזכויות להשתמש בלחנים הנ”ל או בוריאציות דומות שלהן, הסיפור היה חולף מתחת לרדאר.

לפחות סטודיו Pierrot יכולים לפתוח בקבוקי שמפניה.


הטוב: HD וכל החרא הזה, נאמן למקור.
הרע: המקור.
וה-‘היי, רגע אחד’: דרגון בול קאי לא עלתה לשידור חצי שנה לפני אווטאר?

ציון במדד OK – קונטרוברסלי מדי, נדלג על זה הפעם.

Dragon Ball Kai | מכות, אימונים, מכות, אימונים, מכות | 2009-2011 | פרקים: Over 90 | סטודיו Toei Animation | במאי: יאסוהירו נווואטורי (הבן-אדם עם הרזומה הקצר ביותר בתעשייה שהגיע להיות במאי) | יוצר מקורי: אקירה טוריאמה

לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם