Dragon Ball Kai

הכל החל כרעם ביום בהיר: חברת Toei Animoney הכריזה על סדרה חדשה של ‘דרגון בול’. מי? מה? מו? למה? בול עץ? “חכו ותגלו”.

אז חיכינו וגילינו.

הרעש היה סביב שידור חדש לסדרה ‘Dragon Ball Z’, אבל לא סתם שידור חדש… שידור חדש ומשופר! כל אנשי צוות הדיבוב המקורי (למעט אלה שמתו מהרעלת אלכוהול. תעשו גוגל) חזרו לתפקידים אשר רוממו אותם, ומה תגידו על זה? גם אחרי עשרות שנים בתפקיד, קולה של מאסאו נוזאווה, מי שמדבבת את גוקו וגוהאן, נותר צפצפני. מלבד זאת, השידור אמור למחוק כול זכר לפילרים ולעקוב, עד כמה שניתן, אחר המנגה המקורית של טוריאמה. עם זאת, נותרו דמויות פילר שקשה היה לחתוך בעריכה, כמו גרגורי הצרצר ו… המ… גרגורי הצרצר.

משמעות הדבר היא כאשר פריזה אומר “כוכב נאמק יתפוצץ בעוד 5 דקות”, הוא יתפוצץ בעוד חמישה פרקים ולא עשרה. לא שזה משנה כל-כך, כי אפשר כעת לראות הכול באיכות HD בחסות החברים מ-Toei.

רגע אחד – האמריקאים לא עשו כבר את כל הדברים האלה?

אכן עשו, החל מה-DVD Collection וה-Super DVD Collection דרך ה-Remastered DVD Collection ועד ל-Uncut Remastered Super DVD Collection Platinnum Box Set (וחוזר חלילה מאז שהומצא הבלו-ריי). עם זאת, לא משנה מה האמריקאים עושים, אם זו יוזמה של היפנים – זה אמור להיות הרבה יותר טוב (כביכול). חוץ מזה, עכשיו יש ליפנים גרסה נוצצת, ערוכה ומשופרת של דרגון בול, ואפילו מעט מצונזרת מאחותה המקורית על מנת שתתאים לנפשותיהם הרכות של ילדי אמריקה.

ולא תאמינו מה היה הדבר הראשון שעשו האמריקאים אחרי שיחת הטלפון ההיא בה מפיק יפני הפציר בהם “הנה! יש גרסה של דרגון בול שערכנו אותה מאפס. בבקשה בבקשה בבקשה אל תשנו לנו גם אותה”. הם שינו את שמה ל-Dragon Ball Z Kai וצנזרו אף יותר!

נו טוב. צריך להיות מטומטם כדי לצפות ב-‘קאי’ בגרסתה הצורחת-באנגלית, אבל האם יש בכלל לגרסה היפנית מה להציע? אם להסתמך על הנתונים, אזי שכן – ממוצע רייטינג של 9.0%, פי 3 מנארוטו ביום טוב. עכשיו כשאני חושב על זה, Toei השתינו בקשת על סטודיו Pierrot עם [בואו נקרא לכלב בשמו] שידור חוזר של סדרה שהסתיימה לפני 15 שנה. אני מתערב איתכם שראשים עפו בסטודיו Pierrot. מעניין אם זו הסיבה ששיפודן השתפרה פלאים קצת אחרי שדרגון בול קאי עלתה?

‘קאי’ היא הזדמנות לדור הצעיר להתחנך על ברכיו של מה שחינך את הדור הקודם, עד כמה שאפשר לקרוא לגברים מצ’ואיסטים שיורים כדורי אנרגיה על ג’וקים מדברים ‘סדרה חינוכית’; לרוב זה עדיף על לנסות לשמר מותג דרך סדרות חדשות כמו שפוקימון וגאנדם עושות כבר שנים (על GT לא מדברים), והלוואי ויותר סדרות קלאסיות יקבלו סיבוב חוזר כמו קאי — אבל לא בצורה הזו.

כי… אם כבר השקעתם משאבים להחזיר את המדבבים, ואפילו להשכיר שמות גדולים כמו איה היראנו וריאְה קוגומייה, ואם כבר הלחנתם פס-קול חדש (על הבלגן שהוא יצר תכף אדבר) ושדרגתם ל-HD וערכתם, גזרתם, קיצצתם, הוספתם, חיטטתם ושנלונג יודע מה עוד… לא עדיף היה להשקיע בלצייר הכול מחדש?

למרבה הצער, Toei לא קוסמים – וגם ב-HD הסדרה נראית ישנה כמו הצ’יפס מתחת לספה שלי, בטח כשהיא משודרת מול מפלצות אנימציה דוגמת Star Driver ו-Fullmetal Alchemist. זה לא שהם לא יכולים, הם יכולים וחצי. הרי רק ב-2008 שוחרר ספיישל בן חצי שעה של דרגון בול, אותו ספיישל אשר החל את גל השמועות כי סדרה חדשה של דרגון בול נרקחת. מיותר לציין שבספיישל ההוא, דרגון בול נראתה נפלא יותר ממה שהיא נראתה אי פעם; אלא ש-‘Kai’ היא הכלאה לא ברורה, כי האנימציה היא אותה אנימציה ישנה, ומאידך פריימים רבים שופצו וסצנות מלאות צוירו מחדש. התוצאה הייתה שמדי פעם ראינו סצנות שנראות ככה [מ-08:06 עד 08:26] ושנייה אחר-כך הסצנות חזרו להיראות ככה [כל שאר הפרק].

ריח רע הדיף העסק. נהניתי לצפות בקאי – אבל רק כסיפור. בתור מי שגם גדל על Z כשהיה קטן, נחמד היה לחזור שנים אחורה ולצפות באותם גיבורים מגיחים מחדש על המסך, עם מינימום מריחות (למרבה האירוניה, את קאי שזורמת הרבה יותר לקח שנתיים לסיים בשידור שבועי, בעוד את Z המייגעת ראינו כולנו בשידור יומי). צופים חדשים שהסדרה המקורית לא עשתה להם את זה לא ימצאו נחת בדרגון בול קאי, אך למעריצים הוותיקים יש הרבה מה להתרפק עליו, כי הקרבות נראים כעת גדולים יותר: הקרב האפי על כוכב נאמק, ההפיכה האייקונית של גוהאן לסופר סאייה 2, הקרן של פריזה מפלחת את קרירין, מונולוג המוות של וג’יטה ועוד – כל אלו ועוד הסצנות שלימדו על הפוטנציאל הרגשי של שונן, ולראות את הסצנות האלה שוב עורר בי נוסטלגיה.

ומה בקשר לצופים חדשים? מסתבר שהצופים החדשים זומברו (זה עדיין ביטוי?) שכן כל השליש האחרון מהמנגה – זה שמכסה את סגת בּוּ – אינו חלק מ-‘קאי’. לא בעתיד הנראה לעין בכל אופן. איזו מורשת בדיוק יכולה להנחיל לעצמה סדרה שצופים חדשים לא יכולים לראות כי העלילה בה לא שלמה?

נוסף על כל העניין הזה עם בו, התווספה צרה חדשה בשם קנג’י יאמאמוטו.

מי זה קנג’י יאמאמוטו? אני שמח ששאלתם. קנג’י יאמאמוטו הוא האדם שאחראי על החלק המרכזי החדש בקאי שאינו קשור בגרפיקה: מוזיקת הרקע. עד שהגיע לקאי, עבד יאמאמוטו על המשחקים של דרגון בול, וכעת הייתה לו ההזדמנות להוכיח עצמו בפריים טיים. אלא שממש לאחרונה מספר מפיקים איימו לתבוע את Toei, והגיעו דיווחים על כך שבאזורים מסוימים של יפן הוחלף פס-הקול של הסדרה (למעת שירי הפתיחה והסיום) בפס-הקול של הסדרה הישנה. הדבר הביא לגל של שמועות, ובהמשך לעובדות מוצקות, כי חלק גדול מהלחן של קאי מועתק, ו-2 פרקי הסיום שודרו ב-Fuji TV עם הלחנים הישנים. נחשו מאיפה העתיק יאמאמוטו? מ-“אווטאר” ו-“טרמינייטור”, כי אם להעתיק, אז ברור שעדיף משוברי-קופות ידועים על מנת שקל יהיה לגלות. ההפתעה היחידה בסיפור היא איך לכל השדים לקח למעלה משנה לעלות על העסק?

יאמאמוטו דפק את עותקי ה-DVD שיוסרו כעת מהמדפים, וכן את האופציות לשידורים חוזרים, והשד יודע מה יקרה לבן-דוד האמריקאי. אם אתם חושבים שזה לא כזה נורא שלקאי תהיה את המנגינה של Z, ובכן… צפו בשני הפרקים האחרונים ותחזרו אלי.

אתם ודאי תוהים מהיכן אני ממהר כל-כך להאשים.

ובכן, קודם כול…הקשיבו לזה. עכשיו הקשיבו לזה.

לא משכנע?

מה עם זה וזה?

מי אמר צירוף מקרים?
לוּ Toei היו משוכנעים בחפותם, הם היו תובעים בחזרה את האם-אימא של מי שהיה מנסה לטעון שהם גנבים. אבל במְקום זאת הם מיהרו להחליף את המנגינה בפרקים שנותרו. זו לא התנהגות של חף מפשע. מעבר לכך, בתור האחראי על המנגינה בחלק מכובד של משחקי הוידיאו של דרגון בול – נמצא שיאמאמוטו העתיק בגסות לחנים למשחקים.

שמעו, לא אכפת לי לשמוע את המוזיקה מאווטאר או טרמינייטור בפס-הקול של דרגון בול, ואני מודה שהיא הייתה מוצלחת. אבל אם היו קונים את הזכויות להשתמש בלחנים הנ”ל או בוריאציות דומות שלהן, הסיפור היה חולף מתחת לרדאר.

נו, לפחות סטודיו Pierrot יכולים לפתוח בקבוקי שמפניה.

איפה הייתי? אה כן. “דרגון בול קאי” היא סדרה טובה ומאכזבת בו זמנית. תהנו.


הטוב: HD וכל החרא הזה, נאמן למקור.
הרע: המקור.
וה-‘היי, רגע אחד’: דרגון בול קאי לא עלתה לשידור חצי שנה לפני אווטאר?

ציון במדד OK – קונטרוברסלי מדי, נדלג על זה הפעם

Dragon Ball Kai | מכות, אימונים, מכות, אימונים, מכות | 2009-2011 | פרקים: Over 90 | סטודיו Toei Animation | במאי: יאסוהירו נווואטורי (במאי האנימה עם הרזומה הקצר בהיסטוריה) | יוצר מקורי: אקירה טוריאמה

לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם