Boruto: Naruto the Movie

ספוילרים לסוף המנגה, מן הסתם.


alt

משהו טוב עובר על הסרטים של “Naruto“: הם נהיים טובים.
יצאו עד כה 11 סרטים בפרנצ’ייז (פעם אהבתי להשוויץ שחוץ מהראשון, כתבתי ביקורת על כולם. בדיעבד זה משהו שאני צריך להתבייש בו). מתוך אותם 11 סרטים, אין רוב של סרטים שהם טובים. אם קרתה טעות והגיח לעולם סרט Naruto שאפשר להגדיר כ-‘מהנה’, הסרט שאחריו היה מתקן את הבעיה.

החל מ-“Blood Prison” (השמיני בסדרה) קמה מגמה חדשה: סטודיו Pierrot החל בניסוי ובו הם בחרו לשחרר סרט שהוא (שימו לב) סבבה לגמרי… ושנה אחריו (“Road to Ninja“), הם עשו את זה שוב! מה מסתבר? ישנה קורלציה בין איכות להכנסות, וכל הזמן הזה הקהל אפילו לא רצה סרטים על נסיכות שנארוטו חייב להציל. שוקינג, אני יודע. השיא הגיע שנה שעברה עת עלה לאקרנים “The Last: Naruto the Movie“; לא רק הסרט הטוב ביותר של Naruto אלא אחד מסרטי האנימה האיכותיים שיצאו.

מעטים בלבד הם “מסרטי האנימה האיכותיים שיצאו“, על כן לא ציפיתי מ-“Boruto להגיע למעמד דומה, ו…סליחה על האכזבה המוקדמת… הוא באמת אינו כזה. עם זאת, זהו הסרט השני הטוב ביותר של Naruto והיחיד שנאמן לרוח הסדרה. חלק גדול מכך התאפשר בזכות העלילה שהיא קאנונית למנגה (בדומה לסרט הקודם), ולא איזה פילר אזוטרי עם חוקים והגבלות שנועדו בזמנו להפריד בין עלילות הסרטים לעלילת הסדרה. אולם בזמן שהסדרה המדוברת עדיין משתרכת מאחור עם פרקי זיכרונות ופילרים, נוצר אבסורד ובו סדרת האנימה היא הבונוס והסרטים הם קרן האור עם העלילות החדשות.

alt

למרבה האירוניה, “Boruto” הוא בכלל לא סרט נארוטו. זהו סרט על בורוטו. או שמה זה באלוטו? או בולט? יודעים מה, אני אקרא לו איך שצריך לקרוא לו: ילד קקה. ילד קקה הוא בנו הבכור של ההוקאגה השביעי, הלא הוא נארוטו מיודענו. כיוון שנארוטו עסוק בדברים בהם הוקאגה צריך להיות עסוק, ילד קקה עצוב שהוא לא מקבל יחס מאבא. אותו אבא שהיה ילד יתום שנוּכר על-ידי תושבי הכפר ואולץ לגדול עם מפלצת, אך התאמן קשה, הציל את העולם והפך להיות הנינג’ה הכי חזק — כל זאת כדי שהילד הקקה שלו יעשה רגשִי על הזנחה.

לא הייתי שלם עם ההחלטה לתת לילד קקה להיות הגיבור החדש, בדיוק מהסיבה הזו; הוא חי בתקופה של שלום וטכנולוגיה מתקדמת, חבריו מחזיקים לו את היד ויש לו משפחה אוהבת. אך הוא מבחינתו מעדיף להסתובב עם פרצוף חמוץ וליצור בלגן. מצד אחד הוא לא צפה באנימה של ‘Naruto’ כמונו ולכן הוא לא יודע מה אבא שלו עבר וכמה הוא באמת מגניב. מצד שני, סאראדה – בתו של סאסקה – כלל לא ראתה את אביה במשך שנים. האם היא מרגישה שיש לה את הפריבילגיה לעשות צרות? לא. סאראדה ילדה חכמה, לכן היא לא ילדה קקה. הייתי שמח לו סאראדה הייתה גיבורת הסדרה, אבל לצערי נתקענו איתו אז נסתדר עם מה שיש.

alt

מבחני הצ’ונין בפתח וילד קקה רוצה להיות התלמיד של סאסקה כדי להראות לכולם מה הוא שווה. הפתעה: הוא לא שווה הרבה, לכן הוא מרמה. כיוון שזה העתיד וכאלה, קיימת טכנולוגיה חדשה שמאפשרת לכל הדיוט להשתמש באיזה ג’וטסו שבא לו. נארוטו ההוקאגה אוסר על השימוש בטכנולוגיה במבחני הצ’ונין כיוון שנארוטו מבין שזה צ’יט ומי שמשתמש בצ’יטים הוא נוב גרוע. ילד קקה מבין זאת פחות, והוא משתמש בצ’יט כדי לקדם את עצמו במבחנים.

בד בבד, איוּם חדש מתבשל ברקע: שני חבר’ה משבט אוהטסוּקי רוצים להמשיך את מה שקאגויה הייתה אמורה לסיים (ככה זה יהיה מעתה? כל רשע חדש שימציאו יהיה שייך לשבט אוהטסוקי רק כי קאגויה באה ממנו?). כיוון שזה סרט, אין זמן להוציא לפועל תכנית ארוכת-שנים; השניים מביסים ג’ינצ’וריקי מפורסם ומיד לאחר מכן שועטים לקונוהא, זאת בזמן שמבחני הצ’ונין נמצאים בעיצומם.

מבחני הצ’ונין ביקום נארוטו הם כמו חתונות במשחקי הכס: מתחילים כחגיגה, נגמרים באסון. כעת נארוטו חייב להציל את העולם בשנית (או בשלישית, אם מחשיבים את הסרט הקודם) ולצדו סאסקה שמוכיח שעדיין יש לו את זה. ילד קקה נקלע אל תוך הבלגן וחוטף, לראשונה בחייו, סטירה מהמציאות.

ילד קקה הופך לילד פחות-קקה כאשר התסריט מתפנה להסביר לו שהוא ילד קקה. הוא עדיין בכיין מעצבן ואני לא מבין מדוע מתייחסים אליו כמו אל המשיח, אבל הנה, מחלתי: אני מוכן לקרוא לו בורוטו ולא ילד קקה.

alt

גולת הכותרת היא המערכה האחרונה נגד שני הרעים לשבט אוהטסוקי. זה ללא ספק אחד הקרבות האיכותיים בתולדות האנימה, ולשמחתי מתרחש בו משהו שלא קרה באף סרט קודם: היוצרים נזכרו שאפשר להשתמש בפס-קול של סדרת האנימה גם בסרט, בלי שהאדמה תבלע את הסטודיו. סדרת האנימה מלאה בפילרים עם אנימציה בשקל תשעים – אך בחולי ובעוני, המוזיקה בסדרה תמיד טובה. כאשר אותה מוזיקה מתנגנת לפתע גם בסרט, נוצר חיבור אדוק בינו לבין המעריצים.

רק אז שמתי לב שגם האנימציה בסרט היא שונה… יחסית לסרט של Naruto, אבל היא מוכרת מאוד לצופים הקבועים. סרטי “Naruto” עד כה השתמשו באנימציה מרהיבה, גרפיקה עוצרת נשימה ורקעים מפורטים להפליא, אוּלם יפים ככל שיהיו, לא כך אני רגיל לראות את קונוהא מדי יום חמישי. “Boruto” משנה את המצב: הסרט מבוים על-ידי הירויוקי יאמאשיטה, אחד האנימטורים המוערכים בסדרה, אם לא המוערך ביותר מבין אלה שעובדים עליה כיום. כאשר מתרחש קרב גדול או ישנה סצנת מפתח, הוא האיש שאתם רוצים בעמדת ההנפשה (זוכרים את קאקאשי נגד אוביטו? או את מאדרה נגד כולם? כן, זה הוא). לכן, לראשונה בקריירה שלו כבמאי, יאמאשיטה בחר להנחיל את סגנון האיור החופשי שלו אל הסרט, ובכך לגרום לו להיראות כמו פרק עתיר-תקציב של סדרת האנימה — עניין טבעי למדי בתור סרט שממשיך את עלילתה. אז אולי הסרט פחות מרשים מבחינה ויזואלית כמו הסרט הקודם, אבל האנימציה שבו היא האותנטית ביותר.

מבחני הצ’ונין כבמה עלילתית מרחיקים את “Boruto” מאזור הסרטים ומקרבים אותו אל אזור הסדרה. יותר מהכל, זהו פרק ארוך של האנימה, או פיילוט לסדרת האנימה של בורוטו שכולנו יודעים שתגיע. הרבה מהדמויות המוכרות בעולם הסדרה נמצאות בסרט אך הן לא עושות הרבה, מה שמפנה מקום ליחסים בין בורוטו לאביו (ולסאסקה). זהו סיפור אישי, כזה שהרעים לא גונבים ממנו את אור הזרקורים, אם כי אני לא יכול לתאר במילים עד כמה הקרב הסופי מדהים. מעריצי הסדרה אף יזהו רפרנסים פנימיים, כולל לסאגת זאבוזה (כסף מונופול למי שיגלה היכן הדמיון בין הסרט לבין פרט ספציפי שקרה בסגת זאבוזה).

alt

יותר מהכל, אני אשמח אם הסרט הבא יחזיר את נארוטו למרכז הבמה. עוד לא ראינו סרט בכיכובו בתקופת היותו הוקאגה, והפוטנציאל של סרט כזה הוא עצום. אבל אם הסרט הבא יתרכז גם הוא בבורוטו (מה שסביר שיקרה, לאור ההצלחה הכלכלית והביקורתית של הנוכחי) — אני לא אזיל דמעה. סטודיו Pierrot יודעים סוף סוף מה הם עושים*

* רק בכל הנוגע לסרטים.


הטוב: עתיר אקשן, אמוציות ועלילה קאנונית חשובה.
הרע: גיבור הסרט הוא ילד קקה רוב הזמן.
והמכוער: אם גיבור הסרט הבא יהיה מיטסוקי.

סביר במדד OK – סביר פלוס פלוס

alt

Boruto: Naruto the Movie | יפן, 2015 | 96 דקות | שונן, דרמה, אקשן, מד”ב, פנטזיה, Fist Bumbs | סטודיו Pierrot | יוּקוּ סאנפיי [סְלים בראדלי מ-“Fullmetal Alchemist”. לנצח היא תדבב ילדי קקות ], קוקורו קיקוּצ’י [בורוטו מ-“The Last: Naruto The Movie”. פה היא מדבבת את סאראדה. What gives?], ג’וּנקוֹ טאקגוּצ’י [גון פריקס מ-“Hunter x Hunter”], נאנה מיזוּקי [סאיה מ-“Blood-C”], ריואיצ’י קיג’ימה [לנקה מ-“God Eeater”], צ’יאה נאקאמורה [צ’יהירו איָסַטו מ-“Ace Attorney”], נוריאקי סוּגייָאמה [אנגליה מ-“Hetalia”] | תסריט: מאסאשי קישימוטו, אוּקְיוֹ קוֹדָאצ’י | במאי: הירויוקי יאמאשיטה | יוצר מקורי: מאסאשי קישימוטו

לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם