Bakuman 3

• סוג של ספוילרים (אבל אם כבר אתם קוראים את הביקורת הזו, כנראה שאתם יודעים הכל).
• מומלץ לקרוא את הביקורות על העונה הראשונה והעונה השניה.


זהו, אין יותר באקומן.
אם  יש דבר אחד שידעתי בשלוש השנים האחרונות, זה שבכל סתיו תתחיל עונה חדשה של באקומן, ושיהיו לה 25 פרקים והיא תהיה אחידה ברמת ההפקה שלה, לא גבוהה במיוחד אבל לא עצלנית. כעת זה נגמר, וכאשר יגיע חודש אוקטובר ללא באקומן ארגיש היטב כי משהו חסר. שנה ללא באקומן היא כמו שנה ללא באקומן. או משהו כזה.

העונה השלישית מתחילה מ…רגע, מאיפה היא מתחילה באמת?
קשה מאוד להבדיל בין עונה אחת של באקומן לזו האחרת, ובשלב כל-כך מתקדם באמת שאין לי מושג מה אני יכול לספר לכם שיש בתחילת העונה הזו שלא היה בקודמת. צמד אשירוגי מוטו עובדים קשה כרגיל על מנת להפוך את המנגה החדשה שלהם, Perfect Crime Club, לפופולרית יותר, בתקווה שגרסת האנימה לה השניים מייחלים תגיע במהרה. אבל עד שזה יקרה (אם בכלל), עליהם להתמודד מול מגוון רחב של בעיות אישיות, והם לא היחידים.

בולט במיוחד העונה הזו הוא היראמארו, המנגקה היחיד בעולם שכנראה שונא את העבודה שלו. בעונות הקודמות חשבתי שההידלקות שיש לו כלפי אָאוֹי היא גאג חולף ותו לא, אבל מסתבר שמתחת לפני השטח נרקם רומן אמיתי. עכשיו כאשר נאקאיי הפך למאנייק ונעלם, יש להיראמארו הזדמנות פז. אבל האם האינטרסים של העורך שלו ישבשו לו את התכניות? את זה תגלו לבד, אבל כן אגיד שהפרקים שמתמקדים בהיראמארו ואָאוֹקי הם המצחיקים ואולי אפילו הטובים ביותר, וחבל, כיוון שהם הכי פחות 'באקומניים' במהותם. מה זה אומר בעצם על הסדרה?

סגה שתפסה העונה מקום רב הזו היא זו של נאנאמינה. יוצריה המקוריים של באקומן מעודכנים למדי בכל הקשור לדור הזה ומבינים כי לאינטרנט יש כח השפעה עצום על הלך הדברים. נאנאמינה הוא מנגקה שאת הסדרה שלו הוא מאייר על-סמך רעיונות של עשרות גולשים בצ'ט באינטרנט. הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי לדעתו השפעתם של רבים חזקה יותר מרעיון של אדם בודד. על-ידי כך הוא משוכנע שהוא יכול להתעלות אפילו על אשירוגי מוטו אותם הוא מעריץ. אשירוגי מוטו בתגובה: Challenge Accepted.

אה, וגם טאקאגי עוזר לשיראטורי – אחד העוזרים שלהם – לפתח מנגה משלו, מה שגורם למאשירו לחשוש כי הדבר עתיד לפגוע בקריירה אשירוגי מוטו. אם לא וויקיפדיה, הייתי שוכח שהסגה הזו בכלל התקיימה.

ולא כי היא משעממת, פשוט היא נגמרת עוד לפני שהספקתי להבין שהתחילה. למעשה, יש ל-"Bakuman 3" הבדל מהותי אחד בינה לבין שתי עונותיה הקודמות: היא ממהרת. 

מהמנגה קראתי רק את הסגה האחרונה, אך גם בסגות שהאנימה כיסתה ושאותן לא קראתי במנגה – שמתי לב שהעלילה פשוט רצה. נראה כי היוצרים הבינו שמולם עומדת עונה אחת אחרונה וצריך לקצץ היכן שכואב. התסריטאים בחרו לסמן וי על סגות שנחשבות לפחות פופולריות כדי לחזור כמה שיותר מהר לסיפור הראשי. וזה עוד מילא, אבל סגה שלמה מהמנגה פשוט נמחקה כלא הייתה. תארו לכם, צופי האנימה, שיש סגה של באקומן עליה לא תוכלו לדעת אלמלא תקראו את המנגה. לא מדובר בשלושה-ארבעה פרקים, אם כי מעל עשרה! קוראי המנגה יגידו לכם שהסגה שדולגה אינה חשובה במיוחד לעלילה, ובכל זאת: באקומן זו סדרת אווירה, לא עלילה. אם האופציה השנייה הייתה להביא את באקומן לעונה רביעית ובכך להפוך את האנימה ליצירה שלמה אבל אטית בהרבה – עדיף היה לפנות בדרך הזו (ואז היא גם הייתה מגיעה ל-100 פרקים בדיוק. מה רע? מספר יפה).

היכן שהעונה הזו לא ממהרת היא דווקא מצטיינת היטב. אשירוגי מוטו מגיעים לשיא כשרונם השנה, אבל הם לא היחידים: ניזומה אייג'י, יריבם המר, מציב להם רף חדש להגיע אליו ובדרך משאיר על כולם אבק. צמד היוצרים במהלך כל העונה מנסים להגות את הסדרה הבאה שלהם, ובסופו של דבר יוצרים את להיטם הגדול ביותר: Death Note.

לא, לא באמת. אבל קרוב.
כדי ליהנות באמת ממה שהולך בעת כתיבת המנגה האחרונה ב-Bakuman, צריך להכיר קצת את ההיסטוריה של Death Note, סדרת הלהיט הקודמת של יוצרי המנגה של באקומן, טסוגומי אוהְבה וטקאשי אובטה. אשירוגי מוטו יוצרים בבאקומן סדרה שבבסיסה דומה מאוד ל-Death Note. "סדרת קרב שוננית לא סטנדרטית", כך הם מתארים את Reversi. אם תקראו את תקציר העלילה הן של Death Note והן של Reversi, לא תוכלו שלא להרים גבה. Death Note הייתה בזמנו אחת הסדרות הפופולריות ביותר, ובמונחי סדרת שונן היא הסתיימה מוקדם מאוד: כולה 108 פרקים. בנוסף, היא סיימה דרכה לפני עלייתה של האנימה. אשירוגי מוטו גם הם רוצים להביא את הסדרה שלהם לסיום בתנאים שלהם ולא בתנאים שאחרים מציבים להם, אך הדבר יוצר קונפליקטים הן עם שונן ג'אמפ והן עם החלום המתמשך שלהם לסדרת אנימה משלהם. אוהְבה ואובטה מנסים להעביר דרך Bakuman אמירה על עולם המנגה (ולמרות ש-Death Note כן הסתיימה לפני עליית האנימה, היא בכל זאת המשיכה הרבה אחרי שהייתה צריכה להסתיים), הבעיה היא שהמנגה של באקומן מתפרסמת במגזין שונאן ג'אמפ, אותו אחד שעשה את המוות ל-Death Note. לכן לא תמצאו כאן סוף מר או כזה שיורה חיצים ביקורתיים מדי כלפי המגזין. במילים אחרות "קבלו סוף טוב, אבל דעו לכם שבמציאות סבלנו".

מה שאמרתי קודם על רשת האינטרנט תקף לסגה נוספת: הסגה האחרונה של אזוקי מיהו. כפי שרבים מכם יודעים, אי אפשר היום להיות זמרת/שחקנית/מדבבת צעירה ביפן מבלי להיתקל בעשרות אלפי מעריצים פנטיים שישרפו כל דיסק ופוסטר אם יגלו לפתע שיש לאיידול הזו בן-זוג. רוצָה להתפרסם? תנהלי כעת חיים של נזירה. הפופולריות של אזוקי מיהו גואה אף היא, אבל כדי לשמר את הקריירה צריך לעבור את מחסום האש האחרון; מה קורה כאשר פורצות השמועות אודות כך שהיא בת זוגו של אחד המנגקות הפופולריים ביפן, ושהוא רוצה אותה לדבב בסדרת האנימה שלו? תודו שמבחוץ זה לא נשמע כשר במיוחד. למעשה, בעולם מתוקן, זה חומר לכלבוטק. אבל הכותבים של באקומן הצליחו להתעלות על המכשול הזה כמו גדולים, ואזוקי – אותה שנאתי במיוחד בעונה הראשונה – יוצאת מזה כמו גדולה. 

סיפורה של אזוקי מיהו, החלום המתקרב של האנימה, האמירה הכמעט חדה על מה שקרה ל-Death Note, היריבות שעולה מדרגה מול ניזומה אייג'י, כל סצנה של היראמארו ופניה האפלות של רשת האינטרנט – כל האלמנטים הללו יחדיו הופכים את העונה השלישית של באקומן לסיפור הצלחה. ההחלטה לזרז כמה מהסגות ולמחוק סגה אחרת צורמת לי מאוד, אך הסיפורים האינטנסיביים האחרים מצליחים לפצות על הכל.

העונה הזו והסדרה כולה מסתיימים בצורה המספקת ביותר שניתן להעלות על הדעת. בעיקר כאשר מבינים שהסיפור כולו מתרחש במהלך עשור! ראינו כיצד הם היו ילדודס קטנים עם חלום כמעט בלתי אפשרי, והיינו איתם כאשר הם התגברו על כל מכשול. הכרנו חברים חדשים, חלקם על הכיפאק (היראמארו, פוקודה, אאוי), חלקם מעצבנים (אייקו), וחלקם התחילו על הכיפאק וסיימו דרכם כמעצבנים (נאקאיי). למדנו כיצד עובדת תעשיית המנגה מבפנים ואילו כישורים צריך כדי להצליח, התרגשנו מכל עלייה בסקרים והתאכזבנו מהירידה במכירות. היינו שם לאורך כל הדרך ובמובן מסוים, הגשמנו את החלומות יחד איתם.

באקומן, את תחסרי לנו המון.


הטוב: עונה שמביאה לשיאים את העלילות המרכזיות באופן אופטימלי.
הרע: מזרזת בצורה כמעט כואבת חלק מהסגות הזניחות; מוחקת סגה שלמה.
והמכוער: אז תגידו, איה היראנו (מיסה מ-Death Note)…מה היה בינה לבין טקאשי אובטה?

ציון במדד OK – סביר פלוס פלוס פלוס

Bakuman 3 | יפן, 2012-2013 | 25 פרקים | סטודיו J.C Staff | דרמה, קומדיה, Slice of Life, עורבים | אטסושי אבּה [סקאקיבּארה מ-"Another"], סאטושי הינו [סאייטו מ-"Zero no Tsukaima"], סאוֹרי הייאמי [איקארוס מ-"Sora no Otoshimono"], סאוּרי יאהאגי [קארין מ-"Karin"], נובּוהיקוֹ אוֹקאמוֹטוֹ [רין אוקומורה מ-"Ao no Exorcist"], ג'וניצ'י סובּאווה [טארו מ-"Hanasaku Iroha"], אייקוֹ קאוואסוּמי [אוהנו מ-"Genshiken", סייבר מ-"Fate/stay night"], דאייסוּקה קירי [טקנאשי מ-"Host Club"], מאסאקאזו  מוריטה [איצ'יגו מ-"Bleach"] | בימוי: קייניצ'י סאקאיי, נוריאקי אקיטאייה | תסריט: רייקו יושידה [!K-ON] | יוצרים מקוריים: טסוגומי אוהבה, טאקשי אובּטה [Death Note]


לקריאה נוספת
· Bakuman [העונה הראשונה]
·2 Bakuman [העונה השניה]
· Bakuman 3 [העונה השלישית. תכל'ס זה סתם לינק לביקורת הנוכחית]

לקריאה נוספת

התגובות נעלות