(Arslan Senki (The Heroic Legend of Arslan

 

ארסלן הוא יורש עצר תמים, אדיב ובקושי יודע לאחוז בחרב. בעולם פנטזי אחר מישהו קרוב לוודאי היה מרעיל אותו, או נותן לו צ’פחה בגב – אפקטיבי לא פחות במקרה של ארסלן, וגם חוסך את הצורך לקנות חומרים רעילים.

נסיכנו הצעיר מעולם לא עזב את חומות אקבטאנה, עיר הבירה של ממלכת פּׂארְס העֹצמתית. בעיר תמצאו הכול מהכול: מזון, חיים נוחים, עבדים, חנויות מלאות בטובין, ביטוח שיניים, סניפים של קופיקס, ועוד. כן, כולם באקבטנה מאושרים… כנראה חוץ מהעבדים. כי הם עבדים.

על כל התושבים, המאושרים יותר והפחות, מוֹלך אנדרגורס – טיפוס קשוח, מהסוג שמעדיף לנהום במקום לדבר. אנדרגורס הוא אסטרטג מיומן, אחד שרומס צבאות זרים לארוחת בוקר (ואז נוהם עליהם). עם מלך כמו אנדרגורס, היציבות של ממלכת פארס בטוחה כמו … כמו… אמ… משהו בטוח… כזה.

אוּלם בעקבות טריק מלוכלך, קסם אפל ובגידה, הוּבס אנדרגורס בקרב ומעל הארמון המלכותי באקבאטנה מתנוסס כעת דגל לוסיטניה, הממלכה השכנה והאויבת הגדולה של פארס. הכול נראה אבוד אצל החבר’ה הטובים, אך אל חשש! הנסיך הצעיר ארסלן הצליח להימלט משדה הקרב, וכל מה שעליו לעשות הוא להביס את חיילי לוסיטניה.

יאי לנו?

סדרת האנימה של Arslan Senki היא חלק ממגמת מיתוג-מחדש של סדרת ספרי פנטזיה ידועה. הסופר שלה, ד”ר יוֹשיקי טָאנָאקה, יודע דבר או שניים על עולמות מורכבים: הוא כתב סדרת ספרים ידועה אחרת, Legend of the Galactic Heroes, מה שביסס את היותו כמומחה פנטזיה כמו גם מד”ב. ‘Arslan’ זכתה לגרסת אנימה קצרה וסדרת מנגה בשנות ה-90, אך לאחרונה הוחלט לספר מחדש את מעלליו של “האחד שיהפוך למלך”, כמו שנאמר בסוף כל פרק. אל הדגל נקראה הירומו ארקאווה, היוצרת של Fullmetal Alchemist. על פי המנגה החדשה של ארקאווה נוצרה סדרת האנימה (והמשחק שבדרך) – וכך הפך ארסלן לרלוונטי ב-2015.

מי שאוהב פנטזיה, לא ימצא ממנה הרבה ב-Arslan Senki. על אף שהסדרה מתרחשת ביקום בו יש הוקוס פוקוס, הוא לא נחלת הכלל. אפילו גזעים כמו אלפים וגמדים אינם חלק ממפקד האוכלוסין; כולם בסדרה הזו בני אדם. הראייה הראשונה לקיומם של כוחות מיסטיים מגיעה רק באמצע העלילה, והיא מותירה רושם קטן. קסם הוא חלק שוּלי במשחק המלחמה האפי, ואפשר היה גם בלעדיו. בעוכריה, זוהי סדרה על סכסוך פוליטי בין בני אדם, וכיצד נער תמים אחד נקלע אל לב הסערה.

ארסלן יוצא למסע לכיבוש מחדש של כס המלכות. לצדו עומד (או רוכב על סוס) דאריוּם, האביר החזק בממלכת פארס. השניים מגייסים את נארסוּס, מומחה לטקטיקה צבאית, יועץ אסטרטגי וצייר נוראי. אל הקבוצה הזו מצטרפים בהדרגה מספר חברי מפתח, ויחדיו הם פועלים למען מטרה אחת: הפיכת ארסלן למלך. והאמת? אני לא בטוח מדוע. כן, הוא נחמד, והוא מבטיח לבטל את העבדות, אבל גם אני נחמד וגם אני נגד עבדות – למה אף אחד לא הציע לי להיות מלך? לכל מקום אליו מגיעה הפמליה של ארסלן, אפילו גדול הציניקנים בסביבה משתכנע מיד “הצעיר חסר הכריזמה ונטול הניסיון הזה מוכרח להיות מלך”. הסבר שהוא לא ‘כי הוא ממש נחמד’ לא תמצאו באף פרק.

המניעים של רוב הדמויות הראשיות הוא שטחי: דאריום מגן על ארסלן עקב שבועה ואילו נארסוס קיבל הבטחה להיות הצייר הרשמי של הממלכה שתוקם. את שני אלה אני עוד יכול להבין (איכשהו), אלא שיש דמות שמצטרפת למסע בערך 30 שניות אחרי שכל משפחתה נרצחת על-ידי חיילים של לוסיטניה; ולא כי היא מחפשת נקמה, אלא כי היא דלוקה על נארסוס. בחירות תמוהות כאלה מתקבלות לאורך האנימה על ידי ארסלן, חבריו וגם אויביהם המושבעים.

למרות זאת, מצאתי את עצמי נמשך לסדרה הזו: אפילו שיש לו יותר מזל משכל, קיבלתי תחושת סיפוק כשראיתי כיצד ארסלן צובר יותר ויותר כוח. הסדרה מיטיבה לתאר גם את מה שקורה בחצר האויב, ולמרות שרוב המפקדים בלוסיטניה הם אנשים רעים, חלקם נמצאים שם עקב סיבות מוצדקות.

אני לא מבטיח דבר, אך קיים סיכוי רב ש-Arslan Senki תלמד אתכם דבר או שניים על היסטוריה. סדרת הספרים של טאנאקה “לוקחת השראה” מאפוס פרסי עתיק בשם ‘האמיר ארסלן’. הסיפור כמובן בדיוני, אך יחסי הכוחות הצבאיים מבוססים על אירועי עבר. פארס היא למעשה האימפריה הפרתית והאחמנית, לוסיטניה והאמונה הדתית שלהם מזכירים את הראשידון, והעמים האחרים בסדרה – כמו גם חלק מהקרבות – מבוססים (באופן מאוד חופשי) על תקריות אלימות מפורסמות.

Arslan Senki אם כך מביאה הרבה אל השולחן: היסטוריה, פוליטיקה, מלחמות עקובות מדם, דמויות חדורות מטרה, פיתוח אסטרטגי, מסע כנגד כל הסיכויים, יחסי גומלין סבוכים ואפילו דרמה משפחתית מפתיעה. בחלק מהפרמטרים מקיימת האנימה כל מה שהיא מבטיחה, באחרים יש לה עוד מקום לשיפור. אוּלם דווקא סדרה שאפתנית כמו זו ראויה לאיכות הפקה גבוהה בהתאם. לא גבוהה יותר, אלא פשוט גבוהה: אלא שבפועל, איך לומר בעדינות… יש רגעים שגרמו לעיניים שלי לדמם. אפילו הפרקים ה-‘חשובים’ (לרוב, אלה בהם יש קרב גדול) מקבלים יחס של פרק פילר של נארוטו. זה לא הופך את הסדרה לבלתי ניתנת לצפייה, אבל עיצוב הדמויות הבעייתי מסיט לעתים את תשומת הלב מהעיקר.

אל תיתנו אגב לתמונות להטעות אתכם: דליתי אותן בפינצטה.

אין הרבה סדרות כמו Arslan Senki בנוף האנימה של ימינו. קומדיות פנטזיה חסרות תכלית משודרות בהמוניהן, אך סדרות פנטזיה (עם או בלי פנטזיה) שלוקחות עצמן ברצינות, ומספקות תככים פוליטיים, מלחמות וסיפורי מסע אפיים – כמעט ואין. לאחרונה, כאשר חיפשתי סדרה הדומה ל-Arslan Senki ושטרם ראיתי, הייתי חייב לנבור עד שנות ה-90 שם מצאתי את “Record of Lodoss War“. מהבחינה הזו, טוב שארסלן וחבריו בסביבה, על אף חסרונותיהם הבולטים. זו אולי לא הסדרה המצטיינת של השנה, אבל כמוה תתקשו למצוא עוד אחת.


הטוב: מצליחה להחזיק סיפור הרפתקה מותח לכל אורכה. 
הרע: איכות הפקה בינונית במקרה הטוב… ואין הרבה מקרים טובים.
והמכוער: Silver Mask. מצטער, הייתי חייב.

ציון במדד OK – סביר פלוס

 (Arslan Senki (The Heroic Legend of Arslan | יפן, 2015 | 25 פרקים | סטודיו לא משהו | אקשן, הרפתקאות, פנטזיה, לא פנטזיה | יוֹסְקה קוֹבּיָאשִי [הירָאוֹקָה מ-“Shirobako”], יוֹשימָאסָה הוֹסוֹיָה [נזוּמי מ-“No.6”], דאיסוּקה נאמיקָאווה [ג’ואי מ-“Prison School”], קניצ’ירוֹ אוֹהָשי [היביטוֹ מ-“Space Brothers”], מאיה סאקאמוֹטוֹ [שחרזאדה מ-“Magi”], יוֹקי קאג’י [עליבאבא מ-“Magi”], יוֹמי אוּצ’ייָאמה [רוּרי מ-“Nisekoi”] | במאי: נוֹריוּקי אבּה [“Bleach”] | יוצרים מקוריים: ד”ר יושיקי טאנאקה, הירומו ארקאווה [“Fullmetal Alchemist”]

לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם