Aoi Honō

אוסקה, 1980.
מָאיוּרוֹ הוֹנוֹ הוא סטודנט שנה א’ באוניברסיטה לאמנויות. חלום חייו של הוֹנוֹ הוא להפוך למנגקה או לעבוד בתעשיית האנימה (מה שיצליח קודם). להוׁנוֹ כישרון לא רע באיור אוּלם סטודנט אחר בכיתה גונב לו את אור הזרקורים ונהיה אגדה מקומית, מה שמדרבן את הוֹנוֹ להצלחה.

שמו של הסטודנט? הידאקי אננו. 

Aoi Honō היא סדרה אוטוביוגרפית המבוססת על מנגה של קאזוּהיקוֹ שימאמוֹטוֹ. ב-Aoi Honō מתאר שימאמוטו גרסה פיקטיבית של עצמו. טוב, הגרסה אולי פיקטיבית אך הדמויות (וחלק מהסיטואציות) אמתיות. הידאקי אננו מוקף באסכולה של יוצרים שעתידים להפוך למקימי סטודיו GAINAX: הירוֹיוּקי יָאמָאגָה (לימים, הבמאי של The Wings of Honnêamise), טאקאמי אקאי (אחד המקימים) וטושיוֹ אוֹקָדה (נשיא הסטודיו). לא רק אנשי GAINAX חולקים את ספסל הלימודים עם הונו: אחד מחבריו הקרובים הוא מאסאהיקוֹ מינאמי – כיום נשיא סטודיו BONES (הוא עצמו הופיע לאחרונה גם ב-Shirobako. שנה מעניינת הייתה לבחור).

הידאקי אננו הוא אולי הניזוּמה אייג’י של הוֹנוֹ, אך האינטראקציה בין השניים מינימלית עד לא קיימת; בעוד שהונו עסוק בכניסה אל תעשיית המנגה, אננו וחבריו מקבלים הזדמנות פז לפרוץ אל עולם האנימה בסערה. שני קווי העלילה המקבילים מהווים הצצה נדירה לאחת התקופות החשובות ביותר של התחביב האהוב עלינו.

אם בטעות דמיינתם דרמה כבדה אודות הקושי להיות יוצר צעיר בתעשייה תובענית, אתם לא מסוגלים לטעות יותר: Aoi Honō היא רק במקרה סדרת לייב אקשן, כיוון שהיא מתנהגת כמו סדרת אנימה לכל דבר. הוֹנוֹ הוא צעיר אקסצנטרי שנלהב בקלות ומדוכא בקלות, ומחליט לשנות את מסלול חייו אחת לכמה פרקים – בדיוק כמו דמות אנימה. הסדרה מלאה בדיחות קרש, פרצופים מעוותים ומצבים ביזריים שרובם כנראה לא התרחשו באותו אופן כמו שמוצג בסדרה (וחבל).

מהחוויה הזו תצאו משכילים יותר; הונו נוטה להרחיב על אספקטים רבים בתעשייה, כולל ביורוקרטיה והחשיבות של כותרי מנגה של אותה תקופה. זה אומר שרפרנסים יש בשפע. בתור צופה מהעתיד, משעשע לשמוע את הונו מדבר על יוצרים חדשים כמו רוּמיקוֹ טאקאהאשי.

קריאה של מנגה במסגרת הסדרה היא חוויה אקטיבית גם לצופים, כיוון שאנו רואים את אותה מנגה על המסך בדיבוב מלא. למעשה, דמויות פופולריות רבות מאותה תקופה לא עוזבות את מוחו הקדחתני של הונו, ובהם קפטן הרלוק, גיבורי Space Battleship Yamato, Galaxy Express 999 ורבים אחרים. זו הסיבה שמדבבים ותיקים אשר כמעט לא עובדים היום, נידבו את קולם לסדרה, ובהם קאפיי יאמאגוצ’י, טורו פורויה, מוקיוֹ אינוֹאה, מאסאקו איקדה ואחרים.

קל מאוד להתפרץ ולצעוק “Bakuman” או “Shirobako”, אך Aoi Honō שונה מהשתיים במובנים רבים. קודם כל, התקופה: בפרק 5 נוסע הונו לטוקיו ומבקר ב-Shueisha (המפיצה של שונן ג’אמפ) ו-Shogakukan (המפיצה של שונן סאנדיי). אני בספק אם שתי המפיצות מתנהלות באותו אופן כמו ש- Aoi Honō מציגה. אנשי שונן ג’אמפ, לדעת הסדרה, הם חבורה של פסיכופתים בעוד שבשונן סאנדיי עובדים עצלנים שמגיעים לעבודה אחרי 14:00. שנית, הסדרה הזו מתרכזת קצת פחות באופן כתיבת מנגה או אנימה, ואת עיקר הדגש היא מפנה לקשיים אישיים ואינטראקציות.

על אף יתרון האותנטיות, חלק מהדמויות בסדרה כל-כך מוקצנות שאם אני הייתי הבסיס שלהן – הייתי מכין כתב תביעה. ובכל זאת, כל אוטאקו חייב לעצמו להכיר את הסדרה ולדעת קצת יותר על הימים ההם: החשיבות של DAICON III, אנשי המפתח של אותם ימים, הכותרים הפופולריים פעם, ועוד. Aoi Honō מלאה ברפרנסים שרובם ודאי חלפו לי מעל הראש, ובכל זאת היא ידידותית גם לאוטאקואים טריים יותר: הצגה של כל דמות חדשה מלווה בטקסט שמסביר מי היא תהיה בעתיד. שמות של כותרים רנדומליים לא סתם נזרקים לאוויר, אלא מלווים בהסבר על חשיבותם (מ-Lupin ועד Ideon). כלומר לא זורקים אתכם למים העמוקים.

במהלך 11 פרקיה מספיקה Aoi Honō די הרבה; הסדרה מכסה פרק זמן של כמעט שנתיים, ובעת הזו אנו זוכים לראות כיצד שני גיבוריה מתפתחים. במהלך לימודיהם, על הונו ואננו להכין פרויקטים קולנועיים קצרים. תהליך העבודה על הפרויקטים הללו מרתק לא פחות מהרגע בו הם מוקרנים לעיני קהל ולנגד עינינו.

כאשר מסתיימת הסדרה, מורגשת תחושת החמצה קלה: הייתי רוצה לראות גם את ההמשך. גיבורינו מקבלים סיום הולם, אך כולנו יודעים שהונו, וחשוב אף יותר – אננו, מפתחים קריירה ענפה שנים אחרי ימי האוניברסיטה. המנגה עליה מבוססת הסדרה רצה מ-2007 עד היום, מה שאומר כי את העבודה על Evangelion קוראי המנגה זכו להכיר – וגם אני רוצה.

בינתיים, לכו לצפות באחת הסדרות החביבות, הפרועות, המרגשות והחינוכיות שעלו למסך בתקופה האחרונה. 


הטוב: מעניקה מבט מרתק אל עולם המנגה והאנימה של שנות ה-80; דמויות מוצלחות.
הרע: דורשים עונה שניה שתכסה את התקופה המעניינת-יותר של הידאקי אננו.
והמכוער: נראה לי ש-‘הידאקי אננו’ כדמות בסדרה כלשהי הופיע יותר פעמים מ-‘הידאקי אננו’ כבמאי.

ציון במדד OK – סביר פלוס פלוס

(Aoi Honō (Blue Blazes | יפן, 2014 | 11 פרקים | קומדיה, דרמה, התבגרות, נפילות | יוּיָה יאגירה, קן יאסוּדָה, טסוּיוֹשי מוּרוֹ, טוֹמוֹיָה נאקאמוּרָה, מיזוּקי יאמאמוֹטוֹ, יוּאִינָה קוּרוֹשִימָה, קָאנָאמְה אנדוֹ, גאקוּ הָאמָאדָה, קנג’י אוּרָאי, יוּאי איצ’יקאוָוה, טושיוֹ אוֹקָדה (הנשיא לשעבר של GAINAX בתפקיד אוסמו טזוּקָה) | בימוי ותסריט: יוֹאיצ’י פוּקוּדָה | יוצר מקורי: קאזוּהיקוֹ שימאמוֹטוֹ

לקריאה נוספת

השאר/י תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם