Wolf Children

מאמורו הוסודה עשה זאת שוב. האיש שהביא לנו את הקומדיה הקלילה "The Girl Who Lepat Thtough Time" ואת סרט הדרמה-אקשן המשובח "Summer Wars" מוכיח את יכולתו גם בתחום דרמות ה-Slice of Life הפנטזיות. 

עם יד על הלב, הייתי סקפטי. ראינו ממנו סיפורים שמערבים נערה שמדלגת בזמן ומלחמות סייבר על עתיד האנושות (ופירטים, אם מחשיבים את הסרט השישי של "One Piece"). הרפתקאות זה שם המשחק אצל הוסודה. לכן דרמה על משפחת זאבי-אדם נשמעת, על פניו, כמו בחירה תמוהה עבורו. 

הסרט נפתח בסיקוונס בן 20 דקות שמזכיר במעט את ההתחלה של "למעלה" מבית פיקסאר. האנה היא סטודנטית בת 19 המתאהבת בצעיר היפסטר שבהמשך מגלה לה שהוא לא באמת היפסטר אלא חצי-זאב (ועוד לחשוב שהחשש הכי גדול שלכם בדייט הוא לספר לצד השני שאתם חובבי סרטים מצוירים מיפן). האנה ואיש הזאב מבלים יחדיו בנעימים ומוצאים זמן לאהוב זו את זה גם לאחר הולדת בתם הבכורה יוקי (שלג. כי היא נולדה כאשר ירד שלג). העניינים מקבלים תפנית טרגית כאשר אהוב לבה נעלם מחייה ומותיר את האנה לגדל לבד את יוקי ואת הבן הצעיר שנולד זה עתה, אָמֶה (גשם. כי כאשר הוא נולד ירד בחוץ גשם. מזל שאף אחד מהם לא נולד בזמן טסונאמי).

הוסודה, המתמחה בסביבות אורבניות או דיגיטליות, לוקח את גיבוריו אל המקום המרוחק ביותר: הכפר. האנה רוכשת בשארית כספה בית קטן בערבה, אזור בו הסכנה פחותה בכל הקשור לגידול ילדים שמאוד אוהבים לכשכש בזנב. כמובן שלא הכל מתקדם לפי התכנית: האנה היא בחורה מהעיר הגדולה, ועל האֵם חד-ההורית צריכה לשפץ מאפס את הבית הגדול, ובד-בבד ללמוד חקלאות כדי שאף אחד לא ימות מרעב. כמו בתכניות הריאליטי האלה שעושים בהן מהפך לאיזה בית מוזנח, מצליחה האנה להפוך את המקום לבר-מחיה, ואנשי הכפר האדיבים עוזרים לה עם גידול הירקות. 

כעת נותרה רק בעיה אחת קטנה, או ליתר דיוק שתיים: כיצד מגדלים את אָמה ויוקי, כבני-אדם או זאבים? אהובה לא הותיר ספר הדרכה "גידול ילדי-זאב למתחילים", וגם את זה נאלצת האנה בעל כורחה ללמוד. 

הוסודה מיישם את שיטת האנימציה הפשוטה שלו על רקע נופים עוצרי נשימה. לא יודע בכמה גני ילדים ביקר הוסודה לצורך התחקיר, אבל שני העוללים מתנהגים כמו ילדים בצורה המשכנעת ביותר שראיתי אי פעם בסרט אנימציה. יוקי הקטנה היא חמודה היפראקטיבית ונוירוטית בעוד אָמה הוא שקט ופחדן. הליך הגדילה של שניהם הוא חלק הארי של הסרט: הם הופכים לילדים עצמאיים, כל אחד בדרכו. יוקי מתחברת לעולם בני-האדם ומעדיפה לבלות את זמנה בהליכה על שתי רגליים, בעוד אָמה הוא ילד סנטר שמחפש דמות אב שתחנך אותו. אה, והוא גם מוצא אחד: זאב זקן שחי במעבה היער. הזאב מלמד את אמה יסודות בסיסיים כמו צַיד, מגורים ונשיפה על בתי חזירים. 

על אף שהסיפור מתפרש על פני מספר רב של שנים, העלילה לא ממהרת לשום מקום ומתעמקת בתקופות השונות בחיי המשפחה. בקשיים, ברגעים השמחים ובדילמות. שתי גיבורות הסרט נעימות לצפייה, הן מקסימות מחד וחזקות מאידך. אָמה, לצערי, היה ונשאר ילד גם כשהוא גדל, ולצערי לא הצלחתי להתחבר אליו כמו שרציתי.

סוף הסרט שנוי מבחינתי במחלוקת.
לא שהוא כתוב רע. לא שהוא פתוח או סגור מדי. גם אין לו בעיה תסריטאית כלשהו. כנרטיב – הסרט שלם. הבעיה (וזו לא בעיה שקוראת לי הרבה) היא שיצאתי ממנו עם תחושה לא שקטה; הבחירות שלקחו על עצמם כל שלושת גיבוריו לא מרגישות לי נכונות מהיבט מצפוני. המסר שהוסודה מנסה להעביר הוא שכל אחד רשאי לעצב את הזהות של עצמו, אולם האמצעים שנלקחו לשם כך קיצוניים ואינם מספקים סיום שאני, כבן-אדם, שלם עמו, ודאי לא אחרי שהתחברתי כך אל הדמויות.

אם לשים את הסוף בצד (שההתייחסות כלפיו סובייקטיבית) מדובר בסרט מדהים. אני לא יכול אפילו להשוות אותו ל-"Summer Wars" כי הסגנונות כל-כך שונים, אפילו שמדובר באותו במאי. אם כבר להשוות, אז מיאזאקי הוא נקודת בסיס טובה: הסרט עומד בגאון עם שורת סרטי ג'יבלי הטובים ביותר, זאת מבלי להיות סרט של ג'יבלי.


 Ookami Kodomo no Ame to Yuki [במערב: "Wolf Children"] | יפן, 2012 | דרמה, Slice-of-Life, פנטזיה | 117 דקות | סטודיו Madhouse, סטודיו Chizu | אָאוי מיאזאקי, טאקאו אוסאווה, מומוקה אוֹנוֹ, הארוּ קוּרוֹקי, יוּקיטוֹ נישי | תסריט: מאמורו הוסודה, סאטוקו אוקודרה | במאי: מאמורו הוסודה


· לקריאה נוספת: Summer Wars

Ookami Kodomo no Ame to Yukiwolf childrenאנימהילדי הזאב